Gå til innhold

Bytte av fjærer foran, hva slags verktøy og hva må byttes?

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

Ringte inn til biltema som hadde forventet å ha fjærene inne idag. Fikk da vite at de ikke ville komme inn før uka før jul, altså uke 50!! Var vist ikke inne på hovedlageret deres engang. Så da må jeg finne en annen plass å kjøpe de. Har da disse to plassene igjen.

Volvo original fjærer: 791,-

Bilxtra (Per Hagen) uoriginale: ca 550,-

Sparer jo 500 ved å veld Bilxtra fremfor Volvo, men noen som vet om det er noe kvalitetsforskjell mellom disse? Hva ville dere valgt?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble til at jeg bestilte fjærer på det lokale verkstedet. Får de for ca 500 kroner per stk. der, kanskje noe rabatter. De blir bestilt fra Hafnor, og tror kanskje det er de samme som bilxtra sine. Får de på mandag. Samtidig får han opp to dempere til bilen min i tilfelle demperene er dårlige. Skulle bare komme opp med de gamle demperene så kunne han se på de. Så da blir det nok skruing på mandag da!

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og bruk GODE fjærklemmer, hvis de ryker blir være jævli farlig, når jeg var og skrudde på et verksted engang, så skulle vi skifte fjærer da fikk jeg beskjed fra han jeg skrudde med, at hvis jeg hørte noen lyder fra fjæren så skulle jeg løpe som faen.

 

Hvis du bruker biltema klemmer så bruk mange!!!!!!

-1994 Opel Corsa 1.4 Swing

-2000 Yamaha TDR 125

x1987 Volvo 240 GL

x1985 Volvo 740 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler på fjærklemmene fra Biltema ja. Ellers kunne jeg bare låne fra det lokale verkstedet der jeg bestilte fjærer. Bakruta eksploderte idag mens jeg var ute å kjørte, så må bytte den rimelig raskt i denne uka, så får se når vi kan begynne å skru. Må jo ta den på forsikringa.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg endelig fått byttet fjærer og dempere foran på bilen. Var litt strev for å få av de gamle, men gikk etter mye slit. Ble til at jeg byttet både dempere og fjærer foran. Demperene er av merket Alko tror jeg. Er i hvertfall gass dempere til 460, som han på verkstedet mente var det som satt på turbo utgaven. Demperene kostet ca 600 pr. stk og fjærene ca 500 pr stk. Så reperasjonen totalt kom på ca 2200 kroner. Synes den ble litt vel høy foran etter byttet, så lurer på om den vil synke litt i nærmeste tid? Isåfall hvor lang tid vil det ta før den synker ned litt. Synes den ser høy ut foran i forhold til hva den var, og virket slik da jeg kjørte den også. Er vel ikke slik at turbo fjærene skal være kortere enn de vanlige til 460?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden fjæra var knekt vil den bli selvfølgelig høyere med nye. Prøvde du å sammenligne den uknekte fjæra med en ny? Som regel vil du se en god forskjell, derfor blir den høyere med nye fjærer.

Hvor lang tid det tar før fjærene siger er forskjellig. Min erfaring er at det tar ca ett par-tre uker. Mulig det har noe med hvor mye du kjører også.

Vet ikke hvordan 460 turbo er å kjøre. Har bare prøvd 440 sugemotor. Husker jeg leste i ett bilblad for lenge siden at turboen var myk i fjæringen, så vet ikke om den er så mye stivere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men var jo bare knekt fjær på den ene siden, og var jo bare den på venstre sida som var knekt. Den på høyresida var like fin. Bilen var jo likevel like høy på begge sider. Var helt i bunden på den siste runden den var knekt. Glemte jo selvfølgelig å sammenligne den med den nye fjæra da, men har den ene av de gamle, den som var knekt, så kan jo måle høyden på denne å sammenligne med hva de nye er. Mener den skulle være 36,3 cm lang. Ellers kan jeg høre med de på verkstedet om de sammenlignet de nye og gamle da de monterte sammen demperene. Regner med det skal være slik at jeg måtte presse sammen fjæra og demperen for å få den opp slik at jeg fikk montert det der de skulle? Satser på bilen synker i løpet av de neste ukene da, får virker litt høy og vinglete på en måte. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Dempingen er nok ikke akkurat hard på disse bilene nei. Men hvis ikke den synker kommer jeg til å angre på at jeg ikke senket den litt. Må være så lav foran som den var før jeg byttet.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår