Gå til innhold

Erfaringer med snudde element!

Ranger emnet

DynaCore

Anbefalte innlegg

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det skal ikke ha noen betydning. du må bare sørge for at det blir helt tett rundt elementet så du ikke får disse blafrelydene du snakket om. om blåselydene kommer fra porten bør du kjøpe en større port (eller oppgradee til en aeroport om du ikke har det alleredet).

på store kasser har det ikke fult så stor betydning, men på mindre kasser vil volumet til kassen øke en del om elementet er stort (fysisk, med tanke på magnet, chassi osv), noe som igjen vil føre til dypere bass. tuningsfrekvensen på en portet kasse vil også bli lavere pga kassevolumet øker.

husk også på at når du snur elementet snur du også fasen med 180 grader siden elementet nå slår innover mens det før slo utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har subbene montert på denne måten og er storfornøyd!

Det er bare på stille partier med ~20Hz og HØYT volum jeg kan høre at elementene jobber. Membranene flytter seg tross alt over 6 cm...

Hvilke elementer er det du bruker da?

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk også på at når du snur elementet snur du også fasen med 180 grader siden elementet nå slår innover mens det før slo utover.

Jeg mener å huske at mine subber slår begge veier ??!

Når du snur fasen 180 grader vil subben slå utover først ved en frekvens, ikke innover som før..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har en lukket kasse, som er helt tett, hvor kommer blåselydene ifra da? hørtes rart ut syns jeg..

det eneste jeg kan komme på er at enkelte elementer har for små hull til ventilasjon av spolen i magneten og lager blåselyder, men dette gjelder heller få elementer. kan jo være at det blir noe pga chassiet til elementet også, at det blir dannet turbulens der, men det er vel heller få elementer det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at mine subber slår begge veier ??!

Når du snur fasen 180 grader vil subben slå utover først ved en frekvens, ikke innover som før..

jepp, alle elementet går begge veier. stemmer det du sier. men fasen er fremdeles viktig å ha riktig for best mulig lyd, selv om elementet går begge veier. du kan i værste tilfelle risikere å ikke få noe bass omtrent i det heletatt om den står feil. har opplevd dette selv et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et hull bakpå elementet. Der kommer det en del blåsing ifra.. Er et par Boss 700watt 12". Men skal oppgradere til RF Punch stage 2 nå, håper bare jeg slipper problemet da!

kassa er forøvrig delt i 2 rom inni...

jeg liker ikke å snakke dritt om andre merker, men for å være helt ærlig... boss er noe av det desidert dårligste du kan kjøpe av subber etter min mening. hadde personlig heller vurdert å dratt på biltema fremfor å kjøpt en subb fra boss. du får mange subber som er bedre en boss sine til omtrent samme prisen. er rimelig sikker på at du blir kvitt det problemet når du oppgraderer til et RF element.

det er dyrt å kjøpe billig, og spesielt når det gjelder bilstereo om man vil ha bra lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det denne du skal ha? http://www.rockfordfosgate.com/products/ez2rockford/ModelInfo/ModelInfo.asp?ItemKey=10065592&CategoryDesc=Punch%20Subwoofers

i såfall, luftehullet så ikke veldig stort ut der heller, men de har i allefall formet det på samme måte som med aeroportene, så man ikke skal få blåselyder. så jeg tror ikke du vil få samme problemet med det elementet. i allefall ikke like mye lyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også litt sånn lyd da jeg monterte magneten ut. Men hører det bare da du har bagasjen oppe og har hue nedi :) Men hos meg var det ikke helt tatt rundt basseren. Veit ikke om det var det som var grunnen. Men jeg har bygget om, så magneten er inne i kassa. (Skulle gjerne hat magneten ut, liker magneten på RF T212 :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, alle elementet går begge veier. stemmer det du sier. men fasen er fremdeles viktig å ha riktig for best mulig lyd, selv om elementet går begge veier. du kan i værste tilfelle risikere å ikke få noe bass omtrent i det heletatt om den står feil. har opplevd dette selv et par ganger.

Går det ann å stille på "fasen" ?? Forsto ikke helt det her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider