Reodor F Skrevet April 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 2, 2007 Reodor, du som kjører grønn 850 2,5? ;) Der må jeg skuffe deg Sveina (selv om grønn perlemor er den fargen jeg hadde øverst på ønskelista i sin tid...). Bruksbilen er rød og prosjektbilen er burgunder. Nå om dagen kjører jeg forresten mest rundt i en sort og antrasit Chevy van med skrikende viftereim... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet April 2, 2007 Rapporter Share Skrevet April 2, 2007 De tidligere nevnte unøyaktighetene gjør nok at kurven fremstår som ekstra bratt når trykket begynner å stige. Men dette kan nok Turboed1 fortelle mer om. Det er matematisk ganske vanskelig å få med seg alt som skjer idet turboen våkner...så det er en ting som vi jobber med å forbedre i programmet. Akkurat "bunn-spool" er det som blir noe unøyaktig,men selve trykk/effekt-kurven er på greip igjen etter 0.3Bar. Området akkurat ifra ca PR 0.9 (rett under en atmosfære) til ca PR 1.3 blir bråere enn i virkeligheten,resten stemmer +- noen få prosent... når jeg begynte å vri og vrenge på Reodor's reèlle specs (og datafilen jeg lagde fra de) så hadde jeg samme effekt,men da trengte jeg rundt 1.5 bar for å få den... litt optimalisering av lengder/kon/tenning/timing for en spesifikk applikasjon, så henter man fort effekt...eller som i dette tilfellet,samme effekt med lavere ladetrykk. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet April 2, 2007 Rapporter Share Skrevet April 2, 2007 Hvis jeg tolker den grafen riktig så har du mesteparten av effekten mellom 4500 og 5000 rpm? Reodor's turbospecs (+ en liten ting i programmet vi krangler med - les min forrige post) gjør at det ser ut til at ladetrykket kommer veldig kontant mellom 4500 og 5000 rpm. I realitetene så er den noe "mykere" i bunn og vil nok komme i gang et snev raskere enn simulert. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet April 2, 2007 Rapporter Share Skrevet April 2, 2007 laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaGGGGG. hihi.. men har jo 2500 rpm med register da Tror nok du må se en gang til... den er simulert til 8500,og den våkner greit fra 4500 rpm... ;) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet April 2, 2007 Rapporter Share Skrevet April 2, 2007 Reodor, du som kjører grønn 850 2,5? ;) Det var nok min kompis Jan,som er Cosworth-fanatiker (og som skal "ta i litt"... :D ) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet April 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 3, 2007 Noen bilder fra monteringen av veivpartiet. Har en følelse av at jeg har gjort dette en gang tidligere... Først må det monteres doble Spiro locks i den ene enden av krysspinnehølet: Her har alle stemplene fått montert 2 Spiro locks hver og poserer villig på toppen av motorblokka: Hjemme på kjøkkenbordet foregår resten av monteringen. Mater (Bill) fra animasjonsfilmen Cars passer på: Heldigvis kunne de gamle krysspinneforingene gjenbrukes: Nummer 4 under arbeid: Endelig er alle 5 ferdig montert. Da bærer det ut i vognskjulet for montering i blokka...: Og monteringen av stempler og råder i blokka skal jeg gjøre i løpet av påsken, men da kan det være kjekt å få hjelp av en hoffmekaniker eller to... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK1RACER Skrevet April 3, 2007 Rapporter Share Skrevet April 3, 2007 Er nok mulig både din hoffmekaniker og undertegnede skal befinne seg i verkstedet i påsken. Skal du opp i dag er nok jeg til stede. Jeg er nok mest i veien, men med mine armer som en pensjonert urmaker kan det vel hende jeg kan greie å holde i ett par steder. Om du oppholder meg en stund kan det jo hende lyd nivået er litt lavere enn vanlig. Ikke får du støv og grus i de gromme delene dine heller:thumb Er å treffe på sms og tælfon vettø. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet April 3, 2007 Rapporter Share Skrevet April 3, 2007 Reodor, kan du ta en How To på montering av Spiro Locks?? Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet April 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 3, 2007 Reodor, kan du ta en How To på montering av Spiro Locks?? Det kan jeg vel alltids: Kunsten er å dra de ut til en sånn passe lang spiral. I JE's egen manual står det at man skal dra den ut ca 1cm, men det er litt i minste laget. Etter råd fra Oslo sylinderservice dro jeg den forsiktig ut ca 2cm, og det funktet bedre. Da er det bare å få entret den ene enden i sporet og presse ringen gradvis inn rundt hele til den klikker på plass. Prøv å holde et visst strekk på den delen av ringen som ennå ikke er presset på plass, dette for å gjøre diameteren mindre. Det er likevel viktig at ringen ikke mister sin fasong. De to første ringene monteres i stempelet uten råde og krysspinne på plass, og de to siste monteres selvsagt etter at råde, krysspinne og stempel er satt sammen til en enhet. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet April 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 3, 2007 Nå er bunndelen påny ferdig montert. Det innebærer riktig plassering av stempelringer i forhold til hverandre, montering av lagerskåler, oljing av lager, og tiltrekking med riktig moment.I tillegg til den nervepirrende prosessen det er å presse stempelringene ned i sylinderen velogmerke... Da er det bare å lene seg tilbake og vente på at Turboed1 skal gjøre seg ferdig med toppen... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet April 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 4, 2007 ..og en etterkontroll av reèll deckhøyde må taes....den forrige var jo basert på gjennomsnittsprinsippet. :D Foretok en kjapp etterkontroll av deckhøyden igår. Dvs, den ble så nøyaktig man kan forvente ved å bruke bladsøker og kredittkortet til ealoken. Men det gikk hvertfall greit å presse 1,4mm med søkeblad mellom stempeltopp kredittkort. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet April 4, 2007 Rapporter Share Skrevet April 4, 2007 Foretok en kjapp etterkontroll av deckhøyden igår. Dvs, den ble så nøyaktig man kan forvente ved å bruke bladsøker og kredittkortet til ealoken. Men det gikk hvertfall greit å presse 1,4mm med søkeblad mellom stempeltopp kredittkort. Med andre ord så er gjennomsnittet det samme som beregnet forrige gang... :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet April 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 4, 2007 Med andre ord så er gjennomsnittet det samme som beregnet forrige gang... :) Ja, det kan virke slik. For sikkerhets skyld bør vi selvsagt måle både i forkant og bakkant av samtlige stempler. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet April 4, 2007 Rapporter Share Skrevet April 4, 2007 Ja, det kan virke slik. For sikkerhets skyld bør vi selvsagt måle både i forkant og bakkant av samtlige stempler. Du må måle tvers over for krysspinnene... stemplet vagler litt,så for- og bak-kant gir mer enn midt over pinnen.. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo240_2 Skrevet April 4, 2007 Rapporter Share Skrevet April 4, 2007 Detta Blir FETT! :D Siter - Volvo 240 GLE (turbo prosjekt) (-) Fremtidig: volvo 245 som er harry! kleppt og kun dansband &cøntry musikk inni! lakerær å oppretter i bamblebygda rasarlag! og stolt kusetjuv sånn ellers... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.