Gå til innhold

Hvis dere skulle kjøpt bil til ca 300.000,- hva ville dere valgt?

Ranger emnet


Azzido

Anbefalte innlegg

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dersom jeg skulle brukt så mye penger på EN bil, hadde jeg valgt en Lancia Delta Integrale EVO 1 uten et fnugg av tvil. Man blir ikke kjørt i en slik bil, man kjører. Kvaliteten kan diskuteres, men den er langt fra så lunefull og dårlig som mange vil ha det til. Det sies å finne to typer Integraler, svært dårlige og svært bra. De svært dårlige koster lite, de svært bra koster mye. Dessuten skal man tross alt ha peiling på både kjøring og vedlikehold. Rumpekjører man en bil og lar den gå for lut og kaldt vann sier det seg selv at ting ryker. Uansett om det står Lancia eller Subaru i grillen.

 

Dessuten kjøper man en bil som pulserer historie. Hvilken annen bil kan vise til en liknende suverenitet i konkurranser? Delta Integralene fra 8V-versjonen og oppover ble utviklet for rallybruk, og kun produsert for gatebruk av homologiseringsgrunner(FISA krevde et produksjonsminimum på 5000 gateversjoner for homologisering). Lancia Delta 4WDTurbo var riktignok ikke tiltenkt annet enn posisjonen som Lancias flaggskip. Etter FISAs dødsdom over Gruppe B-rallybiler i 1984 ble reglene endret, og strenge restriksjoner ble innført for å unngå dødulykkene som hadde preget Klasse B med sine monstrøse biler (Delta Integrale nøt svært godt av erfaringene fra Lancias Klasse B-bil, S4) Etter regelendringene så Lancia at de hadde en superb kandidat i sin Delta 4WDTurbo, men måtte også innse at den krevde intens utvikling for å være konkurransedyktug nok sesongen etter. Gateversjonen av det som ble Lancia Delta Integrale 8V ble derfor spesifisert etter hva man ønsket på rallyversjonen, istedet for det omvendte som var vanlig. Ting som AC og ABS gav man en lang marsj i på gateversjonene, ettersom det var unødvendig vekt i rallysammenheng (selv om det etterhvert dukket opp på de senere gateversjonene. Da som tilleggsutsyr. Dersom det hadde vært standard måtte nemlig Lancia brukt det samme på rallyversjonen). Teamet som stod bak preppingen av rallyversjonene var forresten det legendariske firmaet Abarth.

 

Og ja, man må være entusiast for å kjøpe en Delta Integrale. Det er nettopp de som kjøper Integraler. Ikke kvisete fjortiser hvis våteste drøm er Verdens Største BOV og 26" felger med to runder elektrikertape på.

 

PS: fi**e SKAL ikke henge bra på parkett. Gjør du det riktig blir det bare lange sneglespor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår