Gå til innhold

Bytte av fjærer foran, hva slags verktøy og hva må byttes?

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

Oppdaget i går at fjæra på venstre side foran var knekt. Tror nok den har vært slik helt siden jeg kjøpte bilen i mars. Har hele tiden vært slik at hvis jeg svinger skarpt mot høyre i litt høy fart (70+), så virker det som den plutselig vil svinge enda mer og jeg må holde igjen i rattet. Kjenner den trekker litt i rattet. Kan dette komme av den knekte fjæren på venstre side? Er bare i skarpe høyresvinger i høy fart jeg merker det. Men må jo få byttet denne fjære ganske kjapt, og har en uke ferie nå, så passer bra da. Men er det veldig vanskelig å bytte fjærene foran, og hvor lang tid bør jeg regne på det? Nå sitter det originale fjærer på den. Vet ikke om det er forskjell på Turbo og vanlig, men er jo en original Turbo bil. Noen som har peiling på hvor mye det vil koste for originale nye? Finner ikke samme som uoriginale. Fjærene skal jo byttes på begge sider samtidig, men noen sier jeg bør bytte dempere samtidig, stemmer dette? Har egentlig ikke penger til nye dempere også.

 

Og hva slags verktøy trenger jeg for denne jobben? Noen som har bry til å sette opp en liste? Trenger i hvertfall fjærklemmer. Trenger jeg noen bukker eller sånn som bilen kan stå på, og momentnøkkel? Har ingen av delene så da kan jeg få handlet det inn imorgen.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt dempere samtidig, så får du tilbake mer av den opprinnelige kjørekomforten. Det er flere argumenter som taler for, som feks trafikksikkerhet i form av bedre veigrep (styring, bremselengde etc).

 

Du trenger en god jekk, et par bukker så den står stødig, et par gode fjærklemmer og ellers gode verktøy for å løsne alle (fastrustede) bolter og mutrer.

Du kan også muligens regne med å måtte dele bremseslangene om disse er fiksert fast til demperbenet. Gå derfor evt til innkjøp av bremsevæske før du setter igang. Har du ABS, så må du se om du evt trenger hjelp til å få luftet dette.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trnger jeg en momentnøkkel også for å stramme til riktig, eller er ikke det så viktig? Har ikke ABS, men må vel til å lufte bremsesystemet likevel? Kan vel like godt bytte bremseveske da. Har aldri luftet bremsene før, så trenger vel en forklaring på hvordan dette gjøres også etterhvert.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

momentnøkkel er vel veldig korrekt å bruke, men ofte har man en ide om hvor mye man skal stramme om man har skrudd en del. Likevel ville jeg ikke skiftet toppakning og slikt uten en sånn nøkkel..

 

Om du ikke trenger å bryte bremsekretsen framme så trenger du strengt tatt heller ikke å lufte. Hvor ofte man skal gjøre dette er vel en annen diskusjon som jeg ikke vil begi meg inn på.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte fjærene på samme aksling ja, det er viktig, ellers vil du fort slite ut den andre gamle.

Du trenger ikke momentnøkkel for å stramme, bare å bruke sunn fornuft det.

Og du skal heller ikke trenge å lufte bremsene, for du må ikke ta av bremseslange/rør(det er bare å skru av caliper fra fjærbeinet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trengte ikke det heller. Bare løsna fjærbein på toppen, hadde på fjærklemmer, og fikk senket det nok ned til at jeg fikk det ut fra under skjermen. Så bytte demper og fjær, og inn igjen. Husk og merke demperens possisjon på toppen av demper tårn. kan være lurt!

Opel Zafira DTI m.div mods

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor hadde du på slangeklemmer?

 

Har enda ikke fått noe pris på dempere fra Volvo. Sendt mail til to stykker nå, så håper på svar imorra. Er 550,- for uoriginale fjærer hos Bilxtra, og 1066,- for dempere på samme sted, men det var vanlige uoriginale, ikke til Turbo utgaven. Kommer nok endel flere spørsmål når jeg skal til å bytte. Har fått tak i fjærklemmer og tror jeg har støttebukker også nå. Momentnøkkel har jeg ikke fått tak i.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor hadde du på slangeklemmer?

 

Har enda ikke fått noe pris på dempere fra Volvo. Sendt mail til to stykker nå, så håper på svar imorra. Er 550,- for uoriginale fjærer hos Bilxtra, og 1066,- for dempere på samme sted, men det var vanlige uoriginale, ikke til Turbo utgaven. Kommer nok endel flere spørsmål når jeg skal til å bytte. Har fått tak i fjærklemmer og tror jeg har støttebukker også nå. Momentnøkkel har jeg ikke fått tak i.

 

liten trykkleif, mente fjærklemmer.

Opel Zafira DTI m.div mods

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, da gidder jeg ikke kjøpe inn det. Har fått samlet inn diverse priser på fjærer nå.

Volvo original fjærer: 791,-

Bilxtra (Per Hagen) uoriginale: ca 550,-

Biltema uoriginale: 198,-

 

Så er det hva jeg skal velge da? Får jo fire biltema fjærer til prisen av en original fra Volvo. Men disse har vel endel å si for fjæringskomforten, så er vel kanskje best med originale da? Vet ikke hvordan biltema fjærene er i forhold til Volvo sine med komforten og hålbarheten, noen som vet? Fikk pris på dempere også av Volvo, og de skulle de ha 1151,- pr. stk. for. Tviler på jeg bytter de hvis ikke noen som ser på de sier de må byttes. Har mer en fjærene også som må byttes. Må bytte eksosanlegget etterhvert, sikkert før eu-kontrollen i mai. Noen som har peiling på pris på eksosanlegg? Er røret mellom katalysatoren og lyddemperen som er dårlig. Må i tilegg få fikset et tomgangsproblem etterhvert som kan bli dyrt.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når det gjelder fjærer ville jeg i det minste gått for bilextra sine om de kommer fra en noenlunde kjent produsent.. men det er ikke så stor prisforskjell fra de originale.

En ting er hvordan fjæren oppfører seg på bilen når den settes inn, men en annen ting er holdbarheten.. Tar det lang tid før du får sig i den, og ikke minst.. siger fjærparet like mye? Med de originale har du i det minste en garanti for at de skal holde en del år.. Med biltema sine til 198,- så vet jeg ikke helt... Husk at fjærer ruster jo også.

 

Noen med erfaringer fra Biltemafjærene?

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært veldig greit hvis noen hadde erfaring med biltema fjærer ja! Blir jo 400,- for to bilteam mot 1600,- for to originale eller 1100,- for to fra bilxtra. 1200,- i forskjell er jo endel mellom de billigste og dyreste. Tror fjærene på bilxtra var Sachs hvis jeg ikke husker helt feil. Tror det er det merket de har i vanlige fjærer hos Per Hagen i Kr.sand.

 

Hadde som sagt vært veldig fint om noen hadde noen erfaring med biltema fjærer?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok ikke noe senking av denne bilen. Er enig at det er finere, men der jeg bor er det veldig lite praktisk. Vil ha det så jeg kan fortsette å holde 50 over en fartsdump hvis jeg glemmer den uten at jeg går nedi. Har en kamerat som kjøpte en Ford Mondeo som var senket, men endte med at han hevet den til original høyde så han kunne bruke den overalt. Men er ute etter å høre om noen som har erfaring med biltema demperene? Er jo 2 års garanti på de også!

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår