safoll Skrevet September 3, 2005 Rapporter Share Skrevet September 3, 2005 Har en mazda 323 gtr som har begynt å bruke noe sinnsykt med olje i det siste, ca en liter på 1000 km. Det er ikke noen tegn til ytre oljelekkasjer på motor, og det er lite olje i turborørene. Det er litt sot i eksosrøret, men har ingen tegn til blårøyk ved kjøring, osv. Har ellers lagt merke til at den ene tennpluggen min har en del olje på seg. - Kan det være stempelringene eller noe, som gjør at bilen min bruker olje? Er det noen måte å se om det er lekkasje i stempelringene, uten å måtte fjerne toppen? - Noe annet det kan være? - Er det dyrt med nye stempelringer? Noe annet som må skiftes samtidig? - Kan det være lurt å overhale hele blokka og toppen når jeg først er i gang? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
void Skrevet September 3, 2005 Rapporter Share Skrevet September 3, 2005 Ut i fra min mening tror jeg det kan være stempelringene. Siter Cosworth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet September 3, 2005 Rapporter Share Skrevet September 3, 2005 ta en kompresjonstest så finner du fort ut om det er stempelringene eller ei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skaumann Skrevet September 4, 2005 Rapporter Share Skrevet September 4, 2005 En kompresjonstest viser ikke godt nok resultat. Skal du finne ut om motoren er tett, må du sette trykkluft i sylinderene med manometer på. Siter '98 Vectra STV 1.8i 16v (i bruk) '92 Vectra 1.8i (motoroverhaling) '95 Astra 1.8i 16v stv. (til salgs) '86 Scorpio 2.0iCL (solgt) '86 Sierra 2.0L stv (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viper Skrevet September 4, 2005 Rapporter Share Skrevet September 4, 2005 Så sinsykt mye er det da ikke på en gammel bil. Ikke idielt, men heller ikke noe fare med det. Tror heller det er ventiltettningene som er dårlige. Siter 89' Mercedes-Benz 190E 2.5-16 - 89' Mercedes-Benz 190D 2.5 (konebil) Mitt fotoalbum http://www.mb190klubb.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet September 5, 2005 Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 Så sinsykt mye er det da ikke på en gammel bil. Ikke idielt, men heller ikke noe fare med det. Tror heller det er ventiltettningene som er dårlige. I så fall er det bare å få noen til å kjøre bak seg å se om det ryker når du slipper gassen/bremser på gira. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baksietrølle Skrevet September 5, 2005 Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 brems på gir ned en bakke. gi gjevn gass når du kommer ned på flata, og se i speilet. Spørsmålet er om du ser veien eller ikke :P Siter pajero Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet September 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 Ventiltetningene ser ut til å være i orden, som sagt tidligere oppe i tråden så er det ikke noe tegn til blårøyk. Får ta en komp.test først og fremst, så får jeg ta det derfra. Men hvis det skulle være stempelringene, er det lurt å skifte f.eks rådelagrene samtidig? Regner med at det er best å skifte stempelringene nedenfra, altså ta ned bunnpanne, veiv, osv. ? Må jeg fjerne girkassen også, for at veiva skal løsne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet September 5, 2005 Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 Det er absolutt ikke best å ta stempelringene underifra. Det blir en helvetta jobb og unødvendig nye deler. Ta av topp og bunnpanne, løsne råder underifra og trekkdem opp. Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet September 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 Kan heldigvis utelate stempelringene mine nå. Når jeg skrudde opp pluggene i sted, var det ikke spor av olje på dem. Tok komp-test samtidig, og det så ut til å være normalt trykk på alle sylindrene. Så var det å finne ut hva annet det kan være som gjør at bilen bruker olje.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet September 5, 2005 Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 Høres rart ut. Sikker på at det ikke lekker et sted? Er jo ikke alle lekkasjer som er like enkle å oppdage.. litt ot: En gang hadde jeg en manta, som jeg glemte å slukke da jeg satte den ifra meg( ikke spør..), så den begynte å koke. Før dette brukte den litt olje, ikke noe voldsomt, men en dl eller 2 på 14 dager kanskje. etter at den kokte brukte den ikke en dråpe helt til jeg solgte den et år senere! blah Siter Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sigheri Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Fant du ut av det? Siter 1968 Ford Mustang HT "Pro Touring" 352BB FE 500hk, C6, 9"DL, Viper red. 1998 Ford Mustang 3,8V6 1995 Chevrolet Astro EXT AWD 2001 Audi A6 V6 2,7BiTurbo quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Sylinderlekkasjetest, kan ikke si dette utifra en komptest. Hvis ringene er dårlige vil du se det på sylinderlekkasjetest, men er det ringene pleier man å se det greit under kjøring. En ting til, er oljeringene dårlige kan fremdeles kompringene være bra. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg