Gå til innhold

Løsne bolter på dempere!


Mazda626

Anbefalte innlegg

Mange har problemer med å frigjøre dempere på Mondeo'n! Foran er denne festet 2 steder. Problemet oppstår stort sett der demperen er festet nederst. Bolten her har en nedsenking etter gjengene, hvor det ofte samler seg møkk og fuktighet, noe som medfører til rust. Man kan få løsnet bolten litt, og så setter den seg. Ikke bruk latmansarm! Hell på godt med smøre-olje, og skru frem og tilbake, løsne bolten litt etter litt.

Når dere monterer, fyll fordypningen i bolten med kobberfett, pluss litt på gjengene. Med dette gjør du neste demonterer glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg vært borti. byttet fjærer nå i helgen. Jeg brukte latmansarm tilslutt, og da knakk bolten. Noe kjedelig for meg, for jeg hadde ikke utstyr til å borre opp og gjenge på nytt. Så jeg måtte få viking til å hente bilen og frakte den til ford. Tørte ikke kjøre den når demperen ikke sitter fast.

Det ble en et dyrt fjærskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har problemer med å frigjøre dempere på Mondeo'n! Foran er denne festet 2 steder. Problemet oppstår stort sett der demperen er festet nederst. Bolten her har en nedsenking etter gjengene, hvor det ofte samler seg møkk og fuktighet, noe som medfører til rust. Man kan få løsnet bolten litt, og så setter den seg. Ikke bruk latmansarm! Hell på godt med smøre-olje, og skru frem og tilbake, løsne bolten litt etter litt.

Når dere monterer, fyll fordypningen i bolten med kobberfett, pluss litt på gjengene. Med dette gjør du neste demonterer glad!

 

 

Takk for godt råd!

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan hende bolten ryker allikevel.. Det er bedre å ta med spindelen ut (hvis man ikke skal skifte dempere da) Litt mer skruing, men det er raskere enn å bore ut en knekt bolt!

 

Sant nok sitter bolten, noe inn i h....., så er det bare tull å gå på med makt. Bolten ryker. Men får man løsnet den litt, har det aldri skjedd meg at jeg dratt av skruen. Pøs på med olje, og lirk frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hva dere snakker om en gang :D

 

..gikk RELATIVT fint her

 

Sant nok, byttet på en mondo sist helg, og man skulle tro at bolten satt i smør. Det skal sies at bilen var innsauset med tectyl under, noe som sikker har gjort at vann og møkk ikke har kommet til bolten.

Får man løsnet disse boltene, er det jo bare morsomt å bytte dempere/fjærer på Mondeo.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår