Gå til innhold

Prosjekt: Markeringslys

Ranger emnet


Mazda626

Anbefalte innlegg

På GD'n (ikke MX6 / Coupe) er det mye av blinklyslykten som ikke er i bruk. Dette skyldes at "hullet" ble laget for US biler, der det satt markeringslys i samme innsats. Stygge disse, men det er en annen sak. Har nå gått til innkjøp av 5 mm lysdioder. Dette er av den blanke typen, men lyser oransje ved strømgjennomgang.

Tenker da å sette inn 4 dioder i hver lykt. Siden jeg bruker dioder som er på 2 V/ 50mA, må jeg mikse litt. 4 dioder i serie med en motstand på 113 ohm i seire skal kunne takle en ladespenning på 13-14 V. Diodene kobler jeg parallelt med parklys. (Parklyset lyser sammen med nær og fjernlys)

 

Ser at det også finnes mange andre muligheter med dioder! Tenker da på å lage til noe stilig i lyktene bak. Fjerne de tradisjonelle pærene, og erstatte dem med dioder. Men først skal jeg prøve med markeringslys.

 

Så da er det bare å vente på at Elfa sender pakken.........

 

mlys.PNG

 

Diodene vil sitte bak glasset, og kommer ikke til å synes, dersom de ikke er tent. Når diodene tennes, vil man ikke se diodene bergrensede 10° graders vinkel, da blinklysglasset er laget for å spre / bryte lyset. Lysfeltet vil bli "betraktlig" større.

 

untitled.PNG

 

R1: 113 ohm

Diodene: Den runde siden av dioden indikerer diodens anode / pluss. Hver av diodene er på 2500 mcd (millicandelas), med 10° spredening.

 

For å kunne bruke LED i bilen må man kunne ohms lov og litt elektrokunnskap.

 

Vi sier at ladespenningen i en bil ligger på 13-14 volt, og må derfor beregne ut fra 14 volt.

 

Gitt at man ønsker å sette fire dioder på 2 V / 0,40 mA et gitt sted blir regnestykket slik.

 

4 dioder a' 2 V i serie gir 8 volt. Vi får 6 volt for mye over denne koblingen uten formotstand. Denne spenningen må vi redusere. Da bruker vi ohms lov: U = R x I (U = spenning, I = ampere, R= motstand) Vi skal finne motstanden, og må derfor snu på formelen.

R = U / I

6 / 0,04 = 150 ohm

Vi må da benytte en motstand på 150 ohm for at lasten skal tåle 14 volt.

 

En motstand skal også tåle en gitt strøm, slik finner vi den ved å bruke en annen vri av ohms lov.

P = U x I (P = Spenning x Watt)

6 x 0,04 = 0,24 W.

 

Vi må her da benytte en motstand på rundt 150 ohm som tåler en effekt på minimum 0,24 W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clas Ohlson har litt for dårlig utvalg! Diodene jeg bruker er blanke, for å ikke synes, men oransje når de lyser. Det er også greit å ha nok mcd!

 

Diodene blir satt rett i reflektor. Borrer hull på 4,9 mm, og putter diodene inn. Dette i seg selv gjør at diodene sitter, men loddepunkter blir utsatt for fukt. Legger derfor et "epoksylokk" over, som dekker loddepunkt og seriemotstanden.

 

Tips ved ombygging av baklykter. Skaff deg en litt tykk aluminiums plate, skjær denne til, slik at den passer i lykthuset. Borr så hull i platen, alt etter hvor mange dioder du vil ha.

 

Edit: Jeg kommer ikke til å bruke kretskort. Her er det P to P som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal legge ut noen bilder av prosessen i morgen! På GD'n er det også en oransje kopp i de blanke blinklysene (alle skjønner hva denne "koppen" gjør). Synes at den dominerte lykten for mye, og har derfor fjernet denne koppen, og erstattet den blanke pæra med en oransje. Best blir det om man setter inn en sølvfarget pære, men hadde ikke det for hånden.

 

Det er detaljene som teller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg begynt på den ene lykta, legger ut noen bilder av prosessen her:

 

Blinklysmod1.JPG

 

Masser av plass til å putte inn litt "sirkus" her!

 

Blinklysmod2.JPG

 

Greit å merke opp nøyaktig, slik at LED'ene blir plassert symmetrisk på lykta.

 

Blinklysmod3.JPG

 

Boret hullene med 4,9 mm borer, da dette gjør at dioda i seg selv sitter godt, uten bruk av lim. Lurt å være stø på handa, da boret fort kan borre seg inn i lyktglasset, ved gjennombrudd i lykthuset.

 

Blinklysmod4.JPG

 

Ikke så lett å se, men her sitter det i en blank LED som lyser. Med fire oransje burde det se greit ut! Samtidig vil trolig lyset spre seg over hele lykta, som et oransje slør, dog vil man tydelig se blinklyset når det er aktivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinklysmod5.JPG

 

Får man byttet ut den oransje pæra med en sølvfarget, blir dette bra! På den røde bilen ser man at den oransje koppen stikker "langt" ut i lykta, og blir derfor veldig synlig.

 

Det lønner seg å bore et hull i den oransje koppen, for der etter å sage noen linjer ut fra hullet, før man går på med en tang. Bryt løs bit for bit. Biter som samler seg inne i lykta, hentes ut med en støvesuger og litt risting......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

.....og det ble lys, men ikke oransje!

 

I hullene jeg borret puttet jeg inn diodene, tvinnet så lederne i sammen, og loddet!

 

Markeringslyssteg3.JPG

 

Alle koblinger gjøres vanntette med lim, påført med en limpistol!

 

Markeringslyssteg4.JPG

 

Slik lyser diodene i dagslys. Lyset er ikke oransje, men mer rødt, noe som er for "rånete" for meg.

 

Markeringslys10.JPG

 

I kveldslys! Hele lykta får et rødt/rosa slør over seg, noe som var planen, men da med oransje lys.

 

Markeringslys11.JPG

 

Har nå bestilt gule og gul-oransje dioder, håper at disse kan gi meg rett farge.....

 

Riktig farge på blinklys og markeringslys er: 75-017-03 (Elfa.se/no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm interesant :D skal ta bort de oransje koppene på mine nå :P *springe opp i låven å plukke dem av delebilen*

 

bare for å informere andre som ikke er så heldig som meg som har noen extra blinklys... nytter ikke å bare slå hull i den driten med skrujern eller å bøye ut de pinnene som går bakover... endte opp med 1 ødelagt blinklykt hhmmwhat?

 

ok... har borret hull gjekk fint, og begynt å sage for handa med ei lita sag (bladet til ei luftsag) konklusjon: bruke luftsaga :hammer hehe, var ganske tykt det glasset :) får se om eg gidder i kveld da :)

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm interesant :D skal ta bort de oransje koppene på mine nå :P *springe opp i låven å plukke dem av delebilen*

 

bare for å informere andre som ikke er så heldig som meg som har noen extra blinklys... nytter ikke å bare slå hull i den driten med skrujern eller å bøye ut de pinnene som går bakover... endte opp med 1 ødelagt blinklykt hhmmwhat?

 

ok... har borret hull gjekk fint, og begynt å sage for handa med ei lita sag (bladet til ei luftsag) konklusjon: bruke luftsaga :hammer hehe, var ganske tykt det glasset :) får se om eg gidder i kveld da :)

 

Ja, man bør nok være varsom! Det oransje glasset er utrolig seigt. Med hull og sag, svekker man stivheten. Bruk en spiss nebbtang, og bryt vekk låsehakene på "koppen". Pass på at ikke for store biter faller inn i lykta, da det nesten er umulig å få ut disse bitene.

 

NB: Jeg hadde noen oransje pærer liggende, og disse passet ikke inn i den originale sokkelen. Måte her file bort den ene metalltappen på pæra. (Den som sitter innerst mot glasset)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort tilsvarende på sierraen min, men med vanlig pære og ikke led`s.. Dette er noe politiet ikke liker.. folk i rundkjøringer kan tro at du blinker deg ut, og de kjører derfor inn i rundkjøringa..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort tilsvarende på sierraen min, men med vanlig pære og ikke led`s.. Dette er noe politiet ikke liker.. folk i rundkjøringer kan tro at du blinker deg ut, og de kjører derfor inn i rundkjøringa..

 

Ikke noe problem! Markeringslys, på siden, er faktisk lov, og hadde det samme på en 323 jeg hadde for en tid tilbake. Denne ble til og med godkjent med disse lysene. Poenget er at det ikke skal lyse for mye sett forfra! Dette går greit for min del, da lykta har et svakt oransje slør, men lyser sterkt fra siden. Dette skyldes at LED'ene kun har en spredning på 6 grader.

Når jeg blinker, vil dette lyset være betraktelig sterkere i hele lykta.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår