Gå til innhold

Strøm til 2forsterkere..?!

Ranger emnet


tikay

Anbefalte innlegg

Jeg har Kenwood spiller med kobling til en forsterker (4*50w) som driver en sub 12" Infinity (1m tube) Nå har jeg kjøpt meg en til forsterker på 4*150W som jeg tenkte å brokoble på suben og bruke den andre forsterkeren på hatthylle høytalerne bak,

 

-Hvordan går det med strømmen fra batteriet?? Har bra direkte 6mm kabel fra en gullsikring på 30A til batteriet...

 

Kanskje koble opp en kondensator? Noen som har prøvd dette?

 

http://www.home.no/torbjornkulsas/

 

Mvh Torbjørn

post-1349-13804851063726_thumb.jpg

Eier av:-78ChevroletV8 5,7l -73 MB280SE -04 Vectra 2.0 DTI stvogn -92SuzukiGSX600 Har eid:*88KadettGSI CAB *86KadettGSI *92BMW3 *86Toyota F *96Omega 2.0 stvogn*94 CorollaXLI*84 Granada 2,3 *93Corolla XLI sedan*81 Volvo244 *89Camry 2.0 GLI*88 CivicGL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt nedover lista på BILSTEREO har jeg fått noen svar...

 

 

Hvor mye koster en kondensator for mitt formål?

Noen Linker??

Eier av:-78ChevroletV8 5,7l -73 MB280SE -04 Vectra 2.0 DTI stvogn -92SuzukiGSX600 Har eid:*88KadettGSI CAB *86KadettGSI *92BMW3 *86Toyota F *96Omega 2.0 stvogn*94 CorollaXLI*84 Granada 2,3 *93Corolla XLI sedan*81 Volvo244 *89Camry 2.0 GLI*88 CivicGL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tikay

Jeg har Kenwood spiller med kobling til en forsterker (4*50w) som driver en sub 12" Infinity (1m tube) Nå har jeg kjøpt meg en til forsterker på 4*150W som jeg tenkte å brokoble på suben og bruke den andre forsterkeren på hatthylle høytalerne bak,

 

-Hvordan går det med strømmen fra batteriet?? Har bra direkte 6mm kabel fra en gullsikring på 30A til batteriet...

 

Kanskje koble opp en kondensator? Noen som har prøvd dette?

 

http://www.home.no/torbjornkulsas/

 

Mvh Torbjørn

 

Kremt... hvis det er 6mm2 du mener kabelen din er, så synes jeg den virket litt i minste laget! Spenningsfall har mye å si...

- magz -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det stemmer at disse forstekerene dine gir 800watt totalt, så er det faktisk 58Ampere, ved 13,8v.

 

Da bør du skifte til en sikring som er litt over det, og montere 16-20mm* strømkabel. Ta så tykk som mulig.

 

Om du beholder 6mm* kabelene dine, så mister du faktisk noe effekt. (Pga motstanden i kabelen.)

 

Vær VELDIG nøye med alle kontaktflater/overganger. Skal du montere jordkabelen i karrosseriet, så må du ha god klem på kabelskoen, og pusse helt ned til metallet.

 

Høres ut som detaljer dette, men det må absolutt ikke jukses på disse punktene.

 

Kjøp kondensator... 0,5F eller 1F. Det er en god sikkerhet å ta med seg. Den hjelper nemlig, om batteri og dynamo skulle slite, på de værste pådragene. Du unngår nemlig spenningstap.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar...

Jeg hadde 16mm, ikke 6mm, noe jeg burde vite siden jeg er elektriker\Automatiker....

 

Koble opp den nye igår og ved tomgang gikk lysene itakt med bassen...! så her trengs nok kondensator for å holde litt jevn spenning....

 

Syntes bassen var bedre når den var koblet til den 4*50W (brokobla hele) mere dyp og fyldigere bass. Så nå blir det hattehyll høgtalerne som blir kobla på 4*150Wèn...

 

Jeg har fra sikring i motorrom en 6mm ledning til spilllern min, er dette tilfredstillende? Med tanke på at jeg har kobla høgtalere framme og bak på spillern før...

post-1349-13804851066291_thumb.jpg

Eier av:-78ChevroletV8 5,7l -73 MB280SE -04 Vectra 2.0 DTI stvogn -92SuzukiGSX600 Har eid:*88KadettGSI CAB *86KadettGSI *92BMW3 *86Toyota F *96Omega 2.0 stvogn*94 CorollaXLI*84 Granada 2,3 *93Corolla XLI sedan*81 Volvo244 *89Camry 2.0 GLI*88 CivicGL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tikay

Takker for alle svar...

Jeg hadde 16mm, ikke 6mm, noe jeg burde vite siden jeg er elektriker\Automatiker....

 

Koble opp den nye igår og ved tomgang gikk lysene itakt med bassen...! så her trengs nok kondensator for å holde litt jevn spenning....

 

Syntes bassen var bedre når den var koblet til den 4*50W (brokobla hele) mere dyp og fyldigere bass. Så nå blir det hattehyll høgtalerne som blir kobla på 4*150Wèn...

 

Jeg har fra sikring i motorrom en 6mm ledning til spilllern min, er dette tilfredstillende? Med tanke på at jeg har kobla høgtalere framme og bak på spillern før...

 

Høres ut som om du har to vidt forskjellige forsterkere, ihvertfall. En med "skryte-watt" og en mer seriøs...

 

6mm* til spilleren er mer enn nok.

 

Og ja.... kjøp kondensator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tikay

Takker for alle svar...

Jeg hadde 16mm, ikke 6mm, noe jeg burde vite siden jeg er elektriker\Automatiker....

 

Koble opp den nye igår og ved tomgang gikk lysene itakt med bassen...! så her trengs nok kondensator for å holde litt jevn spenning....

 

Syntes bassen var bedre når den var koblet til den 4*50W (brokobla hele) mere dyp og fyldigere bass. Så nå blir det hattehyll høgtalerne som blir kobla på 4*150Wèn...

 

Jeg har fra sikring i motorrom en 6mm ledning til spilllern min, er dette tilfredstillende? Med tanke på at jeg har kobla høgtalere framme og bak på spillern før...

 

Har du byttet batteri? Er ikke det et lite "pingle" batteri i Corollaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper fint lite med en kondensator av en eller annen størrelse så lenge det ikke er nok tilførsel fra el. systemet...

 

Jeg ville heller ha brukt de pengene på et skikkelig batteri (Maxxima,Maxxima Blå,Optima Gul,Optima Rød) og sett over ladingen..

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rockford Seat

Det hjelper fint lite med en kondensator av en eller annen størrelse så lenge det ikke er nok tilførsel fra el. systemet...

 

Jeg ville heller ha brukt de pengene på et skikkelig batteri (Maxxima,Maxxima Blå,Optima Gul,Optima Rød) og sett over ladingen..

 

Kan ikke være helt enig med deg der... Ok, om du har 8 penlightbatterier koblet i serie, og en sykkeldynamo, så skal jeg være enig. ;)

Men med tanke på at musikken pulserer, og bruker strøm med "ujevn" takt. Så vil kondensatoren lade seg opp mellom bass-slagene og andre peaker, og hjelpe batteriet og dynamo, når det kreves. Så å si at det ikke er noe vits med kondensator, er nok å gå litt langt.

 

Men når det er sagt, så skal man jo heller ikke undervurdere rollen batteriet og dynamoen har. Det ER veldig viktig med god strømtilførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

 

Kan ikke være helt enig med deg der... Ok, om du har 8 penlightbatterier koblet i serie, og en sykkeldynamo, så skal jeg være enig. ;)

Men med tanke på at musikken pulserer, og bruker strøm med "ujevn" takt. Så vil kondensatoren lade seg opp mellom bass-slagene og andre peaker, og hjelpe batteriet og dynamo, når det kreves. Så å si at det ikke er noe vits med kondensator, er nok å gå litt langt.

 

Men når det er sagt, så skal man jo heller ikke undervurdere rollen batteriet og dynamoen har. Det ER veldig viktig med god strømtilførsel.

 

 

Jeg sa vel ikke at det ikke noen vits med kondensator... hadde jeg ment det så hadde jeg vel neppe hatt 3 stk 1 farad i bilen...

 

Jeg hadde samme type problemer med strømmen i bilen min, sånn at alt lys nesten døde når bassen tråkka til.Nytt batteri, og seriøs lading (165 amp ved 14.8V :D ) , og det problemet forsvant.

 

Ett annet problem er at bassen kan bli slapp hvis du beveger deg på grensen av strømforbruk iforhold til påfyll fra batteri, slik at du kjører batteriet langt ned på kapasiteten. (Spesiellt på musikk som har kjellerdyp rask bass) Da er greit å hjelpe med kondensatorer. Det virket veldig bra for meg og jeg er fortsatt storfornøyd med de tre jeg har.

 

MEN: Alt kommer veldig ann på utstyret som sitter i nettopp din bil... Det jeg hadde var de tre største RF forsterkerne i klasse A/B og de eter strøm....

 

En stor ulempe med kondensatorer er at du kan oppleve at den (de) gjør mere ugang enn nytte. Tenker da hvis du hekter på noen østen kondensatorer som har så stor faktisk indre motstand at den hemmer mer enn den gagner.. Det er vel såvidt jeg husker 3 store fabrikker som lager skikkelige kondensatorer for diverse firmaer, og en haug fabrikker som lager resten.... (Uten at jeg skal reklamere for noen)

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Orb.Net

 

Har du byttet batteri? Er ikke det et lite "pingle" batteri i Corollaen?

 

Nope, det er ett skapligt batteri med kjent merke

og det er ikke så gammelt...

 

Må presisere at når jeg hadde på den "store" forsterkeren blinket ikke lysa som ett diskotek, men man merka at feks taklyset svingte svakt.

Eier av:-78ChevroletV8 5,7l -73 MB280SE -04 Vectra 2.0 DTI stvogn -92SuzukiGSX600 Har eid:*88KadettGSI CAB *86KadettGSI *92BMW3 *86Toyota F *96Omega 2.0 stvogn*94 CorollaXLI*84 Granada 2,3 *93Corolla XLI sedan*81 Volvo244 *89Camry 2.0 GLI*88 CivicGL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår