|Massern| Skrevet August 10, 2005 Rapporter Share Skrevet August 10, 2005 Kjøpte en 1989 Golf GTi 16v for et par måneder siden, som ikke går ordentlig! Men problemet er at hverken jeg eller noen andre aner hva som kan være galt. Virker som en svakhet på PL-motorene at de går ureint (Hadde en før også som ikke gikk ordentlig). Må "lirke" turtallet over 2000 rpm for at den skal gå tilnærmet reint (Under 2000 rpm gjelder enten minimal gass for så og gi litt og litt mer, eller full gass) Den går også å "småsperrer" opp til 4500 rpm og da kommer den så den går nesten som en 16v skal gå, men byner så og sperre rundt 6000 rpm igjen, og da sperrer den jo når jeg girer til neste gir, for så og komme igjen rundt 4500 rpm. Men derimot hvis jeg ikke gir helt full gass (Litt før pedalen er i bånn), så kommer den greit på turtallet etter ei lita stund når jeg drar den, og "småsperrer" heller ikke når jeg girer! Forrige eier skiftet bensinmengdefordeleren, lambdasonde og bensinpumpe/filter, men fortsatt ikke no forbedring. Så da lurer jo jeg på om noen har vært borti samme problemet selv, eller andre erfaringer med 16v PL motorer som har gått ureint, som eventuelt vet hva som kan være galt med bilen min. Tenkte på å prøve å skifte "hjernen" for moro skyld, for å sjekke om det blir no forbedringer. Noen tro på dette? Håper noen kan hjelpe meg med mitt problem:D Mads Kristian Siter "The devil on my shoulder got a devil on his back" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kzn Skrevet August 10, 2005 Rapporter Share Skrevet August 10, 2005 kan jo være en idé å sette den på ev VW verksted å få de til å finne ut feilen... hørtes irriterende ut å kjøre slik som du beskrev det Siter - 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX x 1992 Opel Vectra A 1.8i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Böhser Onkäl Skrevet August 10, 2005 Rapporter Share Skrevet August 10, 2005 Forrige eier skiftet bensinmengdefordeleren, lambdasonde og bensinpumpe/filter, men fortsatt ikke no forbedring. G60 Turbo hadde liknende problemer med sin PL-Einser for en stund siden. Basert på mine erfaringer (bytta tre mengdefordelere i fjor. Men jeg kjører med gammeldags K-Jetronic og ikke med KE-Jetronic som PL har originalt) mistenkte vi feil på enten mengdefordeler og eller dyser. Plukk ut alle fire dysene, stapp dem nedi hver sin brusflaske og tvangskjør bensinpumpa en stund. Følg med på sprøytebildet og ikke minst om mengden de leverer er lik. Prøv også å løfte/senke "lokket" i LMM (plukk av gummimuffa som sitter øverst på luftfilterboksen, så kommer du til), for å simulere ulike turtall/gasspådrag. Skjer det noe med sprøytebildet da? Siter Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Massern| Skrevet August 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 10, 2005 kan jo være en idé å sette den på ev VW verksted å få de til å finne ut feilen... hørtes irriterende ut å kjøre slik som du beskrev det Ganske irriterendes, men er en vanesak da! Har desverre ikke råd til no verkstedtime enda, men forrige eier hadde bilen inne på VAG-verksted flere ganger uten at de fant ut no særlig. Siter "The devil on my shoulder got a devil on his back" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Massern| Skrevet August 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 10, 2005 G60 Turbo hadde liknende problemer med sin PL-Einser for en stund siden. Basert på mine erfaringer (bytta tre mengdefordelere i fjor. Men jeg kjører med gammeldags K-Jetronic og ikke med KE-Jetronic som PL har originalt) mistenkte vi feil på enten mengdefordeler og eller dyser. Plukk ut alle fire dysene, stapp dem nedi hver sin brusflaske og tvangskjør bensinpumpa en stund. Følg med på sprøytebildet og ikke minst om mengden de leverer er lik. Prøv også å løfte/senke "lokket" i LMM (plukk av gummimuffa som sitter øverst på luftfilterboksen, så kommer du til), for å simulere ulike turtall/gasspådrag. Skjer det noe med sprøytebildet da? Skal prøve å få gjort det i løpet av dagen om jeg får tid, så skal jeg se om jeg blir noe klokere på det:P Noen med andre forslag som eventuelt kan prøves ut? Siter "The devil on my shoulder got a devil on his back" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
UltraComp Skrevet August 10, 2005 Rapporter Share Skrevet August 10, 2005 Jeg har egentlig et tilsvarende problem, men da er motoren kald, kan være som du sier noe med motorstyring, om du har liggende, så hvorfor ikke prøve? Kan vel også være falskluft inn til styreenheten? Siter Broooom! See you when you get there.. Det er ikke farten som dreper, det er bråstoppen! http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=73092 90 BMW 320i (x) 89 VW Corrado G60 (x) 88 Golf mk2 GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Massern| Skrevet August 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 11, 2005 Jeg har egentlig et tilsvarende problem, men da er motoren kald, kan være som du sier noe med motorstyring, om du har liggende, så hvorfor ikke prøve?Kan vel også være falskluft inn til styreenheten? Min er jo ekstra ille når den er kald da! Veit ikke å det kan væra jeg, derfor jeg prøver å høre litt rundt, så jeg kan prøve ut litt diverse å sjekke om det blir noe forandring:D Tar gjerne imot flere forslag! Hehe.. Siter "The devil on my shoulder got a devil on his back" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Okki Skrevet August 11, 2005 Rapporter Share Skrevet August 11, 2005 Har samme problemet selv. Fikk tipset at det ofte var de gummiforingene rundt dysene som ofte begynte å mørkne og trekke falskluft. Jeg har ikke prøvd å bytte disse enda men skal dra å kjøpe i morra. Har feilsøkt hele luft-anlegget for falsklufte ellers, så jeg tror ikke problemet ligger det. Si ifra om du finner ut hva problemet er, så jeg å får ordnet det! Siter -89' Golf Gti 16v Tråden om bilen: Golf-tråd nr. 1002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cleanvw Skrevet August 11, 2005 Rapporter Share Skrevet August 11, 2005 den andre 16vn du hadde, la ikke du opp grøvre ledning til bensinpumpa a? eller flemming gjorde vel d.. hehe.. pl motorene vriker d ut som at de har en svakhet med å ikke gå reindt da. drittmotor! :rolleyes: :hammer Siter 85 Audi Coupe Quattro banebil 72 volvo 142 Drifting Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Massern| Skrevet August 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 12, 2005 Ja, Flemming hadde på et ekstra relè og la opp grøvere ledninger og det hjalp i et par måneder. men på den så var jo bensinpumpa helt talas da! Hehe. Flemming sa at jeg skulle måle å mye strøm som går ut av bensinpumpa på min å, bære for å sjekke! Siter "The devil on my shoulder got a devil on his back" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Massern| Skrevet August 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 12, 2005 Har samme problemet selv. Fikk tipset at det ofte var de gummiforingene rundt dysene som ofte begynte å mørkne og trekke falskluft. Jeg har ikke prøvd å bytte disse enda men skal dra å kjøpe i morra. Har feilsøkt hele luft-anlegget for falsklufte ellers, så jeg tror ikke problemet ligger det. Si ifra om du finner ut hva problemet er, så jeg å får ordnet det! Tror foringene er bytta på min faktisk! Men skal sjekke om dysene leverer likt en dag, så da kan jeg jo bytte de med de samme. Får si ifra om du finner ut noe du å da:D Siter "The devil on my shoulder got a devil on his back" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
UltraComp Skrevet August 12, 2005 Rapporter Share Skrevet August 12, 2005 Jeg tror ikke det er dysene, har byttet motor på min, og de er ingen forskjell, det er noe med insprøytningen, skal teste og bytte ut denne etter hvert, da jeg har en liggende... Siter Broooom! See you when you get there.. Det er ikke farten som dreper, det er bråstoppen! http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=73092 90 BMW 320i (x) 89 VW Corrado G60 (x) 88 Golf mk2 GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Massern| Skrevet August 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 12, 2005 På den forrige 16v'en jeg hadde, så prøvde han jeg kjøpte den av å bytte innsprøytning meiner jeg, men fortsatt ingen forandring. Men det kan jo være forskjellige ting som er galt å da! Siter "The devil on my shoulder got a devil on his back" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Massern| Skrevet August 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 13, 2005 Ingen flere forslag om hva det kan være? Hehe.. Siter "The devil on my shoulder got a devil on his back" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cleanvw Skrevet August 13, 2005 Rapporter Share Skrevet August 13, 2005 er litt rart detta, at alle pl motora skar væra sånn.. sku nok ha kjøpt kr motoren du;) går best å:D Siter 85 Audi Coupe Quattro banebil 72 volvo 142 Drifting Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.