Gå til innhold

Diverse vedlikehold av 1991 Ford Orion 1,6i 8v OHC

Ranger emnet


FlyingVeeVee

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Min motor driver å tikker. Ikke mye, men ikke lite. Først og fremst skal jeg bytte olje, men tenkte å kjøre igjennom med noe billig olje sammen med sånn innvendig motorrens da jeg tror bilen er ganske daukjørt tidligere. Vil ha ut sot og avleiringer. Hvilke produkter er å foretrekke da? Biltema? I tillegg lurer jeg på hvilken olje disse motorene helst vil ha. Mobil1 5w50 kommer ikke på tale, da bilen ikke på langt nær er verdt slike saker. Har hørt fra diverse hold at eldre Ford motorer ikke er så glad i den tynne helsyntetiske olja. Er Biltema halvsyntetisk et OK alternativ?

 

Så var det girkassen. Denne skal det skiftes olje på. Kan jo ta turen å kjøre innom Ford her i byen eller kanskje ringe dem og høre, men prøver her også. Noen som har gjort dette før og kan anbefale olje? Biltema? Hvilken type?

 

luftfilter og oljefilter kommer fra Biltema. Tennpluggene fra Biltema har jeg ingen erfaring med. Noen som har?

 

Til slutt et lite tilleggsspørsmål. Det lukter svakt, svakt, svakt av eksos opp fra oljepåfyllingshullet. Dessuten blåser det litt ut fra veivhusventilasjonen. Motoren går jevnt og fint og blir ikke varm, bruker ikke kjølevæske eller olje. Toppakning har jeg forsikret meg om at det ikke er. Kan det være dårlige ventiltetninger? Er disse fæle å bytte? Dyre deler? Clutchen er også ganske slitt. Stor jobb? Dyrt? Er Biltema clutch kurant?

 

Ble mange spørsmål dette her, men greit å ta alt i slengen når man først får på seg kjeledressen :)

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsyntetisk olje er ikke "tynnere" enn en tilsvarende mineralolje med samme viskositetsklasse. Ei 5W-40 olje og ei 5W-50 olje er like tyntflytende når det er null grader, men 5W-40 olja er mer tyntflytende enn 5W-50 olja ved 100 grader.

 

Tror jeg faktisk leste en plass at Ford anbefaler 5W-30 olje på disse motorene, altså en olje som er relativt tyntflytende ved 100 grader.

 

Når det gjelder syntetisk vs delsyntetisk vs mineralsk: Det som kalles "syntetisk olje" er i stor grad cracket mineralsk olje med additiver. Ofte er andelen "syntetisk" i en "syntetisk olje" forsvinnende liten, og man betaler likevel en premium pris for dette. Skal du ha en virkelig man-made olje må du over på esterbaserte motoroljer. Så vidt jeg vet er det kun 2 esterbaserte motoroljer på markedet, Motul 300V og Silkolene Pro S. Disse er merkelig nok ikke dyrere enn "syntetisk olje". Delsyntetisk olje er en motsetning i seg selv, og er bare bortkastede penger.

 

Kjøp den syntetiske olja fra FK eller Biltema om du ønsker noe som er billig og egentlig helt greit hvis du ikke stiller de aller største kravene. Bytt olje og filter (her kan du bruke billig-filter), la motoren gå i 20-30 minutter på varierende turtall. Tapp av olja igjen, bytt filter til et kvalitetsfilter, og fyll på ny frisk olje. Koster deg en 4-500 kroner totalt, og føles kanskje litt bortkastet i det du tapper av olja som du bare har brukt i 20-30 minutter, men det er vel verdt det - du har fått ut mye gammel moro :)

 

Jeg vil anbefale å kjøpe oljefilter av god kvalitet, ellers er alt bortkastet etter veldig kort tid. Mekonomen selger Mahle filter, som er et av de bedre merkene, men koster en tier eller to mer enn Biltema oljefilter... Biltema tennplugger... igjen, du får nok hva du betaler for, men neppe noe mer enn det. Ikke glem at plugger er alfa og omega for forbrenningen som foregår. Bytter du plugger ofte, så er sikkert Biltema tennplugger helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår