eirwave Skrevet August 2, 2005 Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 Hei. Jeg har lyst å fjerne litt overflaterust på bilen min har komt en del overflate rust på bakluka. Men jeg har ingen anelsen hvordan jeg skal begynne å fjerne rusten. Hvordan skal jeg gå fram med pussing, sparkling osv? Type verktøy og sånt.. Setter pris på hvis noen gidder å gi meg en liten guide på dette :) Mvh Eirik Siter 2003 VW Passat 1.9TDI STV * 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt) * 92, Golf GTI 8V (Solgt) Tråden om golfen min! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diablito2k Skrevet August 2, 2005 Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 heisann fjernerust= kjemisk eller mekanisk... kjemisk kan gå ut over lakken, mekanisk så kan du bruke stålbørste på drill o.l husk å fjern ALL rust, så sparkler du, husk å være VELDIG nøye med sparklingen, få det så jevnt og fint som mulig siden det danner grunnlaget for en fin omlakkering.. personlig ville jeg si at denne metoden er "best": Fjern all rust -> Grunning med rusthindrer (Quick) -> sparkel -> grunning -> farge -> klarlakk håper dette hjelper litt iallfall :) Siter Don't Kill Me If Im Wrong ;) Audi 90, 2.2E 86' :pray *hobbyprosjekt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirwave Skrevet August 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 Hva er den beste metoden å sparkle på. Er det bare å skvise på en klatt. glatte det ut med en plastikk skrape eller noe og så pusse det med sandpapir? Siter 2003 VW Passat 1.9TDI STV * 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt) * 92, Golf GTI 8V (Solgt) Tråden om golfen min! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet August 2, 2005 Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 Viss du har tilgang til trykkluft, eller 2-3000 kroner til en liten kompressor og sandblåsingskit ville eg sandblåst. Blås så reint med trykkluft og grunn så fort som mulig. Stålbørste på drillen fjerner ikkje all rust, men polerer rusta. Da er negerkuse betre å bruke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan E-28 Skrevet August 2, 2005 Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 Eneste måten å få bort alt rusten på er ved sandblåsing. Grunnen er at all korosjon lager noe som kalles for pitting. dvs at rusten lager syltynne rustveier innover i metallet, som en ikke får slipt bort. Om en kun sliper er det viktig å bruke noe kjemisk som hindrer rusten en ikke får helt bort i å fortsette. CanTrust fra mega metall hos Partsmaster er noe av det beste. Har hørt Locktite og Wurth har tilsvarene stoff. Men de har jeg ikke prøvd. Etter å ha prøvd en del av disse stoffene har jeg funnet ut en ting: De som er å få kjøpt i vanlige butikker funker dårlig. Spesielt de som skal skylles bort med vann etter at de har stått på for å virke. En bør gå til butikker som selger til industrien for å få kvalitet. Siter 320si -06535i -87528i -855xxi? -82 prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
epidemic Skrevet August 4, 2005 Rapporter Share Skrevet August 4, 2005 det beste og eneste alternativet som blir bra her er å sandblåse og legge på noe rustbeskyttende etterpå, anbefaller sterkt zink, veldig rust beskyttende.....så legger du på ett lite lag med sparkel og sliper ut med sandpapir (80 korning) pleier man å bruke, så sliper du ned hele området, for eks hvis det var litt på bakluka, så må du slipe ned hele bakluka di og grunne, også lakke etterpå, og evt noen strøk med klarlakk......hvis du bare flekker på ett sted blir det fargeforskjell...... Siter 1973 Ford Pinto (med 302HO v8) sombrero 1968 Volvo 144 (75HK) :pimp V8 er tingen;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heineoen Skrevet Mai 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2010 Hei! Fant disse i dag på bilen min, ca 1cm store. Hvordan anbefaler dere at jeg fjerner disse?.. Kan jeg pusse litt og bruke lakkpensel og klarlakk? Siter HeInE's BlackMafia HeInE's Neon -> Til salgs! <- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heineoen Skrevet Mai 25, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2010 bump? Siter HeInE's BlackMafia HeInE's Neon -> Til salgs! <- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mai 25, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2010 bump? Sjekk ut "Lakk og Karosseri" delen her på forumet. Der står det nok litt om fjerning av rust Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bluecity Skrevet Mai 28, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2010 Om det er en gammel bil og du ikke er så sinnsykt nøye, men vil bevare bilen som en bruksgjenstand som ikke bobler av rust så er epoxy ganske effektivt. Er nok en del som vil slakte meg nå for det er en litt utrad måte å løse det på. Men jeg sliper ned ved hjelp av fein-maskinen min for så å legge et lag epoxy over og så lakke oppå der med farge + et lag klarlakk etterpå. Det blir ikke helt strøkent, men det blir greit nok på en gammel bil og det stopper rusta i mange år etterpå. Epoxyen (klar) gjør at det blir lufttett inn til metallet som er angrepet, så det stopper også prosessen i metallet, eller i alle fall forsinker prosessen veldig. Jeg har til og med bare smørt klar epoxy rett oppå slike bobler som du har og utviklingen stopper opp og prosessen bremses voldsomt. Men som sagt, har du en strøken bil du vil ha deønn strøken er jo ikke dette løsningen. Mine biler er bruksbiler som jeg kjører til de ikke skal kjøres mer... slik er min filosofi :) Siter 1991 MB 230 TE - I just love it! 1997 Volvo V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.