Gå til innhold

Hva slags musikk til SQ-konkurranser?

Ranger emnet

BoomBoxx

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg lurer på om jeg i fremtiden skal delta i SQ-konkurranser. I såfall, hva slags musikk spiller man? Har dommerne med en CD med sin favorittmusikk, eller hvordan fungerer det?

Å bygge et anlegg som spiller all slags musikk like bra, er jo i praksis umulig - fra et objektivt synspunkt; mens noen få kanskje syns det spiller bra på alt, kan andre være helt uenige, og mene det passer kun til den og den typen musikk. For all vurdering av SQ koker vel ned til personlig preferanse hos dommerne, gjør det ikke? Med unntak av åpenbar støy, altså! At du har et homogent lydbilde med avbalansert og passe tight bass hjelper vel lite om du spiller Satyricon for et kristent dommerpanel (ikke at Satyricon fremhever noen musikalske kvaliteter ved et stereoanlegg, var ment som et sykt eksempel!)... :)

Men nå har jeg aldri vært på EMMA eller noe slikt. Bare antagelser jeg kommer med. Noen av EMMA-folkene kan kanskje komme med noen innspill? :)

mvh

Jan Rune

Edit: Rettet skrivefeil (HIKST!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg lurer på om jeg i fremtiden skal delta i SQ-konkurranser. I såfall, hva slags musikk spiller man? Har dommerne med en CD med sin favorittmusikk, eller hvordan fungerer det?

Å bygge et anlegg som spiller all slags musikk like bra, er jo i praksis umulig - fra et objektivt synspunkt; mens noen få kanskje syns det spiller bra på alt, kan andre være helt uenige, og mene det passer kun til den og den typen musikk. For all vurdering av SQ koker vel ned til personlig preferanse hos dommerne, gjør det ikke? Med unntak av åpenbar støy, altså! At du har et homogent lydbilde med avbalansert og passe tight bass hjelper vel lite om du spiller Satyricon for et kristent dommerpanel (ikke at Satyricon fremhever noen musikalske kvaliteter ved et stereoanlegg, var ment som et sykt eksempel!)... :)

Men nå har jeg aldri vært på EMMA eller noe slikt. Bare antagelser jeg kommer med. Noen av EMMA-folkene kan kanskje komme med noen innspill? :)

mvh

Jan Rune

Edit: Rettet skrivefeil (HIKST!).

All dømming innen EMMA foregår ved hjelp av en offisiell CD. Denne benyttes i alle EMMA konkurranser, ikke bare i Norge. CD'n inneholder en rekke coverlåter spilt av et band sammensatt av EMMA.

Dømming av et anlegg er svært vanskelig. Dagsform, preferanser etc spiller inn. Desverre kan også andre mindre hyggelige ting spille inn, men vi må regne med at dommere er proffesjonelle nok til å unngå slikt.

Videre er jeg av den oppfattning at det krever lang trening å vurdere lyd. Man bør ha evnen til å gjenkjenne klang, dynamikk m.m. For meg er dette de viktigste parametre på et anlegg, men også de vanskeligste å dømme, da det er her man lettest blir subjektiv.

Jeg har hatt en lengre samtale med Ketil angående dette, uten å komme nærmere inn på innholdet av samtalen.

En EMMA konkurranse vil aldri være 100% rettferdig bestandig. Men slik jeg ser det, handler EMMA mer om mulighet for å treffe likesinnede, dele erfaringer og ha hyggelig samvær. EMMA er derfor en enormt viktig organisasjon for bilstereomiljøet, på samme måte som dBdrag Racing, og Acap (for nordligere deler av Norge). Personlig er jeg ikke 100% enig i måten det foretas bedømming på, men det er egentlig irrellevant. Skal man delta på et arrangement, må man delta etter gjeldende regler. Det gjelder uansett hva man driver med. Det at jeg er uneig i noen regler, og dømming betyr uansett ikke at jeg mener EMMA har noen mindre betydning. Jeg håper så mange som mulig velger å delta i EMMA konkurranser til neste år. Hovedsklig fordi det er utrolig trivelig, og man treffer likesinnede.

Du bør ikke undervurdere kravene som stilles til et anlegg for å spille Satyricon på en tilfredstillende måte.

Selv er jeg av den oppfattning at et velsammensatt oppsett skal spille alle typer musikk på en like overbevisende måte. At man rent subjektivt ønsker endringer i forhold til ulike typer musikk er således irellevant.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, listepo(o)p! :D Og klart jeg vet at det krever mer av et anlegg for å låte bra med metall enn listepop, jeg hører da mest på metall selv! Mye vanskeligere å få metall til å høres rått ut, enn noe søppel fra P4. For øvrig har jeg kuttet ut antenna i bilen, så ingen under noen omstendigheter får spilt listepop i bilen min. Hehe.

Nåvel, det er godt å høre at musikken er den samme.

Men når man hører på hard metall, som jeg liker, er ikke akkurat en myk, søt, liten Focal-diskant (bare for å ta et eksempel) det jeg føler behov for, og derfor byttet jeg til Cadence sitt CVL6K. Heller ikke når jeg hørte på trance/techno på høyt volum syns jeg Focal 130V2 var høyttalerne for meg. Candence-settet spiller for øvrig både Smokie og slikt pjatt utrolig bra også, men når innspillingen er litt dårlig, blir de fort skarpe i diskanten. Den agressive diskanten kan vel fort være grunnen til at de virker så brutale i lyden også, i tillegg til den harde driven i mellombassen! :) Listepop og klassisk osv, hører jeg aldri på likevel, så hvor gode høyttalerne gjengir Bach's silkemyke fioliner eller hva pokker, driter jeg selvsagt i! :)

Nå kostet da Cadence-settet meg 1000,- mer, om jeg fant et Focal-sett til samme pris, ville dette kanskje spilt like rått på forskjellige typer musikk. Kanskje! :P

Når jeg er inne på dette med høyttalere, er det noen som har erfaringer med hvilket frontsett som spiller råest på techno/trance/metall, og kanskje kan sammenlikne det med mitt nåværende Cadence-sett? Pris ca. 3-3500,-? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke aleine om å ha fjerna antenna! Radio blir aldri brukt i bilen min. :)

Til trance, spesiellt vocal trance, synes jeg mine Seas Lotus Performance låter helt nydelig. Til techno spiller de tøft, med god headbangefaktor. Men til metal låter de ikke like bra. Distortinga på gitaren høres ikke bra ut. Rolig rock som Metallica - nothing else matters gir gåsehud! :D

Org 90A 14,4v reg + Stinger SP1000

Pioneer DEH77mp :-)

Velocity VR450 2x150w + Phonocar Mono 1x1200w

Seas Lotus Performance + DY 9410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du kan kjøpe cd'n av EMMA Kjetil på hjemmesiden.

http://www.emmaweb.no

(Da følger også regelboken med, mener jeg å huske..:) )

Det med rettferdig dømming er et samtale emne som alldrig dør, så lenge noen taper og noen vinner.

Selv om jeg ikke alltid er enig i dømmingen, er jeg av den mening at den er rettferdig.

MEN, det er derfor det er 2 sett dommere som dømmer på finalen.

For at man nettopp skal kunne utelukke at noen dommer har latt sin personlige mening om en person eller et varemerke påvirke dømmingen sin.

Innfører man derimot faste dommere, at de samme dommere dømmer på samtlige konkuranser, kan slike tilfeller med personlige meninger fort komme i dagens lys,da man alltid vil få veldig gode, eller veldig dårlige resultater hele tiden.

En ide for 2006 sesongen kanskje? :)

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke aleine om å ha fjerna antenna! Radio blir aldri brukt i bilen min. :)

Til trance, spesiellt vocal trance, synes jeg mine Seas Lotus Performance låter helt nydelig. Til techno spiller de tøft, med god headbangefaktor. Men til metal låter de ikke like bra. Distortinga på gitaren høres ikke bra ut. Rolig rock som Metallica - nothing else matters gir gåsehud! :D

Dette er sånn jeg har hatt det med samtlige tidligere frontsett! Utrolig lite tilfredsstillende å sette på In Flames eller Killswitch Engage, og det låter som om et par pusekatter koser med instrumentene! :P Med det jeg har nå, er ikke dette noe problem. Utrolig driv og fet lyd i el-gitarene, og man KJENNER bassen!

Men som en over her skriver - det blir spennende å høre det i Toyota'n. Kanskje jeg MÅ ha nytt uansett! :P

Ingen andre som har noe som er RÅ lyd i? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt rå lyd i flere biler, mener montering er nøkkelen :)

Men har hørt det Cadence settet og solgt noen av det og det er faktisk meget rått .

Hadde Focal K2 power i en bil og dette er ett av de setta jeg har kunne gitt skikkelig power .

Og det spilles alt fra Ramstein, Metalica, Dimmu Borgir og gammelt godis som Judast priest, Van Halen, Witesnake, Kiss, osv noe listepop må jo til også .

Men alle har jo ikke samme musikk smak, alle liker ikke samme merkene og det er jo bra .

Må si en ting, etter fått spilla inn Focal Buryllium settet og montert meg en Alpine spiller kan jeg dra på skikkelig .

Testa ei Judast Priest plate ( demolition ) i går kveld det var en hyggelig opplevelse .

Mvh cheers

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sånn jeg har hatt det med samtlige tidligere frontsett! Utrolig lite tilfredsstillende å sette på In Flames eller Killswitch Engage, og det låter som om et par pusekatter koser med instrumentene! :P Med det jeg har nå, er ikke dette noe problem. Utrolig driv og fet lyd i el-gitarene, og man KJENNER bassen!

Hehe, veit hva du mener! Bra jeg ikke hører på den værste sorten metal :) God mellombass i mine også, men det har vel litt med at døra er dempa, og det er laget egne dørpaneler.

Hvordan er Cadence`n på vokal? Og f.eks når det er utrolig mange instrumenter som blir spillt samtidig? Og skiller den godt på alle diskantlydene? Seas lotus har gjør det som en lek..

Eneste som er "kjipt" er at de er veldig ærlige. samme som jm lab focal.. er innspillinga dårlig, låter det dårlig.. :/

Org 90A 14,4v reg + Stinger SP1000

Pioneer DEH77mp :-)

Velocity VR450 2x150w + Phonocar Mono 1x1200w

Seas Lotus Performance + DY 9410

Lenke til kommentar
Del på andre sider