Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøp av anlegg

Ranger emnet

Kim-s

Anbefalte innlegg

Ja nå har tiden kommet for at jeg skal kjøpe meg anlegg til bilen min.

det det skal være i er en ford orion, og jeg skal kjøpe to 6*9 tommere til hattehylla. og en forsterker.

Har en sub fra før, en JBL 10'' 1000watt, og jeg får en spiller av en kompis av brodern, den vet jeg desverre ikke noe om.

men jeg har ikke så mye penger, så det må ikke være så alt for dyrt... skal bruke

har titta på denne:

http://strommen-bilradio.no/product_info.php?products_id=305

er det noe og satse på til førstebilen?

Håper noen kan hjelpe meg så jeg får mest mulig får pengene :)

Bitchen til Onesome...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, generelt vil jeg da si at du bør droppe 6x9en bak og heller bruke pengene på et godt høyttalersett foran i bilen. Lyd skal komme forfra. :)

Og vent litt med resten før du vet hvilken spilller du har. Er du på et lavbudsjett, kan kanskje spilleren drive frontsettet, mens du kjøper en god forsterker til JBLen. Ogsså kan du bygge på videre når budsjettet tillater det. Billigere å kjøpe noe bra første gang, enn å kjøpe noe som du nesten vet allerede nå at du vil bytte ut senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, generelt vil jeg da si at du bør droppe 6x9en bak og heller bruke pengene på et godt høyttalersett foran i bilen. Lyd skal komme forfra. :)

Og vent litt med resten før du vet hvilken spilller du har. Er du på et lavbudsjett, kan kanskje spilleren drive frontsettet, mens du kjøper en god forsterker til JBLen. Ogsså kan du bygge på videre når budsjettet tillater det. Billigere å kjøpe noe bra første gang, enn å kjøpe noe som du nesten vet allerede nå at du vil bytte ut senere.

takker for raskt svar =)

må jeg ha spesiell forsterker til subben?

jeg kan veldig lite om dette.....

Bitchen til Onesome...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, spesiell og spesiell, en monoforsterker (eller 1-kanals som de også kalles) holder for en sub, men den kan jo da heller ikke brukes til så mye annet.

En vanlig stereoforsterker, eller 2-kanals, kan gjøre tjeneste også som sub-forsterker, ved å brokoble den til mono. Et innebygd filter (low-pass) i forsterkeren for drift av subber gjør at subben kun får tilført de frekvensene en sub skal/vil ha.

Så om du finner en grei slik en som du bruker til subben nå, kan du senere f.eks bruke den til fronthøyttalerne isteden om du vil ha en kraftigere sub-(mono)forsterker etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, spesiell og spesiell, en monoforsterker (eller 1-kanals som de også kalles) holder for en sub, men den kan jo da heller ikke brukes til så mye annet.

En vanlig stereoforsterker, eller 2-kanals, kan gjøre tjeneste også som sub-forsterker, ved å brokoble den til mono. Et innebygd filter (low-pass) i forsterkeren for drift av subber gjør at subben kun får tilført de frekvensene en sub skal/vil ha.

Så om du finner en grei slik en som du bruker til subben nå, kan du senere f.eks bruke den til fronthøyttalerne isteden om du vil ha en kraftigere sub-(mono)forsterker etterhvert...

er den jeg ga link til i første innlegget mitt brukbar til subben da?

noe annet jeg burde huske på?

Bitchen til Onesome...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den koster alt for mye for meg, jeg drar og ser på den syny forsterkeren nå..

Jeg kan garantere deg at det koster enda mer å erstatte elendige "billige" komponenter med skikkelige saker ca 5 dager etter at du har måttet innrømme for deg sjøl at du har kjøpt en haug med ubrukelige saker som egner seg best på Franzefoss.

Den Sonyen vil ikke gjøre annet enn å irritere JBL'en og mest sannsynlig føre til at suben blir ødelagt om du prøver å dra på.

Kjøp høyttalere til å ha foran først, spar en måned til og kjøp så kabler og forsterker til suben. Kablene alene vil komme på ca 500 - 1500 alt etter hva du skal ha senere. Sats på kvalitet hele veien er mitt råd. Du vil tjene på det i lengden. Helt sant :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere deg at det koster enda mer å erstatte elendige "billige" komponenter med skikkelige saker ca 5 dager etter at du har måttet innrømme for deg sjøl at du har kjøpt en haug med ubrukelige saker som egner seg best på Franzefoss.

Den Sonyen vil ikke gjøre annet enn å irritere JBL'en og mest sannsynlig føre til at suben blir ødelagt om du prøver å dra på.

Kjøp høyttalere til å ha foran først, spar en måned til og kjøp så kabler og forsterker til suben. Kablene alene vil komme på ca 500 - 1500 alt etter hva du skal ha senere. Sats på kvalitet hele veien er mitt råd. Du vil tjene på det i lengden. Helt sant :)

vat og snakka med de som jobber på strømmen bilradio i stad, og de anbefalte ikke og kjøpe sony forsterkeren.

men de anbefalte denne

er den no bedre da?

jeg har IKKE råd til mer enn det der, så til førstebilen får no sånt holde, hvis den drar subben.?

Bitchen til Onesome...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boss saken skryter av 600W max, noe som forøvrig ikke er annet enn et stort tulletall. Jeg mistenker at den ikke yter mye mer enn ~200W RMS.

Siden du ikke har råd til mer ville jeg faktisk lagt subprosjektet på is en liten stund. Slik du beskriver det vil det mest sannsynlig bli et tapsprosjekt å koble inn sub på dette tidspunktet. Du kan derimot få bedre lyd ved å satse på skikkelige komponenter foran, også disse kan gi godt med trøkk.

Det er også riktig ende å begynne i for å få godlyd i kjerra.

Er du derimot helt oppsatt på å ha inn suben nå så ville jeg hellergått for en Helix.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boss saken skryter av 600W max, noe som forøvrig ikke er annet enn et stort tulletall. Jeg mistenker at den ikke yter mye mer enn ~200W RMS.

Siden du ikke har råd til mer ville jeg faktisk lagt subprosjektet på is en liten stund. Slik du beskriver det vil det mest sannsynlig bli et tapsprosjekt å koble inn sub på dette tidspunktet. Du kan derimot få bedre lyd ved å satse på skikkelige komponenter foran, også disse kan gi godt med trøkk.

Det er også riktig ende å begynne i for å få godlyd i kjerra.

Er du derimot helt oppsatt på å ha inn suben nå så ville jeg hellergått for en Helix.

den er på 2*80 watt da, blir ikke det litt lite?

Bitchen til Onesome...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekt @13,8V 4Ohm: 2 x 80W RMS Effekt @13,8V 2Ohm: 2 x 120W RMS Effekt @13,8V mono 4Ohm: 1 x 240W Stabil 2 Ohm stereo / 4 Ohm mono THD @ 1KHz: 0,03%

Dvs den yter 1x240W i 4 ohm. Bedre enn dette frå du nok ikk etak i nytt såvidt meg bekjent, har du svinflaks så kan det hende noen har noe brukt å selge. Tvilsomt, men det kan hende :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent personlig anser jeg det som det mest fornuftige. Sats på et godt komponentsett som du kjører fra spillern i første omgang og så, etter en stund, har du sikkert spart deg opp såpass med penger at du har råd til en anstendig forsterker som han drive både sub og komponenter på en grei måte.

Det idèelle er selvsagt en egen forsterker til sub og komponentsett, men det er jo alltids noe du kan vurdere med tiden.

Det går an å bruke bilsuber innendørs, men igjen er problemet om du har noe å drive den med. Såvidt meg bekjent er ikke surroundforsterkere utstyrt med annet enn en signalutgang. Og å drive den og fronthøyttalerne i trimode tror jeg blir skrale saker for både den og forsterkern.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider