Gå til innhold

Bygdestyggen: '78 242

Ranger emnet


TvåFyraTvå

Anbefalte innlegg

Ser det er blitt populært med 242 tråder. Kan vel egentlig ikke gjøre noe annet enn å slenge opp en jeg og!:P

 

Kom altså over en avskiltet 242 sommmeren 2004. Bilen stod ganske nært der jeg bor så jeg kjørte opp dit, banket på døra til huset atmed og spurte hvem som eide bilen.

 

Ble mye om-og-men med dette siden eiern' av bilen var på fisketur i finnmark og ikke var å få tak i. .. uansett! 1 mnd senere lyktes jeg i å få fatt i eiern og spurte hva han skulle ha for gamlebrummet. Den tok bare opp plass for ham, så gav jeg han vrakpanten så skulle jeg få den.

 

Trappet opp der noen dager senere. Bilen startet (noe jeg ikke hadde regnet med siden bilen hadde vært avskiltet siden okt '99.. og enda verre..hvor gammel var bensinen??) så jeg kjørte den liksågreit hjem.. uten skilter, uten lys etc.. Peilet da oljen før jeg dro med et tilfredsstillende nivå.

 

Problemet på turen hjem var at girkassa var umulig. Måtte nermest ta sparketak i girstanga for å få den i to'en!

 

Kom meg trygt hjem og plasserte bilen på plenen til foreldrene mine. Ble jo seff et rabalder da jeg kom hjem med denne, menmen..:D

 

Anyways..

10 Juli 2004 så bilen slik ut:

 

242Front.jpg[/img]

 

-Brister i flere av lyktene.

-Rust på panser, flere bulker, flere navn ripet inn i lakken

-En brukket viskerarm

-En hel arm uten visker

-Et speil hvor glasset er knust

-Et speil hvor.. ehm..vel..bare armen er der, liksom

-Rust rundt frontrute

-Emblem mangler i grill, sprukket flere plasser

-Flere små og store bulker i taket. tydlig at noen har løpt over bilen

 

 

242Side.jpg[/img]

 

-Totalt 15rusthull i høyre dør. mye stygg overflaterust

-Mangler pakning mellom vindu og dør på begge sider

-MYE overflaterust ellers på bilen

 

242Intr.jpg[/img]

 

-Var totalt 11dekk i cupe og bagasjerom

-Mye søppel, derav øl-bokser, flasker, aviser, bilbatteri, godterpapir etc

-Opprevne seter. Delskinnet er hullete flere plasser

 

242bak.jpg[/img]

 

-Begge baklykter knust

-ekstremt mye overflaterust

-knekt bagasjelokk (tidl eier prøvde å lukke bagrommet når det var fylt med dekk)

-Rust har begynt å arbeide seg gjennom lokket

-Masse rust rundt bakrute

-Ødelagt listverk rundt bilen

-Defekt eksosanlegg

-stor bulk bak venstre hjulbue i bakre ende

-+mange småbulker rundt om bilen.

-Nok en gang var navn ripet inn i bagasjelokket pluss at det er en bulk midt på lokket. (Fulgebad?)

 

Skal la dere tygge litt på disse bildene før jeg legger ut med hva jeg har gjort videre.

 

BTW: Jeg anslo å ha bilen på veien etter 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde i utgangspungtet tenkt til å bruke gammelfrontn, men da bensinpumpa, motorfestene og bakstellet røk på 245'en valgte jeg å klæsje på helsnutefronten -rett og slett for å spare masse tid og plenty arbeid.

 

245'en gidda jeg ikke å bruke mer penger på uansett.

 

245.jpg

 

Tok også ledningsnettet og dashen fra denne til 242en på senhøsten.

 

Hadde på dette tidspungtet kommet i gang med sparkling av karosseriet.

 

242.jpg

 

Hadde også kjøpt meg en ny dør siden den gamle var ubrukelig.

Den nye døren hadde desverre en bulk som strakk seg langs hele dørsiden. AGH! Mer sparkel!:(

 

Kjøpte nå også 17" eikerfelger og nye baklykter (av dårlig kvalitet, hadde fremdeles ingen som var hele. 6 tilsammen)

 

Hadde nå rettet brekken på bagasjelokket og startet sparkling på dette.

 

EDIT: Var faktisk mer rust på forskjermene fra 245en enn på 242en.. del-for-del tatt i betraktning

 

245'en stod altså uten front (fri for skjermer og hele pakka) ledningsnett og interiør.

 

Plukket av speil på 242en, lister..rett og slett alt jeg ikke hadde bruk for!

 

Da jeg plukket ut stoler, dørktrekk osv fikk jeg meg en overaskelse.

De aller fleste ville nå ha oppdaget masse rust i dørken, MEN i mitt tilfelle..Ingenting-No-Nada av den sorten!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren: Somlet for mye med sparklingen så vinteren tok meg på senga.

Angret på at jeg startet dette prosjektet og var drittlei bilen på denne tiden.

 

Hovedårsaken til dette var nok at det var pisskaldt ute og garasjen er ikke oppvarmet. Var bare ute å pusset 20min i slengen siden jeg ble så kald på hendene at jeg ikke klarte å kjenne om sparklet var pusset jevnt eller ikke.

 

Ble etterhvert motløs og satt mye på rævva. (Vinter+sparkel=MONGOlang herdetid eller kjempeforbruk av herder)

 

Uansett..Jula nærmet seg.. Mye som ikke var fullført, bla kun boret hull til et '86 speil, masse sparkelstriper som var urørte, ledningsnett hadde ikke alle funkjsonene i orden, ledninger hang og slang i motorrommet, èn siderute var tatt ut etc.

 

MEN, siden det var jul måtte jeg kjøpe meg selv en gave! Fant et urørt plastikksett på bruktmarkedet. PoS sitt t-red sett vel å merke. (videreutviklet 850R fangere). Kjøpte jo dette, men det bar jo seff noen ettervirkninger med seg. Så jeg monterte på fronten, litt lykter og stæsj, for å se hvordan dette ble utseende. (unødig bruk av tid.. noen som husker 2-ukene jeg nevnte?:P)

 

Jeg tok også initiativet til å bytte eksosanlegget; da dette var ekstremt dårlig.

Da jeg løsnet bakpotta fra strikka og la den på gulvet, KNAKK røret rett etter utflatningen fra motor. Dette var jo forrsåvidt greit, siden jeg sparte meg masse arbeid!:D MEN.. da jeg skulle løsne eksosen fra manifoilen startet noen småproblemer. Det satt bom fast og det var dessuten vanskelig å komme til for å løsne dette. Klarte å løsne to av skruene, men den siste var rett og slett umulig.

 

Det endte opp med at jeg måtte løsne hele manifoilen, slippe den så langt ned i motorrommet som mulig og kappe eksosrørene enda lenger frem slik at jeg kunne dra det ut gjennom motorromet.

 

Jeg satt no igjen med en manifoil og en stump eksosrør. Skulle ikke rare greiene til for å få resten løs nå.

 

Igjen fikk jeg problemer med den fremste potta. Det var ingen kroker på denne for å feste gummistrikkene fast i bilen. -Så jeg dreit liksågreit i alt og monterte det slik det var. (resulterte at eksosanlegget gikk som en yoyo under bilen og slo opp i dørken, HARDT!)

 

Tok så av igjen for å sveise på krokene fra den ene potta til den andre. oppdaget så at potta lak som en sil.. IGJEN; gav fan i hele dritten..(utsette, utsette, utsette:P)

 

Resten av vinteren ble det ikke gjort stort. Før i april/mai.

 

Slik stod bilen halve vinteren:

TvFyraTv.jpg

 

Edit:

Leif

OG! Er forresten på utkikk etter orginal"grillen" til helsnute. Ikke rammen, bare selve grillen. MED emblem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår