Gå til innhold

Levin: AE86

Ranger emnet


Levin

Anbefalte innlegg

  • Svar 298
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

http://www.jma.no eller http://www.kimmit-sport.com har billige og brukende

wastegater.. runt 200hk bør holde lenge i AE86`n :D

Hvis det dér er de samme HKS "style" og Tial "style" wastegatene som selges på eBay er de ikke å anbefale; ekstremt lav kvalitet, umulige å holde konstant ladetrykk med og de rett og slett "brenner opp" (tåler ikke varmepåkjenning), iflg. folket på Honda-Tech som hadde tenkt å spare noen kroner (merk at flere motorer også har gått til Helvete grunnet plutselig overboost/ladetrykk-spikes). Er ikke for ingenting at ekte HKS og Tial koster fra 4-8000 kroner. Til slike hjemmemekk-prosjekter kan man imidlertid være godt tjent med en cirka 40 millimeter Tial, Turbosmart eller OEM eldre Audi, som gir mye kvalitet for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det dér er de samme HKS "style" og Tial "style" wastegatene som selges på eBay er de ikke å anbefale; ekstremt lav kvalitet, umulige å holde konstant ladetrykk med og de rett og slett "brenner opp" (tåler ikke varmepåkjenning), iflg. folket på Honda-Tech som hadde tenkt å spare noen kroner (merk at flere motorer også har gått til Helvete grunnet plutselig overboost/ladetrykk-spikes). Er ikke for ingenting at ekte HKS og Tial koster fra 4-8000 kroner. Til slike hjemmemekk-prosjekter kan man imidlertid være godt tjent med en cirka 40 millimeter Tial, Turbosmart eller OEM eldre Audi, som gir mye kvalitet for pengene.

 

Har vurdert å skaffe meg en audi wastegate midlertidig. har fått opplyst at wastegaten skal ha en ventil på 38mm til denne turboen... ikke sjekka det enda da...

 

Motoren som blir satt turbo på nå er bare en midlertidig løsning....

Håper på å gå vekk ifra det "hjemmemekk" greine etter hvert:):):)

Vil ha en RÅ n/a..... ikke Turbo konv....

1985 Toyota Corolla AE86 Drifte Prosjekt Solgt Infotråd

2006 Touran highline 1,9tdi dsg

1981 Toyota Starlet Kp61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N/A er vél og bra, men det er lite som kan sammenliknes med den rushen man får når ladetrykksmåleren på et øyeblikk går fra å vise "0" til "1,0" og man bare presses bak i stolen av aksellerasjonen. På den annen side, overlading er jo "juks", men moro er det lell. Angående ventilstørrelse i WG'en har den langt fra så mye å si som selve plasseringen. En bra plassert ~35 millimeters WG kan godt holde ladetrykket mere stabilt enn en lite optimalt plassert 60-millimeter. Med en bra plassert WG får man også senket trykket i eksosmanifoilden, derav mindre mottrykk, mindre reversion og mere effekt på samme ladetrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N/A er vél og bra, men det er lite som kan sammenliknes med den rushen man får når ladetrykksmåleren på et øyeblikk går fra å vise "0" til "1,0" og man bare presses bak i stolen av aksellerasjonen. På den annen side, overlading er jo "juks", men moro er det lell. Angående ventilstørrelse i WG'en har den langt fra så mye å si som selve plasseringen. En bra plassert ~35 millimeters WG kan godt holde ladetrykket mere stabilt enn en lite optimalt plassert 60-millimeter. Med en bra plassert WG får man også senket trykket i eksosmanifoilden, derav mindre mottrykk, mindre reversion og mere effekt på samme ladetrykket.

 

 

Må vell inrømme at ang wastegate var det en del nytt for meg som dukket opp:)

 

Takker:):):)

 

Hvordan får jeg plasert den godt da?

Er det noen utreininger eller?

1985 Toyota Corolla AE86 Drifte Prosjekt Solgt Infotråd

2006 Touran highline 1,9tdi dsg

1981 Toyota Starlet Kp61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig (men akseptabel) wastegateplassering (generic ramhorn-style), eksosen må først gå én 90-grader bend over skarpe kanter, dernest følge den kortradiérte rørstussen før den kommer frem til wastegaten. 1000 grader varm eksos som kommer ut av toppen ved mach 0,4 har vanskelig for å bytte retning iløpet av ett millisekund:

img3.jpg

 

Bra wastegateplassering (HyTech (WG står direkte foran kollektoren)):

resize2.jpg

 

Lovefab Sidewinder (i prinsipp samme som HyTech):

Matt_01.jpg

 

Turbomanifoilder med godt plassert wastegate kalles også "wastegate priority design". Turbolada F1-biler på 80-tallet brukte også ofte denne løsningen (dóg med enorme primærrør og kollektorer). WG-plassering er ikke noe man trenger å regne på. Sunn fornuft og en grunnleggende forståelse for hvordan masse i bevegelse oppfører seg holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse takk til deg Øyvind....

Da har jeg bare 2 problemer igjen da......

#1 Finne ut hvordan i f jeg skal få plass til det.(da styre staget sitter slik at jeg ikke kan ha turboen ned. ja at det egentlig bare er i veien for mye)

 

 

#2 finne noen som virkelig kan lage et slikt et med WPD...

1985 Toyota Corolla AE86 Drifte Prosjekt Solgt Infotråd

2006 Touran highline 1,9tdi dsg

1981 Toyota Starlet Kp61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns du burde lakke bilen i samme farge som denne

kommendebil.jpg

 

Er enig at det hadde vært kult, men dette skal ikke være en show bil....

den skal BRUKES... og da det nok kommer til å bli litt skader her og der(spess på lakk) gidder ikke jeg å bruke 40000,- på en lakk som ved minste skade må lakke hele greia på nytt...... har ikke så mye penger at det gjør noe.... men hvit derimot er veldig taknemlig da det kommer til det å rette opp eventuelle skader:) så det så... he he he...

1985 Toyota Corolla AE86 Drifte Prosjekt Solgt Infotråd

2006 Touran highline 1,9tdi dsg

1981 Toyota Starlet Kp61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår