Gå til innhold

Bilen dør under girskifting

Ranger emnet


O_neal

Anbefalte innlegg

Hei, har en vw golf CL 94mod.

 

Som topic sier så dør bilen 95% av tiden under girskifting (1-2, 2-3, 3-4).

 

Det hele begynte å skje en gang i bladt for lenge siden, men i uken tok det av. Jeg brukte 1time på å komme meg 2km. Den dagen dauet bilen uansett girskifting på hvilket så helst turtall, men etter en del pussing av tennplugger har jeg klart å framkalle en liten pekepinne (tror jeg).

Når jeg gir gass (5000rpm) og skifter gir, kubber den. Om jeg ikke skifter gir, men bare tar inn clutchen skjer det ingenting. Jeg kan kjøre bilen opp i 5000 på 2gir og ta inn clutchen og ut, uten at den dør. Det er idet jeg setter bilen i et høyere gir.

 

Men, noen ganger dør den bare av seg selv også (under normalt kjøring), serlig om det er tøft terreng.

 

Noen som har noen ideer på hva dette kan være, evt. hatt noe ligene problem?

 

Takk for alle svar

MVH Preben Grahl

 

- 99 VW Bora

- 94 VW Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har en vw golf CL 94mod.

 

Som topic sier så dør bilen 95% av tiden under girskifting (1-2, 2-3, 3-4).

 

Det hele begynte å skje en gang i bladt for lenge siden, men i uken tok det av. Jeg brukte 1time på å komme meg 2km. Den dagen dauet bilen uansett girskifting på hvilket så helst turtall, men etter en del pussing av tennplugger har jeg klart å framkalle en liten pekepinne (tror jeg).

Når jeg gir gass (5000rpm) og skifter gir, kubber den. Om jeg ikke skifter gir, men bare tar inn clutchen skjer det ingenting. Jeg kan kjøre bilen opp i 5000 på 2gir og ta inn clutchen og ut, uten at den dør. Det er idet jeg setter bilen i et høyere gir.

 

Men, noen ganger dør den bare av seg selv også (under normalt kjøring), serlig om det er tøft terreng.

 

Noen som har noen ideer på hva dette kan være, evt. hatt noe ligene problem?

 

Takk for alle svar

 

 

Tja, kan jo virke som om at motofestet i bakkant av girkassa er knekt (ut fra kjørestil/-mønster), dette KAN medføre at når man drar skikkelig på og "måkker" inn cluthen, så vrir motoren (og girkassa) seg så mye at de trekker i kablene til motorstyringa.

 

Når dette skjer vil kablene som ikke er beregnet til å holde motoren på plass, få seg et par "knekk" innvendig, og da bil kablene være delvis defekt konstant...

 

Lykke til i videre feilsøk

 

 

Med V(W)ennlige hilsener Zpike

Zpike

 

1994 VW Golf III cab (Selges)

1989 VW Golf II (Spiker)

1983 VW Golf II (x-dama sin bil nå)

1978 VW Golf I GTI (solgt)

1978 Ford Capri 2,8 I (mulig Spiker, vet ikke lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for at jeg ikke har svart dere, men mast internett noen dager.

 

Etter en del fram og tilbake kom jeg fram til at det lå i fordeleren. Halvgiveren var ødelagt og må byttes. Jeg fikk forklart av en kamerat av min far at når jeg drog bilen på turtall og skiftet gir oppsto det en varme som tok knekken på bilen. Det er derfor jeg ikke klarte å starte bilen med det første, selvom jeg hadde massl krutt i battariet. Så nå er jeg på jakt etter en brukt fordeler. Har ringt til noen bilopphoggere, men fant ikke stort. Koster jo en formue å kjøpte det hos møller ettersom verken autodeler eller bilxtra hadde slike ting.

 

Noen her som har en fordeler til salgs så ta gjerne kontakt!

 

Takk for svar!

MVH Preben Grahl

 

- 99 VW Bora

- 94 VW Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for at jeg ikke har svart dere, men mast internett noen dager.

 

Etter en del fram og tilbake kom jeg fram til at det lå i fordeleren. Halvgiveren var ødelagt og må byttes. Jeg fikk forklart av en kamerat av min far at når jeg drog bilen på turtall og skiftet gir oppsto det en varme som tok knekken på bilen. Det er derfor jeg ikke klarte å starte bilen med det første, selvom jeg hadde massl krutt i battariet. Så nå er jeg på jakt etter en brukt fordeler. Har ringt til noen bilopphoggere, men fant ikke stort. Koster jo en formue å kjøpte det hos møller ettersom verken autodeler eller bilxtra hadde slike ting.

 

Noen her som har en fordeler til salgs så ta gjerne kontakt!

 

Takk for svar!

Da halgiveren min var gåen hadde jeg den på et automester verksted. det fantes vist ikke reppsett til for det, så måtte kjøpe halvgiver, rotor og fordeler. kosta vel ca 2400 mins jeg for heile shiten

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår