Reodor F Skrevet Mars 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2008 ...........Men til uka skal jeg piske Turboed1 slik at toppen min er klar til strid før påske... Jepp, da er piskingen gjennomført og påsken nærmer seg med stormskritt (hvilket år ble vel ikke nevnt :D ). Toppen er nå hentet hos Turboed1 og skal monteres på motoren til uka. Her står toppen i all sin prakt: Fra innsugssiden. Toppen er konvertert med vannrør fra 3B: Innsugskanalene er massert med "pressluftbor": Fra eksossiden. Nye pinneskruer er anskaffet og antallet er øket i forhold til sugemotortoppen: Også eksoskanalene har fått en portjobb som gjør det betraktelig lettere å oppnå effektmålet på 550-600 hk: Internt justerbart kamdrev er montert på innsugskammen og det er frest ut litt gods slik at justeringsskruene går klar: Foran er det boret og gjenget hull for brakett til hallgiveren: Gammel og ny ventilstyring. De er ikke så lange i utgangspunktet, så noen korting er ikke aktuelt. En ørliten koning kan vi dog tillate oss: Noen av pinneskruene for kambukkene var strukket nesten 1,3mm. Ikke mye hold igjen i de nei. Den strukkede nederst...: Arbeidet som er gjort på toppen er altså følgende: Titanretainere Nye ventilfjærer som henger med til 8000+ Rustfrie eksosventiler Konvertering av kjølevannsrør til turboutgave Økning av antall pinneskruer på eksossiden til turbo specs Beregning, porting og flowtesting av innsug- og eksoskanaler Bearbeiding av forbrenningsrom Mirafresing av ventilseter og tilpasning av ventiler Korting av ventilstammer tilpasset ny setehøyde Pluss en masse annet som jeg ikke kommer på i farten Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mars 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2008 Blir bra det her reodor.. Vet ikke om det er nevnt før, men når satser du på å ha prosjektet ferdig? Begynner å bli endel prosjekt hos deg nå.. :P Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mars 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2008 Blir bra det her reodor.. Vet ikke om det er nevnt før, men når satser du på å ha prosjektet ferdig? Begynner å bli endel prosjekt hos deg nå.. :P Tja, vi får prøve å få den ut på veien til sommern. Klok av skade sier jeg ikke noe om hvilket år... :D Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Arne Skrevet Mars 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2008 Er toppen orginalt vannkjølt? eller kommer den ifra en båt?:P Lenge siden jeg har sett her inne nå,men følger med:) Good work felljøv:D Siter Roser er røde, fioler er blå, jeg har splittet personlighet,det har jeg å! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mars 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2008 Er toppen orginalt vannkjølt? eller kommer den ifra en båt?:P Lenge siden jeg har sett her inne nå,men følger med:) Good work felljøv:D Toppen er selvsagt originalt vankjølt, men siden toppen kommer fra en sugemotor i utgangspunktet så har den egentlig et ganske spinkelt vannrør. Ikke nå lenger... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2008 Jepp, da er piskingen gjennomført og påsken nærmer seg med stormskritt (hvilket år ble vel ikke nevnt :D ). Nå har vel arrene mine lite med piskingen å gjøre... heller en operasjon som det tok nesten et år med krangling (10 april i fjor) å få gjennomført. :) Arbeidet som er gjort på toppen er altså følgende: Titanretainere Nye ventilfjærer som henger med til 8000+ Rustfrie eksosventiler Konvertering av kjølevannsrør til turboutgave Økning av antall pinneskruer på eksossiden til turbo specs Beregning, porting og flowtesting av innsug- og eksoskanaler Bearbeiding av forbrenningsrom Mirafresing av ventilseter og tilpasning av ventiler Korting av ventilstammer tilpasset ny setehøyde Pluss en masse annet som jeg ikke kommer på i farten ...du nevnte noe av det overfor...kan bare utdype litt...modifisering av,og bytting av styringer med individuell tilpassing av klaring mellom ventil/styring,ventilene inn er bearbeidet for høyere fløde på høye løft,eksosventilene er større (siden kammene allerede var kjøpt),kambukkbolter er byttet ut der det trengs,hull er laget for festing av hallgiver,det er maskinert plass til kamdrevet innvendig,forbrenningskammerene er modifisert for økt brennhastighet/fløde og volumjustert... pluss alt det andre,som kamutmåling,flowtesting av alt utenom Mauseren til Reodor,vekting og balansering,5 runder i vasken for å få ut ALL spon fra tidligere maskinering,etc... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mars 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2008 Det skumle arbeidet med å samle alle løse deler og sette de sammen til en hel motor har startet. Skummelt fordi jeg aldri har satt sammen en trimmet motor før. Og skummelt fordi det er et år siden jeg satte sammen bunnen. Det vil nok være lurt å ta en ekstra titt på arbeidet jeg gjorde med bunndelen. Sjekke at alle skruer og muttere er skrudd til med riktig moment osv. Jeg får begynne med noe enkelt. Her har vannrøret fått montert sine o-ringer: Topplokksskruene og toppakningen er montert: Sånn ble forresten forbrenningsrommene seende ut: Pratet kort med KRB i dag angående tiltrekkingsmoment på ARP topplokksskruene. Selv om de tåler 110 Nm så tåler ikke toppen mer enn 90 Nm før den klapper sammmen. Så da blir det 90... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2008 Forresten... pluggene dine er ikke skrudd til. Men det så du sikkert.. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mars 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2008 Forresten... pluggene dine er ikke skrudd til. Men det så du sikkert.. :) Jeg noterte meg at de satt veldig tilbaketrukket, men brød meg ikke noe om det siden jeg skal ha nye likevel. Nå sitter de bare der for å tette hullene :D Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mars 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2008 Dagens dont i vognskjulet var ikke lang, men den var givende. En ørliten milepæl er passert ved at toppen har fått sin plass på blokka. Riktignok løftet både jeg og hoffmekaniker Solan på oss brokk og anusprolaps da vi flyttet motoren fra et rom til et annet, men man får mye fint i titan i disse dager... Før toppen settes på plass må jeg forsikre meg om at toppakningen tetter både mot topp og blokk. Det er ikke nødvendigvis problemfritt å parre ei dieselblokk med en 20V bensintopp, men etter hva jeg kan se så virker dette til å være ok: Da er det bare å låre toppen ned på blokka. Var bekymret for styretappene et øyeblikk, men det gikk bra det også. Her er motoren igjen "komplett": Maskeringstapen er satt der for å illustrere hvor kamreima havner. Dette for å kunne lage en hallgiverbrakett som ikke kommer i konflikt med reima: Hmmm, titananus hadde vært noe... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Arne Skrevet Mars 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2008 titananus?:P Ser kjempe bra ut,flink til å ta bilder er du å!:) Et spm,hvor fikk du tak i de 17" stålfelgene? Siter Roser er røde, fioler er blå, jeg har splittet personlighet,det har jeg å! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mars 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2008 titananus?:P Ser kjempe bra ut,flink til å ta bilder er du å!:) Et spm,hvor fikk du tak i de 17" stålfelgene? Anusprolaps medfører utskifting av anus til en protese i titan... Nok om det :) Det var en fyr som spurte meg hvor jeg hadde kjøpt de felgene for en stund siden. Da måtte jeg bla igjennom hele tråden for å finne det ut. Men det kan vel like gjerne du gjøre. Det står der. I begynnelsen av 2007... :D Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mars 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2008 Anusprolaps medfører utskifting av anus til en protese i titan... Nok om det :) Det var en fyr som spurte meg hvor jeg hadde kjøpt de felgene for en stund siden. Da måtte jeg bla igjennom hele tråden for å finne det ut. Men det kan vel like gjerne du gjøre. Det står der. I begynnelsen av 2007... :D Fant det: Däckgrossisten - Däck Fälgar Postorder Alufälgar Replicafälgar Fälg Däckspecialisten Hankook Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JÅR Skrevet Mars 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2008 Jepp, da er piskingen gjennomført og påsken nærmer seg med stormskritt (hvilket år ble vel ikke nevnt :D ). Toppen er nå hentet hos Turboed1 og skal monteres på motoren til uka. Her står toppen i all sin prakt: Fra innsugssiden. Toppen er konvertert med vannrør fra 3B: Innsugskanalene er massert med "pressluftbor": Fra eksossiden. Nye pinneskruer er anskaffet og antallet er øket i forhold til sugemotortoppen: Også eksoskanalene har fått en portjobb som gjør det betraktelig lettere å oppnå effektmålet på 550-600 hk: Internt justerbart kamdrev er montert på innsugskammen og det er frest ut litt gods slik at justeringsskruene går klar: Foran er det boret og gjenget hull for brakett til hallgiveren: Gammel og ny ventilstyring. De er ikke så lange i utgangspunktet, så noen korting er ikke aktuelt. En ørliten koning kan vi dog tillate oss: Noen av pinneskruene for kambukkene var strukket nesten 1,3mm. Ikke mye hold igjen i de nei. Den strukkede nederst...: Arbeidet som er gjort på toppen er altså følgende: Titanretainere Nye ventilfjærer som henger med til 8000+ Rustfrie eksosventiler Konvertering av kjølevannsrør til turboutgave Økning av antall pinneskruer på eksossiden til turbo specs Beregning, porting og flowtesting av innsug- og eksoskanaler Bearbeiding av forbrenningsrom Mirafresing av ventilseter og tilpasning av ventiler Korting av ventilstammer tilpasset ny setehøyde Pluss en masse annet som jeg ikke kommer på i farten Ser ut for meg som att du har kjededriftoverføring mellom kammene, og 1 justerbart kamdrev. Vil vel nå bare få justert begge kammene samtidig. Er det ikke bedre å få justert kammene uavhengig på ett såpass finmekanisk maskinere som motor'n din har blitt, eller er det nødvendig/vanlig med lik forskyvning av begge kammer på oppsett med 2 kammhjul også? (Bare vært morro å visst hva som er vanlig praksis her :)) Siter -94 MB C180 -86 MB 190 2,3-16V -81 Opel Ascona B Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Mars 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2008 Noen få bilder opp så vil du se og lese at innsugskammen er internt justerbar ;) Blir good shit det der Mr. Felgen :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.