cathrine Skrevet Oktober 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2005 Jeg hadde vært en stund på utkikk etter bil, da jeg falt over tanken om en golf cab. Jeg kikket litt på nettet, og fant noen rundt omkring i området. Jeg ville gjerne ha en som var i best mulig stand, minst mulig feil og selfølgelig minst mulig km. Jeg endte opp med å kjøpe den første jeg kikket på. Det var bare en utrolig sjarm over denne lille bilen. Jeg diskuterte litt pris, og etter 1-2 timers svetting og mange telefonsamtaler senere, kunne jeg se meg fornøyd med min nye bil, en rød golf cab 1,8L, 89mod. I bakhodet var NAF-testen og NAF-mannens uttalelser. Listen var lang, men grei nok, vi var trossalt i Juli og mange mnd unna EU-godkjenning i Oktober. (tenkte jeg) *Falskluftlekkasje i innsugningsmanifold *Ujevn tomgang *Motor fusker ved belastning *Clutch slurer *Slaglyd i demper *Fjærer bak: BRUDD på venstre side *Svetting ved topplokk *Svetting ved register *Ujevnt slitt bremsebelegg *Noe lav ladespenning *Skadet støtmansjett dempere forran *Svak virkning dempere forran Pluss noe interiør rifter og rifter i cabben Vel, vi satte i gang. Tennplugger + kabler, rotor, fordelerlokk, radiatorvifte (for av en eller annen grunn gikk ikke den gamle rundt, det gjør ikke den nye heller) , termostat, oljefilter, dempere og fjærer. Det morsomste byttet var dempere og fjærer. Da demperne kom ut falt de fra hverandre og oljespruten stod. Den ene fjæren var bokstaveligtalt brukket. (bilde) Vi starte bilen, og HÆ?? den går bare på 3 sylindere. Det var noe rart med den ene dysen og dens slange. Så bestemte jeg meg for å gjøre en god invistering. Kjøpe en delemotor. Mange høggere senere fikk jeg tak i en motor fra en på jobben til kjæresten min. Det var samme motor, ihvertfall nesten. Så satte vi inn den i stede. Desverre var det noe ledninger og slanger som var svært ulikt fra den orginale motoren, så vi bestemte oss for å lage 1 motor ut av de 2 jeg nå hadde. Godt var vel egentlig det. Sylinderne på den "nye" motoren var stygge og toppen på min var stygg. Så det passet utmerket. Motordelene ble vasket, renset og lakket. Pakninger ble byttet. Bunnpannepakning, Topppakning, Innsugsmanifoldpakning, eksosmanifoldpakning. Kamreim, dynamoreim og servoreim, og selvfølgelig clutchen. Girolje, servo-olje og motorolje samt kjøleveske ble byttet. Og etter invistering av motorjekk, var vi klare nok en gang for flere timer i garasjen. Vel i dag var dagen, vi skulle starte den. Men nei. Den dro på starteren en liten stund, dro tregt, virka som batteriet var dårlig, så ville den ikke dra på starteren mer, sa bare klikk når vi "dro på starteren", vi boosta batteriet, men ikke noe skjedde. Så motivasjonen er litt dårlig og jeg trenger litt hjelp. Noen kloke ord og gode erfaringer jeg håper dere andre vil dele med meg, så jeg får mitt lille prosjekt på veien... :drive2 Forresten blir jeg også veldig glad om noen kan fortelle meg hvor mye olje det skal på girkassa. 3,ol eller 2,1l? Er litt uklart. :) Håper på gode og konstruktive innspill fra dere!! Jeg trenger det :) Hilsen Cathrine Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mk2-16v Skrevet Oktober 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2005 Angående starteren så ville jeg ha sjekket om jordingen er bra. Antall liter med olje på girkassen vet jeg ikke men det skal bare være å fylle på til det er fullt har jeg lært... Siter "I'm so smart I'm practically retarded" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cathrine Skrevet Oktober 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2005 Noen bilder av herligheten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nox Skrevet Oktober 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2005 kult! ikke mange bærumsjenter som skrur bil:) Siter -Mazda 323 GTR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ekkoj Skrevet Oktober 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2005 kult!ikke mange bærumsjenter som skrur bil:) Hehe, skulle til å si det samme :) Siter Fotobloggen min 78 Golf LS +82 Golf C 07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8 x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zoom Skrevet Oktober 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2005 Står i første posten at du lader litt dårlig, sjekk børster på dynamo, ledninger og jording, hadde samme feilen på min gamle golf 2. Golfen jeg har nå skal ha 1,9l olje på girkassa, så 3liter hørtes mye ut. Er vel et påfyllingshull på toppen du kan fylle på til det er fullt? Hvis du sier hva slags kasse du har kommer det sikkert en golfguru og oppgir korrekt antall liter du må ha. Du kan vel også få bilextra til å sjekke, da jeg var der og kjøpte girolje slo de opp i ei bok og sjekka type olje og antall liter. Uansett, lykke til med bilen, den så fin ut :) Siter Saab 9-3 1.8t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
drturbo Skrevet Oktober 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2005 Jenter skriver så mye mer forståelig og lesbart enn oss gutta!! Stå på, bilen får du nok mye glede av! Tommy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polardego Skrevet Oktober 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2005 OK, da tar vi fatt på problemløsing... hellothere Få deg et bedre batteri, eller sett på en booster med bedre strømkapasitet (de som man får kjøpt for under 1500 er søppel) eller koble til med startkabler. Grunnen til at starteren "klikker" er at det er for lite strøm, sjekk også om motor og gear er tilstrekkelig jordet... Hvis starteren fremdeles "klikker" vil jeg prøve å slepe bilen igang. Da får du sjekka om bilen starter i allefall, og hvis den starter da ville jeg ha bytta starteren. Hvis bilen fremdeles ikke vil starte ville jeg ha sjekka to ting: 1. Gnist. Får bilen gnist på pluggene? Hvis ikke, sjekk kabler, rotor & fordelinglokk, plugger og i verste fall coilen. 2. Bensin. Kommer det bensin fram til motoren? Hvis ikke, sjekk om bensinpumpa går, bensinfilter og om det er bensin på tanken... :hammer Det siste er en erfaring jeg har gjort meg selv... cheers Starter bilen fremdeles ikke? Vel, da må man litt mer drastisk til verks. Sjekk om reg.reima står riktig samt at tenningsrekkefølgen er riktig på sylinderne.... Da har du litt å henge fingrene i, så får du heller spørre mer om det fremdeles er problemer... alacocaina Hilsen Håkon... :) Siter Parts and Retards - Størst på senk i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Böhser Onkäl Skrevet Oktober 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2005 Jeg antar at du hadde en JH-motor i utgangspunktet (ser ut som om du har div. vakuumdilldall-greier, som disse motorene har). Er delemotoren også en JH, eller er det en DX? Dersom du fikk med nettet og innsprutet til DX'en kan det være en god ide å bruke dette. Det er nemlig enklere og gir mindre frustrasjon ifm. feilsøking (selv om du må tilpasse nettet til de originale stikkerne i sikringsboksen). De fleste mulige grunner er lista opp ovenfor. Personlig tipper jeg på enten feil tenningstidspunkt/rekkefølge og/eller at regreima ikke står riktig. Siter Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cathrine Skrevet Oktober 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2005 Tusen takk for mange positive svar! Da har jeg litt å sette fingrene i i dag også, så ikke jeg risikerer å bli ren på en stund :op Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cathrine Skrevet Oktober 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2005 Det stemte det at jordingen var det var noe galt med. Nå drar startern rundt, og motoren går rundt, men det vil ikke starte!!!! Fatter ikke hva som er galt. Har sjekket besintilførselen, den er ok, og pluggene gnistrer. Den vil bare ikke.... Noen som vet hva det kan være?? Hilsen Cathrine Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RSS Skrevet Oktober 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2005 som nevnt før, sjekk reg.reim og tenningsrekkefølge... siden den får bensin og det er gnist, kan jeg tenke meg at probleme ligger der et sted.. Siter -83 golf gti -83 golf c/16v snart klar for bane -96 Audi A4 1.8TQ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cathrine Skrevet Oktober 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2005 Både reg reima og tenningsrekkefølgen er riktig! :confused: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glofygirl Skrevet Oktober 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2005 vett ikkje om du fekk svar på d me olje i girkassa, men d du skal gjøre då e å: 1: bilen må stå 100 % beint! 2: Fylle på til d kommer ut igjen av påfyllingshullet 3: Vente til d ikkje drypper mer 4: Skru igjen påfyllingsskruen. Brukte vel ikkje mer enn sånn ca 2 liter på min. Vett ikkje om d har noe å sei om d e 4 trinns elle 5 trinns girkasse... d kan vel noen andre svare på. Forresten. Topp å sjå at d e flere jenter som like å bli møkkete og skru bil! :wave Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cathrine Skrevet Oktober 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2005 I Haynes boka er det to alterantiver på 5 trinns kasse. Ene er 2,1liter og andre er 3,0liter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.