Gå til innhold

Problemer med instalasjon av Komponentsett.

Ranger emnet

CrZyWiz

Anbefalte innlegg

Heisann! Idag kom siste rest av den etterlengtede bilstereo'n. En Kicker KX300:2 og ett Earthquake 5.25" frontsett pluss noen dempematter. Men til problemet.

Jeg bytta ut de orginale høytalerne i sparkepanelet, og festa tweeterne oppe i hvert hjørne med frontruta som de fleste har visst dere skønner? Å kobla opp på delefilteret som ble gjemt i dasjen., Deretter strakk jeg kabler bak til en 2kanals Lightning audio amp. som jeg har bak i bagasjerommet. Denne stillte jeg inn på HP filter og delte på 80hz og opp. Men av en eller annen grunn så låter det grusomt rett og slett?? høres ut som en mellomtone bare. Alt for lite lyd ut av tweeterne, og kan ikke si "woofern" låt pent den heller. Det orginale som sto i BMWn var like bra, om ikke bedre. Har en signalkabel bak, som går i en y splitt og i hver sin forsterker.

Noen som har noen tips?? Frontsettet er ett Earthquake(husker ikke helt navnet) 5.25" til 1500-1600kr, Rødt med kevlar dome. som drives av en Lightning audio B150:2, Cd spillern er en Pioneer DEH-3400R. og bilen er den i tråden.

Så tar vi forbehold om diverse personer i teksten :)

Tusen takk.

2002mod E46 320 M-Sport2 ESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det første jeg ville prøvd er å koble ut mellomtonene av delefiltret og hørt om diskanten i det helle tatt spiller... hvis de spiller så må du nok justere opp folsømheten på de, som regel er en eller annen form for brytter/jumpere i delfiltre slik at du kan dempe/heve nivåen på diskanten i flere stepp feks 0dB, +3 og +6dB eller omvendt, altså -3 og -6dB.

Så å nevne at du må prøve å forandre på fasen til elementene er neste ting du bør prøve og høre om det blir bedre eller ikke elers er en selvfølge at fasen på begge elementen må være like på begge kanalene eller vil de "opphøre" hverandre hvis de er i motfase. Tror nok du skal prøve det først med å koble ut mellomtonen og høre om diskantene er med eller ikke. Ellers er bedre å ha både diskantene og mellontonene sammen eller nær hverandre. hellothere

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å justert opp på delefilteret, det blir litt høyere, men ikke særlig merkbart. Så de spiller, det gjør de. Men er da virkelig feil at ett kompsett til 1600kr ikke skal spille en det som sto orginalt i BMW'n? med Nokia elementer.

Jeg prøvde å koble ut ett og ett kompsett for å sjekke det om jeg hadde vært uheldig med faser, men ble ikke bedre av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er du "maksimal uheldig" med plassering av elementene... slik at de utfaser hverandre, prøv å sette diskant og mellomtone sammen og hør om det blir bedre -det må det bli- ellers er jo også viktig å justere nivå mellom frontsettet og subben. Skulle nivåen på subben være for høyt så vil den dominere mest :) hehe... merkelig det der.... dessuten må du prøve deg litt frem med delefrekvensen til subben og skal helst ikke være noe høyere enn 80Hz ellers vil den ødelege lyden foran men da bør både subben og frontsettet møte/overlape hverandre. Ellers kan du kjøre frontsettet på 80Hz -slik du gjør nå- men med 12dB brenthet på filtrene og 60-70Hz på subben men med 24dB steilhet hvis du har muligheter for å justere den parametren på delefiltret. Høres ut som subben har for høy delefrekvens og desutten for høy nivå også. ellers Kunne du koble frontsettet til den innebygde forsterkeren i spilleren og bare prøvd om det ble bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spillt uten sub til nå, for å nettopp slippe å bli "distrahert" av den. Men maks uheldig? Når jeg har koble fra ene kanalen, så den bare spiller med en midbass og en tweeter? For å si den slik så spiller det rævva slik det er nå. Så noe er nødt å være galt. hmmmmmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva du forventer deg av de av det komp.settet...er ikke akkurat bygd for å "blåse" hodet av deg,men høres ut som noe er skurr ja.. :drive2

hehe... du er inn på noe der og... men CrZyWiz, du har vel ikke en konstant øre suss og? tror det kalles tinitus det.... :cool: og som regel nedsatt hørsel og "dårlig respons" på høye frekvenser.... :dj

men fra spøk til alvor, om det frontsettet er virkelig så dårlig syns ville vært tragisk når den koster mer enn 1000kr....fikk du prøvd den på innebygd forsterkere til spilleren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser det ut som jeg fant feilen :D

Jeg satt i forbandelsen ute å dalket på cd spillern, idet jeg skvatt når diskanten kom for fullt. Det var en funksjon som het FIE på pioneer spillern som sto på. Hva er dette?? Hørtes best ut slik med orginalstereo'n, men dog ikke nå. Men nå var det diskant så det holdt. Så måtte switche ned til -3db på delefiltrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en funksjon som het FIE på pioneer spillern som sto på. Hva er dette??

Field Image Enhancer var det vel... dette senker nivået på diskant og mellomtone i bakhøyttalerne, slik at de ikke kludrer til lydbildet forfra, samtidig som "basstrykket" fra bakhøyttalerne opprettholdes for å bidra med bunnlinja. Så da er ihvertfall fronthøyttalerne koblet på bakutgangen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider