Gå til innhold

Gruppe A 242??????

Ranger emnet


Baron

Anbefalte innlegg

det er et svensk firma som selger felger med sentermutter og spacers med sentermutteradapter.

 

vet noen url / info?

jeg tenker litt på om det hadde vært fett å lakket min hvit med gr.a. striper, siden jeg uansett har gr.a. vingen :p

 

Det er bare helrått.. Lage en Replica Gr A bil.. Sånt liker volvo folk.. Volvo Original!!

-Volvo 940 Turbo

 

M90 og B230FT e ein god kombinasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 617
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

de stripene der der da team nordica sin lakkering av team bilene sine, og har ikke no med gruppe a striper og gjøre

Er du 100% sikker på dette? Mener å huske at det er fargene fra Volvo R-sport jeg, at det var noe "Skandinavisk" over dette, blåfargene symboliserer havet, det sorte nederst symboliserer asfalten, og knekken opp bak skal symbolisere fart... Mener å huske bestemt at dette var på ALLE Grp. A biler som ble bygget av Volvo R-sport. Og derfor selvfølgelig også fantes på de bilene som kjørtes av Team Nordica, men også av de andre teamene/privatpersonene.

Forøvrig så må vi skille litt på Grp. A biler, og de Grp. A biler som ble produsert av R-sport, det er jo en v DE bilene som er opphavet til denne tråden, og som vedkommende er på jakt etter. Altså en ORIGINAL VOLVO R-SPORT Grp. A bil. Ellers så hadde det jo vært en smal sak å finne en Grp. A bil til salgs, da det har gått MANGE Volvo i Grp. A opp igjennom tidene. Men ingen har vel hevdet seg så bra som R-Sport's egne biler.

*****isk at Mr. P-G ikke kunne fordra motorsport, men heller ville bruke pengene på golf... :ex_machin

 

Husker en fin episode i '89 el noe, da Cossie var liksom så "store" rundt om i verden, en episode fra Australia tror jeg det var, hvor det lå 2 cossie's foran 2 R-sport Volvoer på langsiden... så ser man det filmet framifra at de to R-sport bilene legger seg ut og passerer cossiene på veg nedover langsiden... i ca. 250km/t.. DET var et litt fint skue ja :hello:

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei å hå!

Nå er det mye "tolkninger" ute å går vedr Volvo 240 Grp A.

Grp A er en beteinelse på en klasifisering innen FIA (har selv en kopi).

Volvo så at 240 kunne være kokuransse dyktig innenfor regelværket i Racing Grp A og valgte å lage en bil som kunne stille.

Saken er den at 240 i orginalt utførende ikke holdt mål, og i iht FIA sitt regelværk for Grp A så måtte bilen være produsert i munimum 500 eksemplarer.

For at Volvo skulle få stille måtte de vise at de hadde produsert 500 slike

(for salg) og de skulle vises i en hangar i USA (tror jeg..).

Rykter om denne framvisningen går på at Volvo ikke klarte å stille med 500 stk Grp A 240`er, og at det var nærmere 487 biler og noen av dem med ikke mere enn et nesten tomt karosseri...!

Men FIA representanten skrev ok og Volvo var med i gamet!

Det er i dag vanskelig å vite hvor mange Volvo Grp A det finnes,

mange er kjørt i filler gjennom Racing/Rally/Rallycross, noen er slaktet og bygd opp i nytt kaross og deler er spredt.

Så den som kommer over en slik bil og får verifisert ramme nummer og deler, da er det bare å ta lån! :-)

Volvo sin gruppe A er nok mye mere sjelden en Ford Sierra RS 500

(500 eksemplarer)!

Til og med mere sjelden enn Ford RS 200 (200 eks)

En siste ting! R-Sport sine farger en gul og blå, de såkalte "Grp A stripene" er riktig som nevnt her, Team Nordica sine farger men dette var en av de mest kjente teamene med Volvo sponset/støttet!

Så GlennK, en Grp A er en Grp A (eget serienr), og er svært vanskelig å finn da det kanskje ikke ble laget så mange som 500 stk engang.

 

Legger ved noen linker for den som IKKE har lett etter Grp A tidliggere... :tannløs

 

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/group_a_volvo_specs.htm

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Technical_pages/r_sport_cat.htm

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/turbo_world.htm

 

God Jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de 4 stripene ble kalt "Nordic warstripes", men var ikke det fordi bilene kom i fra Norden? Nordic er vel ikke synonymt med Nordica??

Og en annen ting som du IKKE kan komme fra, det finnes mange forskjellige Grp. A biler, men innen FIA så skal alle "spesielle klasser" være produsert i minst 500 ex. OG ha vært i "vanlig salg" (noe son sjelden forekommer) før de blir homologert i en klasse.

Dette gjelder både Volvo 242, RS500 og RS200... Tviler på at det er så lett å "lure seg unna" en klassing med 500 biler. Det med visning i en hangar i usa tror jeg er bare rykter, hvorfor i usa når FIA nesten ikke er representert i usa? Og det er nok mer enn en oppvisning av karosserier som skal til, det må nok fremlegges en del papirer både på produksjon og salg av diverse. Men det skal ikke stikkes under en stol at det aldri er solgt så mye som 500 komplette biler nei. En stor del av bilene ble brukt som reservebiler, delebiler eller demontert og solgt i bits&pieces.

Men ALT av de bitene som satt i bilene har faktisk vært mulig å få kjøpt, til langt utpå 90 tallet, igjennom Volvo R-sport programmet. Senere en gang på 90 tallet ble hele R-sport avdelingen til Volvo kjøpt opp av Staffanson, som fortsatte å produsere de mest gangbare delene, men sluttet med mye av det som var skikkelig morro greier.

Tror nok alikevel at du kan skaffe det aller meste igjennom SAM fortsatt, dersom du tar personlig kontakt med de. Men dette koster selvfølgelig en hel del kroner.

Zacco gutta benyttet seg jo av masse masse R-sport deler både i Zacco 242'n de bygde og i senere bygg.

 

Kanskje det er noen har som har en kopi av den gamle R-sport katalogen? I så fall så kan den være en gull-gruve når det gjelder å spore opp Grp. A deler, siden man da sitter med alle delenumrene til R-sport.

 

Og tilbake til Grp. A, så kan man godt klasse inn en "standard" 240 som Grp. A bil, så lenga man kan vise til at det er en bil som er produsert i minst 500 ex osv osv.. Se bare på alle de Grp. A biler som har gått og går i de forskjellige seriene rundt om i verden. Det finnes faktisk fortsatt en del av de som ruller rundt. Men dette er da IKKE de som ble produsert av Volvo R-sport, med 375Hk og oppimot 290Km/t som "standard".....

edit: du hadde med R-sport delenummer jo!! :cocain: http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Technical_pages/r_sport_cat.htm

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg å se flere med slik interesse for Volvo`s Grp A biler!

Nordic er ikke synonymt med Nordica, men det jeg sier (mener) er at det var den sponsoren som var på disse bilene...enig?!!?

Enig at det går mange Grp A biler rundt om kring også, men vedkommende som skriver i tråden her er vel på utkikk etter en av de som er blant de 500 som Volvo leverte opprinnelig, og ikke et modifisert 240 karosseri!

For som vi begge mener, det er jo bare å bygge seg en Grp A bil!

Det er jo nettopp dette som gjør Ford RS 200 så spesiell (kun 200 eks)!

Ok ikke tilsvarende karosserier å bygge nytt på...!:(

Det å finne en av disse opprinelige må jo være det spesielle her!

Til denne historien som du tvilte på, så skal jeg grave litt hvor jeg har dette fra. Jeg vet jeg har lest dette et sted! Mulig det ikke var i USA, men England.

Jeg kommer tilbake når jeg finner det, nå fikk jeg "blod på tand"! :wonder

Steffanson var med å utvikle 240 Grp A, og riktig som du skriver kjøpte hele R-Sport lagret, når Volvo .

Var med å utvikle 850`n osv osv...

Du og jeg er nok enig om det meste, det eneste er historien....og jeg lover:

Den skal jeg finne!

 

Fortsatt god jul!

 

LSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

naa... Vi er ikke HELT enige enda.. ;)

SAM var vel aldri med på å UTVIKLE Grp. A programmet til Volvo, såvidt jeg vet så var dette vel helt og holdent en R-sport satsning...? Men de tok over når P.G. Gyllenhammar klarte å få gjennomslag for at Volvo skulle assosieres med golf fremfor motorsport... :ex_machin

Klart det kom noe godt ut av dette også, XC for eksempel, den egner seg nok bedre som "golf-bil" enn som noe annet innen motorsport kanskje...

 

Nor det gjelder sponsorer og slikt, så stemmer det nok at Nordica var en av de store på dette, og hadde nok sitt eget team. Men jeg mener bestemt å huske at de typiske blå/sorte stripene var VOLVO's varemerke på Grp. A bilene, og fikk tilnavnet "Nordic warstripes" nettopp fordi det var en Nordisk bilfabrikant. Det stemmer nok som du sa tidligere at R-sports farger er Gul/blå stripe, men dette er noe som går igjen i hele R-sport sortimentet, og ikke noe som er spesifikt for Grp. A baneracing. Det er denne satsningen jeg mener fikk disse stripene som "varemerke" fra Volvo R-sport. Mulig jeg husker noe feil, det er tross alt noen år siden jeg satt og hylte meg hes når jeg så Volvo kjøre racing på Eurosport....

 

Og en annen ting, RS200 har vel aldri fått navnet sitt fra det at de kun er produsert i 200 ex. I så fall hadde de aldri blitt homogolert til å kjøre i noen FIA klasser...??? Og en annen ting, er dette riktig, så har jeg tatt på, og sittet i ca en tiende del av alle RS 200 som er produsert... lite trolig..

Så akkurat DEN påstanden vil jeg ikke si meg enig i , før jeg evt. får se noe dokumentasjon på et eller annet vis!!

 

Mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg å se flere med slik interesse for Volvo`s Grp A biler!

Du skulle bare visst! kiddie

Jeg har alltid hatt ansen for ting som bråker, går fort, eller heter Volvo og har 2 dører... Jeg angrer nå SINNSYKT på at jeg har kvittet meg med de to 242 som jeg i min tid har hatt.. den ene var en '80 med B19A, den andre var en knall gul og stiv liten '77 med B19AT intercooler.. DEN gikk rimelig freskt ja.. Selge en slik bil da gitt. knock

 

Ja, jeg angrer stygt... :???:

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...vi skal nok bli enig! :deng

Bra at jeg får justert det jeg tror jeg vet om Grp A Volvo`n!

 

Punkt 1:

SAM sin delaktighet med utviklingen av bilen er i form av at Steffanson jobbet på Volvo`s Motorsport avd (R-Sport), gikk senere ut og startet eget (SAM)!

NB! Tragisk med PG sin satsing på Golf (og Golf da..) :hvaskjera

 

Punkt 2:

Ukjent for meg det du sier vedr disse stripene, men mener at dette isåfall kan være en følge av sammarbeidet mellom Nordic (sponsor) og Volvo.

 

Punkt 3:

Helt rett det du skriver vedr R-Sport sine farger!

Har det blitt forstått anerledes ber jeg om unskyldning for dårlig forklaring

 

Punkt 4:

Ford RS 200 kom kun i 200 ex, årsaken til at den ble laget i 200 og ikke i 500 er så enkle forklaring at dette er en Grp B bil! Og måtte derfor kun produseres i 200 ex og Ford motorsport tok jo en del av dem....! :driving

NB! Finnes flere i Norge, glemmer ikke schanke sin behandling av denne type bil på 90 tallet, eller Tommy Rustad når han lånte schanke sin RS 200 på Lyngås!

 

En ting til, hvor gammel er du...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, fikk en anelse at du var på min alder...jeg 35!

Ja jeg leter etter gromdeler, ikke lett!

Hloder på å bygge meg Rallycross bil nå, og etter den blir det gateprosjekt!

Ukjent hva, men mulig det blir 240 Grp A replika, eller P1800 med T5 motor, eller 343 R-sport med Volvo`s 16V R-sprt motor...leker med tanker vet du!

Tiden får vise, akuratt nå skal Rallycross bilen bli ferdig og testes før løp i April!

Neste prosjekt starter nok ikke før til sommeren.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

360'n er gjort i Photoshop, kun for å se hvordan det ble dersom jeg hang på en slik. Ser jo ganske frekt ut, så jeg kommer kanskje til å montere en slik. Dersom jeg finner en BILLIG en! Var en til salgs på autodb, men jeg somlet for lenge før jeg slo til..

 

Men la oss ikke skli for langt ut fra tråden her! Dette er IKKE en 360 Grp. A bil jeg har.. hehe..

 

Men kom gjerne med noen tips om deler osv dersom du sitter på noe..

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår