Gå til innhold

"Testen viser at 17 år gammelt piggdekk.. bedre på is enn det dårligeste piggfrie"

Ranger emnet


Ideal

Anbefalte innlegg

Pettergutt har rett, pigger hjelper IKKENO på vanlig snø.

 

Pigger hjelper på REN is, ellers har jeg stor tro på piggfritt, men enkelt å greit, bor du langt nord der de har ordentlige vintre kjøp piggdekk, bor du i sør øst vestlandet der vi har mer tørr asfalt om vintern enn sommern, kjører du piggfritt :) Værre er det ikke.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som Tombra og mange andre her er inne på så bør en sko seg etter forholdene. Er det mye is så velger en pigg og er det stort sett tørt/kun snø så velger en piggfritt. Piggfritt har ikke sjans når det kommer til is, men på tørt fint vinterføre så virker det som om piggfritt fungerer bedre enn pigg. Som sagt - kun gummiblandingen som har noe å si der. Selv kjører jeg egentlig piggfritt kun pga piggavgiften, men jeg må si jeg er positivt overrasket over egenskapene. Fungerer utmerket på vanlig vinterføre, slaps og regn. Støyer lite gjør de også. Men på is har de ikke en sjanse, da ville jeg nok heller satset på 17år gamle vinterdekk - dersom det var noen pigger igjen i de da. Gamle vinterdekk hadde vel forøvrig litt grovere pigger enn de som er nå om dagen har de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må du huske å nevne at det ikke er noen bakker i midt-troms ;)

 

er nok av bakker her takk :) kanskje ikke etter e6en men skal du for eksempel til hytta di på altevann så er det ganske greie bakker opp dit ;)

 

men som mange sier, det er vel på isen det faktisk hjelper med pigger, meker jo ikke forskjell ellers :)

xaudi coupe2.8q

xpeugeot 205gti

xmazda 929lht

xford capri2.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant..men noen som vet om det er piggdekk avgift iår?

 

Det er piggdekkavgift i Trondheim i år som før for de som bor der.

De har heldigvis (for min del) videreført returordningen på piggdekk.

Det vil si at du kan få refundert 250kr pr piggdekk hvis du skifter til piggfritt. Det er jo ganske så kjekt.

Står mer på www.piggfritt.com

 

Jeg skal nok bytte til piggfritt på Golfen ihvertfall. Så får jeg heller ha no hurtigkjettinger liggendes baki til fjellturer.

BMW 320DAT -01

Citroen Berlingo -05, Mini -71

x Seat Arosa x Mitsubishi Lancer GLX -93

x Golf II 1.8 -85 x Mazda 626 -89

x Rover Mini 1.3 -94 x Golf II 1.6 -85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde vel være slutten på disse diskusjonene om hva som er best... piggfritt er faktisk bare like bra som fem år gamle piggdekk!!!!

 

At et nytt piggfritt dekk ikke er like bra som 17 år gamle piggdekk bør ikke komme som noen overraskelse på noen som helst.

Men så er ikke dagens piggdekk heller i nærheten av de 17år gamle piggdekkene! Det er nemlig gjort en del endringer på disse årene, blant annet er piggene i dag lettere, stikker mindre ut, er færre, og er lagd av helt andre materialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår