Gå til innhold

Syrebad/sandblåsing hva er best?

Ranger emnet


Mk2-16v

Anbefalte innlegg

Hva er best når man skal totalrestaurere en bil?

Med syrebad så får man jo tatt all rust, er jo ikke sikkert man finner allt når man sandblåser.

Men med syrebad så forsvinner jo all orginal rustbeskyttelse i hulrom men det har kanskje ikke noe å si, siden man sprayer inn på nytt?

Pluss at man vil jo lett finne ut om det har vært reparert rusthull med sparkel (noe som ikke alltid er så lett å se når det er lakkert).

 

Selv så tror jeg syrebad eller "mediablasting" er tingen, men har ikke funnet noen som driver med mediablasting i Norge.

For de som ikke vet hva mediablasting er så er det bitte små valnøtteskall eller plastikkbiter istedet for sand, det fjerner lakken uten å skade metallet.

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

syrebad er bergnet for andre deler, type blokker, top, råder+++

bilen blåser du..

skarp rent alt som skal blåses, vekk med mest mulig tecktyl etc.. send bilen på blåsing..

jeg blåste min før jeg begynte å sveise, nå er sveisinga snart klar, og den skal nå blåses for andre gang..dette for å få vekk evt. rust i sveiser osv..

skal også blåse alle understellsdeler...

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt att syrebad skal bli bedre enn sandblåsing pga at sanblåsing vist nok kan lage bulker og små skader... :S kan jo være emg som tar helt feil, men jeg hadde valgt syrebad;)

http://www.turbo-kid.com

'94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM

'93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM

'93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt-

'82 Toyota StarletR.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil syrebad. Da blir du jo kvitt rust og gammel drit som du ikke ser også. Dette er jo en mye mer omfattende jobb, men du får jo et mye bedre utgangspunkt.

 

Ja det var det jeg tenkte også.

Kan jo ligge rust å lure under lakken uten at man ser det sånn med en gang.

Ser jo at de proffe gutta bruker enten syrebad eller mediablasting f.eks. i tvseriene "American Hotrod" og Discovery Channel "a car is reborn".

Den siste anbefales for dere som restaurerer en klassiker ;)

 

Vet at det er noen firmaer som driver med blåsing med tørris, men tror det er mer brukt på fasader og slikt.

 

 

gundersenautoparts> http://www.bs-teknikk.no/ driver med syrebad, koster fra 8000,-

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med etterbehandling etter syrebad?

Rent metall skal jo behandles så fort som mulig, så det burde vel gjøres noe direkte etter syrebadet.

Det er det som er faren etter syrebad og sandblåsing.

Må begynner å ruste med en gang lakken er borte, men vil jo holde i laaang tid så lenge det blir gjort ordentlig etterbehandlig(lakke/behalde _alt_ av hulrom osv osv)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er faren etter syrebad og sandblåsing.

Må begynner å ruste med en gang lakken er borte, men vil jo holde i laaang tid så lenge det blir gjort ordentlig etterbehandlig(lakke/behalde _alt_ av hulrom osv osv)

 

 

Mediablasting er jo en mulighet til strippe bilen for lakk og rust uten å ta bort rustbeskyttelsen i hulrom.

Er det noen som driver med dette i Norge?

Er del noe lakk på innsiden av kanaler og slikt eller er det bare en eller annen form for rustbeskyttelse?

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare lurer på en ting, vis bilen har kolidert og blitt retta, da er det gjerne brukt sparkel.. Når bilen blir syrebadet vil da sparkelen forsvinne?! :hvaskjera

 

 

Syrebadet skal fjerne alt så vidt jeg veit.

Det kan ta noe lengre tid hvis det er tykke lag med sparkel og understellsmasse.

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syrebad fjerner alt untatt metallet.

Har lyst til å bade Golfen litt... men har ikke råd. Blir vel å sitte timesvis i garasjen og skrape karroserikit i alle kriker og kroker. På store flater går det jo greit med negerkuse men...

Også all tectylen da :(

 

Må vinne i lotto... men jeg tipper ikke.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår