Gå til innhold

Regler for sleping/tauing av bil

Ranger emnet


e321

Anbefalte innlegg

Bilen må ha skilter ja... det fikk jeg beskjed om iallfall.

Selvom jeg møtte på polisen når jeg taua Golfen hjem, de stoppa ikke, så... kanskje de ikke vet om det :)

 

Nødblink er frivillig å bruke, og anbefales ikke.

Fordi, la oss si en bil skal kjøre ut fra en vei på høyresiden. Denne ser kun blinklysene på høyre side av din bil hvis den er treig ut i utkjørselen, den tror du skal svinge inn, og kjører rett inn i siden din f.eks...

Kjenner en som vraka bilen sin på denne måten...

 

Snakk om å synes i trafikken. er kansje greit at det blinke, sånn at det ikke kommer en bil å legger seg i mellom dere. Bare en tanke som falt meg ned. :pimp

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under tauing av bil på lovdata.no står det bare at den må ha bremser.

http://erfaring.com/orakel/show.php?id=10649 står det f.eks at det er lov å taue en skiltløs bil. Der ligger også det som står på lovdata om tauing.

 

Ingen politi her som vet om det er lov eller ikke uansett :)

(håper jeg)

 

Politiet har en tendens til å ikke vite alt desverre og derfor er det noenganger greit å vite litt selv om hva som er tillat/påbudt.

 

erfaring.com tar bittepitt feil i kildehenvisningen slikt som jeg kom frem til iallefall. Det står ingenting i kjøretøysforskriften om tauing av bil men i "1990-01-25 nr 92: Forskrift om bruk av kjøretøy". Jeg oppfatter heller ikke motorvogn som direkte kan sammenlignes med kjøretøy. Kjøretøy har krav til registrering og må være godkjent for å ferdes på offentlig vei. Motorvogn er en definisjon på ett kjøretøy men ikke krav til ett kjøretøy i henhold til kjøretøysforskriften.

 

Så det er bare å taue ivei selv om bilen ikke har skilt. Bare husk en kan trekke en motovogn om gangen, motovognen har bremser som funker og merk tauet mellom motorvognene så er alt godt.

 

Nødblink er nok meget greit å bruke men for all del husk å bruk nødblinken på begge bilene da. Skjer situasjonen som Laaars beskriver da så er det bare en idiot som ikke følger med og som ikke ser at forankjørende kjøretøy kjører med nødblink.

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang om de bryr seg så veldig hardt vet jeg ikke, spørs vell hvem du treffer på..

min er ikke registrert enda, da jeg skulle vise bilen min med senkesett. fattern og jeg slepte bilen ned til bt kvelden før. når jeg kjørte bilen inn til kontrollen så spørte kontroløren meg om hvordan jeg hadde fått den ned. han spørte om jeg hadde kjørt den ned (da det sto gamle prøveskilter på den), men jeg kunne ikke si ja til det, for da hadde jeg innrømmet skyld. han forsto selfølgelig at vi hadde tauet den ned, uten gyldige prøveskilt. han bare forklarte reglene til meg, og ikke mer enn det. men vi tauet den hjem uten gyldige prøveskilter og, ikke så nøye det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang om de bryr seg så veldig hardt vet jeg ikke, spørs vell hvem du treffer på..

min er ikke registrert enda, da jeg skulle vise bilen min med senkesett. fattern og jeg slepte bilen ned til bt kvelden før. når jeg kjørte bilen inn til kontrollen så spørte kontroløren meg om hvordan jeg hadde fått den ned. han spørte om jeg hadde kjørt den ned (da det sto gamle prøveskilter på den), men jeg kunne ikke si ja til det, for da hadde jeg innrømmet skyld. han forsto selfølgelig at vi hadde tauet den ned, uten gyldige prøveskilt. han bare forklarte reglene til meg, og ikke mer enn det. men vi tauet den hjem uten gyldige prøveskilter og, ikke så nøye det ;)

 

Bt kjenner ikke heller alltid til lovverket. Hva forklarte han til deg da?

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært diskutert litt tidligere i år dette og her er svaret i fra en i Statens Vegvesen : http://www.bilforumet.net/showpost.php?p=726390&postcount=28

 

Der har vi svaret. cheers Loven er altid beste svar.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis bilen er i kjørbar stand er det no ikke noe å gruble på:) kjøp prøveskilt og få de på også kan du kjøre bilen i autovern, knuse motoren, sladde, burne, rett og slett bare herje den ihel:) ingen ting som er gøyere enn det:) cheers

 

Det er moro det.. Har selv vært med på det at en kammerat eller noe skal kvite seg med en bil. Da deler vi på summen av prøveskilter å har det moro.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår