Gå til innhold

skal lage subb kasse 2x 10"

Ranger emnet

Margarus

Anbefalte innlegg

hey bilstereo folk:)

jeg har muligheten til å kjøpe billig 2 bochman 10" bass elementer

hvilken kasse anbefaler dere at jeg lager ? og av hvilket matreale?

dette skal kun dunke. skal ikke være med i no DB drag

evt hvilke elektrisk utstyr vil jeg trenge for å koble 2 elemter til en forsterker i bilen? har hørt om noe delefilter oppleg ? kan noen fortelle litt om det? evt linke.

subbene må vell kobles sammen i en boks så 2 ledninger ut til forsterker ?

takker for svar.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en grei kasse av f.eks 19mm MDF.. størrelsen må du nesten bestemme selv. og hva du har plass til.. litt størrelse på kassa er alltid greit, går vanligvis dypere da..

hvis du vil ha portet kasse så må du ha større kasse enn hvis du velger lukket :)

basic info iallfall.. mer eksakt kan jeg ikke si.. finner du ut div specs på elementene kan du bruke div programmer du finner med google / søkefunk. her for å beregne kasser ;)

de fleste forstereker har delefilter.. "lowpass filter" setter du forstereken på det så kommer det bare de lave signalene ut (sub) .. hvis du ikke har noe filter på forsterken må du inn med et eksternt delefilter iform av f.eks et par spoler :)

Don't Kill Me If Im Wrong ;)

Audi 90, 2.2E 86' :pray *hobbyprosjekt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan som regel spille høyere med en portet kasse siden du utnytter trykket både forran og bak elementet. i teorien ca +3db, men dette stemmer ikke alltid i praksis, og kommer veldig an på element og kasse.

hva som blir best kommer egentlig an på spesifikasjonene til elementet. ikke alle er egnet for begge typer kasser.

ofte vil man spille høyere i en portet kasse, men penere i en lukket kasse.

så om spesifikasjonene passer til en portet kasse kan man på en måte si at elementet blir mer "lettdrevent" ja, siden du får høyere trykk ved samme effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med andre ord.

jeg kan koble ledninger fra elementet og direkte til forsterkeren.? vis den har innebygget delefilter?

dette er jo 2 elemter.

skal di parralell kobles da? slik at det går 2 kabler ut fra kassen istedet for 4 ?

eller hvordan blir det ?

subbene heter boschmann

forsterkeren vil mye mulig bli kjørt på en slik forsterker:

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke helt om jeg vil anbefale en 4-kanaler til å drive subb men.. men her er det vel ikke så veldig store krav til hverken trykk eller kvalitet virker det som, så kan jo fungere helt ok. men du kan ikke paralellkoble elementene og så brokoble den forsterkeren. du må du i såfall brokoble 2 og 2 kanaler, og så kjøre hvert av elementene på hver sin kanal.

men bare merket gir ingen opplysninger om elementet. har du ingen link til det eller spesifikasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm hva er så gale med xplod da? virka som solid utstyr det? det står jo at det skal dunke bra.

uans jeg har ikke råd til og bruke noe mer en 3000k på resten av utstyret jeg trenger. (har spiller)

ser på jbl pakken..den såg jo forsåvet okey ut men ser ut som det ikke følger med kabel sett til den.

og boss settet vet jeg ikke noe om.

evt kunne noen satt sammen ett kit til 3k ? da med subb, kabelsett , 2x 6x9 og passende forsterker.

kansje noen har pakker fra andre butikker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm hva er så gale med xplod da? virka som solid utstyr det? det står jo at det skal dunke bra.

Du skal ikke tro alt du leser, hehe. Dunke gjør det nok, men spiller det musikk på en bra måte?

Vil fraråde høyttalere bak. Prioriter lyd fremme i bilen, det er jo der du sitter ikke sant?

I mine øyne er det ikke mulig å få noe nytt med sub, forsterker og høyttalere som låter særlig bra for 3k, brukt muligens.

Ville heller kjøpt meg en 4kanals forsterker og etpar skikkelige coaxer eller et skikkelig komponentsett til å ha fremme i første omgang for så å spe på med sub senere.

Satser du på en BF0804, etpar Peerless coaxer.samt automatsikring, høyttaler, strøm og signalkabel vil du få bra valuta for pengene.

Mens du sparer opp litt til sub kan du bygge kasse, for tips om sub kan du sjekke denne tråden.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si det

den forsterkeren du linket til værka meget intresang.

til ein litt høy men okey pris for meg !

jeg kommer til og bruke orginalt diskanter som står i bilen fra før til frontsett vertfall for det første.

men jeg vil gjerne ha 2stk gode 6x9 høytalere jeg liker det best.

Om du har diskanter fra før, mener du da kun de små diskantelementene eller en røten original koax med papirmembran?

Forsterkern jeg linka til vil jeg påstå er det absulutt minste en bør vurdere mhp pris/kvalitet.

Et eksempel var vel en forsterker av type "Kraftig XXXXXX Watt" som selges på QXL o.l som blei testa av noen på forumet og denne viste seg å ha like lite guffe som en middels spiller. Du får det du betaler for med andre ord.

Du kan godt ha 6*9", men monter dem for guds skyld foran! Ikke finn på å ha noe bak til å begynne med iallefall da gjør du deg sjøl og ørene dine en stor tjeneste! Hiv også ut diskantene (om det er det det er) du har fra før, disse vil bare rote til lydbildet.

Matador her på forumet har endel erfaring vedrørende montering av 6*9" foran. Søk litt etter det.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan så være men du misser hovedpoenget:

Lyden bør komme forfra, ikke bakfra.

Å kun ha ting i hattehylla låter rimelig grusomt mener nå jeg...

Personlig ville jeg heller gått for 5.25" eller 6.5" elementer i dashen da disse er enklere å både montere og vinkle riktig.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider