Gå til innhold

Vipe: BMW E36 Stereo-prosjekt

Ranger emnet


Vipe

Anbefalte innlegg

brodern lagde så og si likt anlegg i e36en sin...men han lagde sånn at han fikk putta ety par små bassporter i hatthylla og inn i kassa...det låt noe sinnsykt..så d anbefales etter hva jeg har hørt=)....åsså bygd omtrent samme i e30'en min...skal ikke klage på lite bass i de 2 bilene i allefall :thumb

 

 

Låt det høyt eller låt det bra? Vil fort få en tomlete treig bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker for alle kommentarer :)

Jeg har bestemt meg for å i første omgang la bassportene peke ut av skiluka.

På denne måten slipper jeg å ødelegge hattehylla om lyden skulle bli forferdelig dårlig.

 

Ellers så er det lite med fremgang med prosjektet da jeg venter på diverse deler (filt, kabler, bassporter etc).

Kommer med updates så snart det er noe som skjer cheers

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update:

Fikk pakke i posten :D

Vifte og lyskontroller, samt 2stk Papst 80mm-vifter.

Lurer på hvordan kontrolleren liker seg på 14V? Stod ikke noe specs på max inn-volt.. Vel vel, brenner det opp, så har man jo prøvd det og uhhmmwhat?

 

DSCF0002.sized.jpg

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste elektroniske innretninger beregnet for 12V har et arbeidsområde på 10-16V (litt +/- avhengig av produsent), men 14V skal hvertfall gå bra.

 

Det du kunne gjort med kassen din (vet ikke om det blir bra, mht utfasing), men om du laget EN kasse, med så stor (bred) bassrefleksport som hullet i seteryggen tillater, og lar dette stå på baksiden av kassen, og inn i kupéen? Mens høyttalerne peker bakover fortsatt, altså.

 

Har faktisk ikke prøvd dette i en bil som din, og vet ikke hvordan det blir - men har hatt kasser med porten på motsatt side av høyttalerne tidligere, og dette har spilt meget bra! Høyt, og temmelig bra frekvensrespons! :)

 

Ellers tror jeg dette blir et bra prosjekt.

 

Og ja, det blir en "båndpasskasse" i såfall, men jeg har ikke særlig stor tro på at bagasjerommet med sin store størrelse vil spille særlig mye inn... Kanskje jeg må bygge en slik kasse selv, for å prøve! :D

 

En idé som krever full ombygning av kassa, men som antagelig ville blitt absolutt best, er vel å bygge en vanlig 4. ordens båndpasskasse. Altså lukket kammer bak elementene, med elementene pekende framover inn i en kasse med port inn i hullet mellom baksetene!

 

Automatisk kalkulator for en slik kasse finner du her:

http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=28

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er noe jeg bygde til broren til dama...e36 :

http://groups.msn.com/bilstereo/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=8

her er noe jeg bygde til brodern...e36 :

http://groups.msn.com/bilstereo/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=62

 

dette fungerer helt greit. du ser jeg ikke bruker vanlige rør, men bygde porter i sponlater fordi porten er lang og stor... tilsvarer to 4" porter, eller nærmere en 6" port..

 

dette vil nok bli litt kompresjon når man gir på litt guffe men før det skjer, er det godt lydtrykk i bilen.nok til at man vil ut etter en liten stund :)

og det er helt tett rundt kassen som gjør at det ikke eksisterer en db i bagasjen ;) og bagasjeluka rister heller ikke i e36`n når 1001bd`n pumper for fullt :D

her ble det lagd en ramme av sponplater, 6~7cm bred som man limer skumgummi på og skur fast kassen og bilen..110% fast skal det vere.

 

lukket kasse vil fungere bedre, og vil gi godt nok lydtrykk..45~50L totalt vil nok funke greit til de ;) vil gi en litt bedre dypbass enn forslaget til eltek..

sjøl om subben hadde likt seg meeget godt i portet kasse på ca.60L....

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste elektroniske innretninger beregnet for 12V har et arbeidsområde på 10-16V (litt +/- avhengig av produsent), men 14V skal hvertfall gå bra.

 

Det du kunne gjort med kassen din (vet ikke om det blir bra, mht utfasing), men om du laget EN kasse, med så stor (bred) bassrefleksport som hullet i seteryggen tillater, og lar dette stå på baksiden av kassen, og inn i kupéen? Mens høyttalerne peker bakover fortsatt, altså.

 

Har faktisk ikke prøvd dette i en bil som din, og vet ikke hvordan det blir - men har hatt kasser med porten på motsatt side av høyttalerne tidligere, og dette har spilt meget bra! Høyt, og temmelig bra frekvensrespons! :)

 

Ellers tror jeg dette blir et bra prosjekt.

 

Og ja, det blir en "båndpasskasse" i såfall, men jeg har ikke særlig stor tro på at bagasjerommet med sin store størrelse vil spille særlig mye inn... Kanskje jeg må bygge en slik kasse selv, for å prøve! :D

 

En idé som krever full ombygning av kassa, men som antagelig ville blitt absolutt best, er vel å bygge en vanlig 4. ordens båndpasskasse. Altså lukket kammer bak elementene, med elementene pekende framover inn i en kasse med port inn i hullet mellom baksetene!

 

Automatisk kalkulator for en slik kasse finner du her:

http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=28

 

Lykke til! :)

Da satser jeg på at kontrolleren overlever installasjonen min. Takker for gode tips :thanks

 

her er noe jeg bygde til broren til dama...e36 :

http://groups.msn.com/bilstereo/sho...Photo&PhotoID=8

her er noe jeg bygde til brodern...e36 :

http://groups.msn.com/bilstereo/sho...hoto&PhotoID=62

 

dette fungerer helt greit. du ser jeg ikke bruker vanlige rør, men bygde porter i sponlater fordi porten er lang og stor... tilsvarer to 4" porter, eller nærmere en 6" port..

 

dette vil nok bli litt kompresjon når man gir på litt guffe men før det skjer, er det godt lydtrykk i bilen.nok til at man vil ut etter en liten stund

og det er helt tett rundt kassen som gjør at det ikke eksisterer en db i bagasjen og bagasjeluka rister heller ikke i e36`n når 1001bd`n pumper for fullt

her ble det lagd en ramme av sponplater, 6~7cm bred som man limer skumgummi på og skur fast kassen og bilen..110% fast skal det vere.

 

lukket kasse vil fungere bedre, og vil gi godt nok lydtrykk..45~50L totalt vil nok funke greit til de vil gi en litt bedre dypbass enn forslaget til eltek..

sjøl om subben hadde likt seg meeget godt i portet kasse på ca.60L....

 

mvh, stig

Dette så ut som en god løsning. :dj

Om lydbildet og lydtrykket ikke blir bra nok slik jeg bygger kassen nå, blir det vel bare å krype til korset og bygge en tilsvarende løsning som deg :wonder

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig! :)

 

Dette som sfh skriver, blir jo omtrent som det jeg skrev over, bare at jeg mente å tilpasse bassrefleksporten så den passet nøyaktig inn i "skihullet" (stor, brutal port, med minimal luftmotstand), og ha elementene pekende bakover. Om mulig, ville jeg prøvd med elementene begge veier, da forskjellen kan være enorm om utfasingsproblemet er stort! Og om noen sier utfasingsproblemen blir større om du monterer elementene og porten på motsatt side av kassen, kan jeg underskrive på at dette ikke nødvendigvis er tilfelle. Det spørs på hvor langt det er fra elementene til bakluka, og frekvensen man spiller! Bare se på noen av Cerwin Vegas hjemmehøyttalere - bassrefleksporten bakover, og rett avstand til veggen, gir mest bass i gata! :)

 

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mulig, ville jeg prøvd med elementene begge veier, da forskjellen kan være enorm om utfasingsproblemet er stort!

 

mvh

Jan Rune

Spiller det noen rolle hvilken vei jeg har elementene?

Mulig jeg har misforstått andre tråder totalt her (eller at jeg misforstår deg nå), når det har vært snakk om hvilken vei elementet peker.. (Inn/ut)

Jeg trodde jeg enkelt kunne endre fasen enten ved å flikke over fasebryteren på amp'en, eller å koble om + og -.

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig! :)

 

Dette som sfh skriver, blir jo omtrent som det jeg skrev over, bare at jeg mente å tilpasse bassrefleksporten så den passet nøyaktig inn i "skihullet" (stor, brutal port, med minimal luftmotstand), og ha elementene pekende bakover. Om mulig, ville jeg prøvd med elementene begge veier, da forskjellen kan være enorm om utfasingsproblemet er stort! Og om noen sier utfasingsproblemen blir større om du monterer elementene og porten på motsatt side av kassen, kan jeg underskrive på at dette ikke nødvendigvis er tilfelle. Det spørs på hvor langt det er fra elementene til bakluka, og frekvensen man spiller! Bare se på noen av Cerwin Vegas hjemmehøyttalere - bassrefleksporten bakover, og rett avstand til veggen, gir mest bass i gata! :)

 

mvh

Jan Rune

det man får da er en båndpass kasse.....

du har det lukkede kammeret : bagasjerommet

du har det portede kammeret: kassen elementa står i...

vil uansett bli et rart resultat og generelt en dårlig løsning....j

 

dessuten...har du noen kunnskaper i det hele tatt ang tuning av kasser og ditto størrelse av porten?

jo større diameter jo lengre blir den for å få samme tuning...en port med størrelse med skiposen ville nok blitt et par meter...

dessuten skal ikke en port ha minst mulig luftmotstand...den skal ha en kalkulert og beregnet luftmotstand..det er derfor den er der...

 

eg har ikke bygd det slik jeg har gjort det for moro skyld ;)

hm..jo faktisk :hammer

 

dessuten er det oftest montert port på baksiden av stuehøyttalere for at du ikke skal oppfatte evnt mellomtone eller blåselyder fra porten....

og mange andre lignende grunner....

 

mvh, stig

min måte er vel den retteste måten å gjøre det på..

og jeg skryter ikke :D

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåvel.

 

Jeg mente at du kunne bygget en båndpasskasse, med bassrefleksrøret (som jo er det eneste som produserer lyden i en slik kasse) ut i skiboksåpningen. Da får du mest lyd ut i bilen! Men jeg regnet på kassen, og disse høyttalerne egnet seg ikke, med de gitte TS-parametrene. Så det er bare å glemme, med mindre du vil ha bortimot 10dB demping fra kassekonstruksjonen! :P

 

Med utfasing, mente jeg for øvrig at du kunne prøve med elementene spillende bakover eller forover i bilen mens porten pekte ut i "skiåpningen" i begge tilfeller, for å sjekke hvor vidt bilen din egner seg for den ene eller andre løsningen.

 

Og Stig. Jeg er velkjent med utregning av bassrefleksrør og lengder. Men DU er kanskje ikke kjent med at lengden på røret blir kortere om kassevolumet økes? Han har to elementer, de skal ha 30 liter HVER i portet kasse - dersom diameteren på porten øker endel, gjør ikke dette noenting - for det første kan den være temmelig stor før den blir "for lang". I tillegg skulle porten i såfall bli bygget av kassematerialet, langs veggen, ikke sant? Om den skulle bli "for" lang, er det altså bare å vinkle den. Disse argumentene til tross - At porten skulle lages så stor at den skulle fylle hele "skihullet" var kanskje noe drøyt, i og med at jeg ikke har noen mål av dette. Men det så jo lite ut på bildet ditt :) Poenget med det hele er at jeg mener det er viktig å bygge bassrefleksporten så stor man kan, for å unngå blåselyder som oppstår når luften får stor hastighet gjennom den! Luft som komprimeres, får større hastighet! Porten er ikke laget for å ha en viss luftmotstand, alt som er luftmotstand svekker lyden! Den er laget for å være et akustisk filter for frekvenser vi IKKE ønsker, altså lydbølgene som har feil frekvens og ikke slipper gjennom porten. Dermed mener jeg det er riktig å ha STØRRE port, men korrekt filtrering. Altså - MINDRE LUFTMOTSTAND, men SAMME TUNINGFREKVENS: Du slipper blåselyder, og får bedre lydmessig resultat, i og med at målet var å ha porten inn i kupéen. Kanskje slipper du å ha full storm foran i bilen også, siden luften har lavere hastighet ut fra midten av bakseteryggen! Å lage en større port er sjelden et stort problem sett fra et konstruksjonsmessig synspunkt, med mindre man har 10 tommeltotter. Vet ikke hvor mange du har.

 

Dette med at man automatisk får en båndpasskasse, ved å ha høyttalerne pekende bakover og porten framover, er jeg ikke enig i, da volumet baki bagasjerommet er MYE større (noen hundre liter??) enn VAS til høyttaleren (som er på puslete 22 L), og dermed ikke er å regne som noe avgrenset kammer av vesentlig grad i dette tilfellet.

 

Men ok. Jeg har aldri studert fysikk eller lyd på så høyt nivå. Kanskje noen som har gjort det kan komme med noen tips. Evt. vurdere rett og galt her.

 

Kos og klems,

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utfasing, mente jeg for øvrig at du kunne prøve med elementene spillende bakover eller forover i bilen mens porten pekte ut i "skiåpningen" i begge tilfeller, for å sjekke hvor vidt bilen din egner seg for den ene eller andre løsningen.

Det blir vanskelig for meg å teste dette da rørene blir å gå såpass langt inn at det ikke vil bli mulig å få montert elementet med magneten inn.

Takker for et godt innlegg, selv om mye av det går litt over hodet på meg drunk

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåvel.

bla bla...bla....

Jan Rune

blir for mye å qoute...

vel..skal du ha så lange porter bygget i plater bør du også huske at porten ikke må regnes som en del av kassens volum..den kommer i tillegg...

så derfor...: skiluken er 30cm x 20cm = 600cm2 = tilsvarer en port på ca.27.5cm diameter....hehe...eller tar jeg totalt inderlig feil nå...?? hadde bli flere meter lang jo...hehe...

rettere sagt: om (deler av) porten skulle bli inni kassen...ville kassen blitt 280L og porten blitt 4m lang ved en 40hz tuning.....

det ville fungert like greit som en kasse på 35L og en 4"port på 40cm lengde...

 

derfor sier jeg at det ikke er mulig pga lengden som vil bli. og da man kommer langt med en 4"/10cm port på en 12" om de ikke tunes veldig lavt..

 

men dette blir for OT.... gidder ikke si noe mer om dette.

 

til trådstarter:

bygg det slik jeg har gjort på bildene, men bare med en lukket kasse.. vil tro du vil bli fornøyd..

gidder du kan du seff bygge portet kasse ;)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Stig,

 

Skal som tidligere sagt i denne tråden, fullføre det jeg har startet med å bygge. alacocaina

Bassene blir snudd med magnet ut, og bassportene blir pekt mot skiluka. Tuningen blir ca. 35hz. (mulig bittelitt høyere) cheers

Blir jeg meeeget misfornøyd med denne konstruksjonen blir jeg å bygge tilsvarende løsning som det du linket til. Bare synd det er så jævla mye arbeid uhhmmwhat?

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Stig,

 

Skal som tidligere sagt i denne tråden, fullføre det jeg har startet med å bygge. alacocaina

Bassene blir snudd med magnet ut, og bassportene blir pekt mot skiluka. Tuningen blir ca. 35hz. (mulig bittelitt høyere) cheers

Blir jeg meeeget misfornøyd med denne konstruksjonen blir jeg å bygge tilsvarende løsning som det du linket til. Bare synd det er så jævla mye arbeid uhhmmwhat?

tja..brukte vel 1,5dager fra første kutt med saga til jeg slo på spillern ;)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Da va det tid for en liten update!

 

Fikk pakke i posten:

2stk 200cm*133cm filtmatte, lys grå

2m strømkabel rød kabel, 30mm

2m strømkabel sort kabel, 30mm

2m Supra Classic 4mm, høyttalerkabel

2stk batteriterminaler

Treskruer m/umbraco-hode

 

Det eneste som ikke var med i pakken jeg bestilte var 2stk 4" aeroporter :iconsm

Håper disse kommer snart, da jeg må ha de på plass før jeg kan starte med siste rest av installasjonen.

 

Bilder:

DSC00246.sized.jpg

 

DSC00247.sized.jpg

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår