jonka Skrevet Oktober 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2005 Tjena, har lett litt rundt på nettet, og sliter litt med å finne en duppedært som stopper startbatteriet mitt fra å bli tappet for strøm... Har funnet en som takler 150A, men trenger en som tar 250A. (http://www.ody.no/skillere.htm) Ang ladestrøm, med 250A rundt 14,7-14,8v, blir batteriet kokt? Ser ut som Odyssey batteriet jeg skal bruke skal takle det, så lenge spenningen ikke blir for høy, men.. noen erfaringer med dette ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Oktober 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2005 14.7-14.8V er passe for gjelebatterier. du kan jo bruke en eller 2 automatsikringer som du bare skrur av og på? dynabel har jo dette til 200,- blir vel ikke akkurat det samme men.. en rimelig løsning hvor du lett får det til tåle 250A og hvor du lett kan koble batteriene ifra hverandre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonka Skrevet Oktober 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2005 Hmm, om jeg kobler to 140A sikringer i parallel, fungerer det som en 280A sikring? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet Oktober 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2005 14.7~eller mer er absolutt ikke alltid like godt for gele batterier..ei heller vanlige syrebatterier. feks optima/maxxima har anbefalt max 14.4V.. noe mere anser jeg som unødvendig når du tross alt har 250A dynamo. 14V er mer enn nok til ditt bruk for du vil få en ganske stabil ladding..om alt annet er riktigt bygd. heller 13.8V og 250A dynamo enn 15V og 90A dynamo med samma forsterkeri som drar 3~400A.. dynamo ladder forsåvidt ikke med 250A hele tiden da...bare når det blir brukt.. ;) og det merker du ved at motoren slakker/drar tungt på tomgang...hehe......... den vil bare ladde batteriet kjappere/bedre. mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet Oktober 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2005 Hmm, om jeg kobler to 140A sikringer i parallel, fungerer det som en 280A sikring? om de er 1000% like følsomme når det gjelder utkobling og slikt.. har du to på 150A og den kan sikkert vere litt tregere enn den andre og vil koble seg ut og da vil den andre koble ut for den vil ikke klare å drage lasten alene... forstår...? så det kan faktisk koble ut.. har jo skjedd før. men det vil sikkert fungere greit..er jo ikke ofte man drar kontiunerlig 150A++..lenge..og en 150A sikring tåler oftest mye mere enn det ved pulser. men skulle jo holde med en 200A vil jeg tro.. mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Oktober 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2005 Tjena, har lett litt rundt på nettet, og sliter litt med å finne en duppedært som stopper startbatteriet mitt fra å bli tappet for strøm... Har funnet en som takler 150A, men trenger en som tar 250A. (http://www.ody.no/skillere.htm) Ang ladestrøm, med 250A rundt 14,7-14,8v, blir batteriet kokt? Ser ut som Odyssey batteriet jeg skal bruke skal takle det, så lenge spenningen ikke blir for høy, men.. noen erfaringer med dette ? du vil trenge de extra voltene om du skal bruke en skillediode.... fordi en diode gir deg mellom 0,5-07 volts spenningsfall... ved vanlig laddespenning må som sagt kompenseres for den spennings fall ved å øke spenningen med tilsvarende fall.... jo, laddespenning er ideelt temperatur avhengi... Forresten det blir samme spenningsfall på begge uttakene utifra dynamoen. Får du ikke stor nok skyllediode kan du faktisk koble flere i parallel. Det finnes jo andre komponenter som gir deg mindre spenningsfall og tåler høyere strømmer men du må lage egnede kjøleribber og isolerende ditto. m'm dette har også var oppe i forumet flere ganger før.... damndamn Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoR Skrevet Oktober 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2005 Hmm, om jeg kobler to 140A sikringer i parallel, fungerer det som en 280A sikring? nei, men du har større kjangs til å brenne forsterkeren værtfall. Siter D koste å værra kar. Kjør volvo!!! :cab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Oktober 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2005 For å presisere litt: Odyssey batteriene er ikke gelebatterier, men SLA (sealed lead acid). Det skal ikke være noen problemer med å lade disse med opp til 15 V, men anbefalt er 14,7 V. Hvor ofte spiller du så lenge at du tømmer batteriene dine? Dette er vel ikke så ofte, så hvorfor gjøre det vanskeligere enn det må være? Stikk innom en båtbutikk og kjøp en hovedstrømsbryter som tåler 250 A konstant. Koster deg 2-300,-. Disse er det ingen ulemper med annet enn at du må bryte strømmen manuelt, men for min del er det bare på konkurranser o.l. jeg gidder å koble fra. Evt. om bilen står ubrukt i lengre tid. Har aldri hatt tomme batterier med denne løsningen. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.