Gå til innhold

E36 kjøpsråd / tips til 2.5 litern

Ranger emnet


gdf

Anbefalte innlegg

Hva bør man vere på jakt etter ved bruktkjøp av E36? (jeg tenker spesielt på 325)

Hvor oppstår det rust på desse bilene? Hva er generelle problemer som går igjen?

 

Rust i hjulbuer, er det et dårlig tegn?

 

Gått langt?

 

spørs hvor mye rust det er.. er det overflate er det bare å pusse ned.. verre om det er hull osv.. trenger ikke være et dårlig tegn det, sier bare mer som vegvesenet som liker å kjøre saltbøsse om vinteren.. ruststeder jeg vet om er hjulbuer, burde se litt i kanalene og bagasjeluka..

Du skal ikke stjele! Staten liker ikke konkurranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gått litt i overkant av 200 000km

Jeg fortsod det sånn på selger at det var fullt mulig å fjerne.

Jeg vil helst ha fjernet tanken på at det er spredd seg... men det er nok som du sier...vegvesenet har nok sin fortjeneste her...

 

Er det noe annet som er verdt å se etter på E36?

Er det noen av dere som legger dere langflat på asfalten med lommelykten i hånden for ved kjøp av bil for å besikte understell osv?

 

Jeg tar gjerne imot tips :)

 

Hvordan kan man se at bilen er "ungdomskjørt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærekulene på bærearmene fremme er svakhet på E36. Disse bør byttes til samme som står på E30.

E36 har en tendens til og rive løs festene til traversen bak. Da må dette sveises på plass igjen. Foringene i bakstillinga er også svakhet.

På -93 mod er vanos svakhet hvis ikke denne er byttet.

 

Rust er ikke noe stort problem på E36, men kan forekomme på bakluka og forann på kanalene hvis den ikke er passet på skikkelig. E36 er galvanisert mye av karosseriet.

 

Ellers så er E36 en bra bil. Du kommer nok til og bli fornøyd med en slik bil. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærekulene på bærearmene fremme er svakhet på E36. Disse bør byttes til samme som står på E30.

E36 har en tendens til og rive løs festene til traversen bak. Da må dette sveises på plass igjen. Foringene i bakstillinga er også svakhet.

På -93 mod er vanos svakhet hvis ikke denne er byttet.

 

Rust er ikke noe stort problem på E36, men kan forekomme på bakluka og forann på kanalene hvis den ikke er passet på skikkelig. E36 er galvanisert mye av karosseriet.

 

Ellers så er E36 en bra bil. Du kommer nok til og bli fornøyd med en slik bil. Lykke til.

 

VANOS, ble ikke det tilbydt i modellene etter '95?

Hvis noen kan forklarer litt nermere hva VANOS egentlig er, så hadde det vert flott.

 

Godt å vite at store deler av E36 er galvanisert...det visste jeg ikke.

Det vil si at jeg egentlig ikke trenger bekymre meg for å få en ihel rustet bil... isåfall skal det vel vere lett å oppdage.

 

Er der noen måte man kan få travers-festene bak til å holde bedre, slitedeler som kan byttes for å forhindre slitasje akkurat der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VANOS, ble ikke det tilbydt i modellene etter '95?

Hvis noen kan forklarer litt nermere hva VANOS egentlig er, så hadde det vert flott.

 

Godt å vite at store deler av E36 er galvanisert...det visste jeg ikke.

Det vil si at jeg egentlig ikke trenger bekymre meg for å få en ihel rustet bil... isåfall skal det vel vere lett å oppdage.

 

Er der noen måte man kan få travers-festene bak til å holde bedre, slitedeler som kan byttes for å forhindre slitasje akkurat der?

 

Varible ventil åpningstider er vel vanos, som gir en mer vennlig og fin effekt kurve om jeg ikke tar helt feil! er du heldig så får du med en fin tikkelyd !

Dere får skyte meg om jeg tar feil...

 

Når jeg bytta mine foringer kjøpte jeg de på BMW i sverige, da jeg studerer der, og disse var av oppgradet type fikk jeg vite, og skulle holde veldig mye bedre! Jeg betalte 250 kr for to stykker...

Har du ikke skrudd en del selv eller har dårlig tilgang på verktøy vil jeg anbefale at du får litt hjelp av kyndige til det da det kan være litt leit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanos er det samme som variabel kam tids justering.

M50B20 og M50B25 kom med enkel vanos -9. 92. Hvis vanos er dårlig så tikker den og man kan høre ulyd ifra vanos delen.

 

Man får kjøpt en plate som må sveises fast i gulvet der traversen bak er festet. E36 M3 3.2L har denne orginalt, det er den eneste E36 modellen som har denne.

PowerFlex foringer er en kjempe bra oppgradering av understellet. De er ganske stive, men varer 10x så lenge som de orginale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanos er det samme som variabel kam tids justering.

M50B20 og M50B25 kom med enkel vanos -9. 92. Hvis vanos er dårlig så tikker den og man kan høre ulyd ifra vanos delen.

 

Man får kjøpt en plate som må sveises fast i gulvet der traversen bak er festet. E36 M3 3.2L har denne orginalt, det er den eneste E36 modellen som har denne.

PowerFlex foringer er en kjempe bra oppgradering av understellet. De er ganske stive, men varer 10x så lenge som de orginale.

 

M50 motorene kom med enklel vanos frem til 1992? (litt vanskelig å tyde den håndskriften din der)

 

ang. Powerflex foringer... hvilke farger eller typer er de stiveste (gul? rød?) Gir de mer slitasje enn mykere foringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel vanos; da er det kun på eksos siden at det er variabel kamtidsjustering. Hvis man har dobbel så har man justering på innsugs siden også.

E36 3,2L M3 kom med dobbel vanos. M52(tror jeg) og M54 kom med dobbel vanos. Alle nye modeller ifra BMW med 6 sylindre kommer med dobbel vanos.

 

Vanso er noe av det samme som V-Tec til honda ja bare BMW kaller det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår