Gå til innhold

HB eller HT ???

Ranger emnet


Ayapuri

Anbefalte innlegg

Jeg har samma type bil som deg, og det står HB... De på mazda har kanskje ikke tolka forkortelsene på samme måte som vi har gjort..?

 

HB skulle stå for hatchback?

HT skulle stå for hardtop?

 

Så vidt jeg kan dømme er HT'n forsåvidt en HT, og HB'n rett og slett en coupé.

Det er sunt bondevett å ligge bredt

-Felleskaupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig HB ikke står for hatchback, og at det bare er mazdas kodenavn på bilene. F eks FC og FD for rx7 etc... Så det er muligens bare et pussig sammentreff.. :) Jeg har jo tross alt sett 929/cosmo-varianter som har blitt kalt HC, JC osv. Derfor kan jo HB falle på plass i rekka.

Det er sunt bondevett å ligge bredt

-Felleskaupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, så det på bildene. men det er ikke derfor det står HB i vognkortet ditt.

 

kan jo rett og slett bare være feil. altså..da de har hørt 929 så har de bare tatt den på standard 929 og ikke ht coupe..slik jeg forstår er de vanlige 4 dørsa HB..Tombra burde jo vite det..han kjører jo rundt i HB..

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo rett og slett bare være feil. altså..da de har hørt 929 så har de bare tatt den på standard 929 og ikke ht coupe..slik jeg forstår er de vanlige 4 dørsa HB..Tombra burde jo vite det..han kjører jo rundt i HB..

 

For å konkludere:

H i vognkortet er en betegnelse på at bilen tilhører mazda's H-plattform. (Alle disse variantene er naturligvis ikke importert til Norge. Dessuten solgte de i utlandet "merker" som infini/efini, luksusutgaver omtrent som lexus, infiniti, acura osv.)

 

HB

 

HB plattformen omfatter Mazda Cosmo, Luce og 929.

1981-1985 Mazda Luce

1981-1986 Mazda 929

1981-1989 Mazda Cosmo (En 929 coupe med rotary-motor)

 

HC

En noe oppdatert versjon av HB.

1986-1989 Mazda Luce (sedan)

1986-1991 Mazda 929 (sedan)

 

HD

Luce-navnet ble erstattet av Sentia, men var i praksis bare en oppdatert utgave av denne.

1991-1993 Efini MS-9 (sedan)

1991-1994 Mazda Sentia (sedan)

1991-1995 Mazda 929 (sedan)

 

HE

929 var på dette punkt utgått, men mazda lagde Sentia i en generasjon til.

1995-1998 Mazda Sentia (sedan)

Det er sunt bondevett å ligge bredt

-Felleskaupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på om ikke Eunos Cosmo har bokstavene HD i chassie nummeret.

 

Dette siden jeg har en mistanke om at hvis den var levert med stempelmotor i Norge og vi hadde fått 929 fra 91 og opp vil den da ha vært 90 tallets 929 Coupe.

 

Hva tror du om dette Mazdafun?

sjekk gjerne om bokstavene HD finnes i chassie nummeret på din bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår