vidder Skrevet September 23, 2005 Rapporter Share Skrevet September 23, 2005 Driver og titter litt på "ny" bil, og helst 90 \ Coupe med 20v 7a-motor. Har kommet over en 1990-modell som virker ganske grei, men motoren brukte ca 5dl olje i måneden, og det er målt lavere komp på 1. sylinder. Regner med at oljeforbruket har noe med dårlig komp å gjøre. Motoren hadde gått ca 160`KM. edit: Den med minst hadde 10.5 bar, resten hadde 11.9bar. 1. Har dette noen betydning for driftsikkerheten? 2. Hva skyldes det? 3. Hva vil det koste å fikse? Har luftet tanken litt mot de med kjennskap til slike ting, og de har ment at man må ut med hele motoren og bytte pakinger og stempelringer på alle 5 sylindere. Kan dette stemme? Er det isåfall bare å holde seg unna og heller se seg om etter en annen bil? edit: 5dl, ikke 1. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 23, 2005 Rapporter Share Skrevet September 23, 2005 Oljeforbruket kommer 99% sikkert av utette ventiltetninger. Disse er billige i innkjøp, samt at de er en nokså grei jobb å skifte uten å ta av toppen. Trenger kun å skifte på innsugsventilene, men tar eksosventilene også om man orker. Lavere komp. på den ene sylinderen kommer sannsynligvis av at en ventil på den aktuelle sylinderen ikke tetter skikkelig. Ingen katastrofe dette, men om du vil fikse dette må toppen av for ventilsliping. Da er det greit å skifte styringene i samme slengen om de er slitte. Hvor langt er den aktuelle motoren kjørt? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Bruer Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 Oljeforbruket kommer 99% sikkert av utette ventiltetninger. Disse er billige i innkjøp, samt at de er en nokså grei jobb å skifte uten å ta av toppen. Trenger kun å skifte på innsugsventilene, men tar eksosventilene også om man orker. Lavere komp. på den ene sylinderen kommer sannsynligvis av at en ventil på den aktuelle sylinderen ikke tetter skikkelig. Ingen katastrofe dette, men om du vil fikse dette må toppen av for ventilsliping. Da er det greit å skifte styringene i samme slengen om de er slitte. Hvor langt er den aktuelle motoren kjørt? Står at den hadde gått 160 000km ?? Siter - '02 BMW 525DAT M-Sport - '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro - '02 VW Golf 1.9TDI - '01 VW Caddy 1.9TDI [thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vidder Skrevet September 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 Motoren har gått 160.000 KM. Problemet er bare at ventiltetningene er byttet og motoren svetter ikke heller. :) Det var den første sylinderen som hadde mindre komp, resten hadde helt lik komp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
poppet Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 1dl i måneden er da ikke så mye? spørs jo hvor mye du kjører da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vidder Skrevet September 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 Tja, en frisk motor der alt av pakninger og tetninger er tette skal jo ikke bruke så mye olje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
poppet Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 Står i instruksjonsboka til min audi 90 2.3 at max olje forbruk er 1,5l på 1000km. så da er ikke det forbruket du har oppgitt så mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 25, 2005 Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 Tja, en frisk motor der alt av pakninger og tetninger er tette skal jo ikke bruke så mye olje. Hvor mye blir bilen kjørt hver måned? Om den blir brukt "normalt mye" er 1 dl ikke mye. Derimot vet du da at den får smurning :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vidder Skrevet September 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 26, 2005 Ved nærmere undersøking viser det seg at det var 5dl i måneden det var snakk om. Da blir det vel noe annet? :p Ingen som vet hva kompresjonen skal være på, vel? Klarte ikke å oppdrive noe sånt, men det burde vel stå i en eller annen servicebok\manual.. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kao Skrevet Oktober 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2005 er denne bilen fra bodø ?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vidder Skrevet Oktober 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2005 Ja, det er denne det er snakk om. Jeg slo det forøvrig fra meg, da jeg fant en bil som ikke stod fullt så langt unna. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caterpillar Skrevet Oktober 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2005 typisk feil på audi5er er sprukket/deffekt stempel.DET GIR OLJEFORBRUK. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.