Gå til innhold

Forklaringer ang clutch!

Ranger emnet


Inzane_

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg er på sett og vis litt nybegynner i faget, å har noen spørsmål rundt clutch, osv.

Hvordan er forskjellen på plassering osv når det kommer til tverrstilt, og langstilt motor? Må man av med girkassa for å bytte den? Hva er utløserlager, hovedsylinder og slavesylinder? Trust/trøste?

 

Om noen kunne forklart med bilder hadde det vært kjempe flott!

 

 

Mvh; Thomas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Jeg er på sett og vis litt nybegynner i faget, å har noen spørsmål rundt clutch, osv.

Hvordan er forskjellen på plassering osv når det kommer til tverrstilt, og langstilt motor? Må man av med girkassa for å bytte den? Hva er utløserlager, hovedsylinder og slavesylinder? Trust/trøste?

 

Om noen kunne forklart med bilder hadde det vært kjempe flott!

 

 

Mvh; Thomas!

så vidt jeg veit så må girkasse og motor demonteres fra hverandre på alle bortsett fra Gamle Saaber(med langsgående motor) og Ford 12M.

 

Langstilt: motor og veivaksel står i bilens lengderetning, dvs. alle(?) RWD med frontmotor.

Tverrstillt: Motor og veivaksel står på tvers av bilens lengderetning, De fleste FWD, noen midtmotor og kanskje noen hekkmotor(kjenner ikke til noen).

Utløserlager: samme som trøstelager, er det lageret som ligger mot "clutchhuset"(disken), vanligvis mot utløsergaffelen på andre sida.

Hovedsylinder: Den primære sylinderen i Hydrauliske bremse- og clutch-manøvreringssystem, den du styrer med pedalene.

Slavesylinder: Den sekundære sylinderen, den som blir manøvrert av hydaulikktrykket, den som står på clutchen i dette tilfellet.

 

Med "clutchhus" mener jeg ikke huset rundt svinghjul/clutch i dette tilfellet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg til gammel fwd opel så skal jeg være enig :) Slapp å dele motor/kasse, var bare å ta clutchen ut gjennom ei åpning i girkassa. Ferdig bytta på en snau halvtime

Hvor gammel, åssen opel(ascona/kadett etc?), åssen gjøre det???

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1983 ascona med 1.3 ohc motor og 4 trinns kasse.

 

Av med hjul v.f., Skru løst plata i nerkant av girkassa/clutchuset, da har du adgang til clutchen. Skru ut den store pluggen i sida på kassa, hekt i en mutter på akslingen innenfor og trekk ut hele greia. Den holdes igjen av et c-klips. Når akslingen er ute er det bare å skru løs lamellplata og hele greia kommer ramlende ned i trynet ditt hvis du ikke holder igjen.

 

Sånn som jeg husker iallefall, begynner å bli en stund siden jeg bytta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår