Jump to content
Bilforumet.no

bluecity

Bruker
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

About bluecity

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 08/07/1964

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    C220
  • Biltype (eks Audi)
    Mersedec W202
  • Årsmodell (eks 1995)
    1997
  • Motor (eks 1.6)
    Diesel
  • Fylke
    Telemark

Contact Methods

  • Bosted
    Bolkesjø
  1. Gammel tråd, men for nye lesere så må man vippe ut det bakre plastdekslet i koffertrommet. Det som har en lampe på hver vinge og hull til koffertlokk-låsen. Dette fjernes med en liten flat skrutrekker som vipper ut de små firkanta låsepinnene i plast. To på flata på hver side av låsen, og to på innsiden på hver «vinge». Husk å vippe av ledningene/kontakten på lampene på hver vinge, slik at hele dekslet blir frigjort. så kan du med fordel vippe av dekslet under surrestropp-feste på den siden der lykta skal ut og skru ut den skruen (torx 40) som holder den på plass. Så er det en liten rund plastnippel som vippes ut på filt-trekket rett foran staget som holder selve koffertlokket. Og løsne litt på plastramma rundt hullet for staget fra koffertlokk og Så bretter du forsiktig filten til side. Nå har du tilgang til baksiden av lykta. Den er festet med 5 muttere (8mm pipe) 4 på kortsida bilen og en på langsiden. Lykta går jo litt ut på siden, så der sitter det en skrue også. Når disse er frigjort kan du bare dytte lykta ut bak og hele lykta er frigjort. Skal du bytte printet/lampeholderen så sitter denne fasr på baksiden av selve lykta med 3 torx (T20) ... ja og selvsagt må kontakten frigjøres før du får frigjort selve lykta. delenummer for lampeprint på clasic og elegance er 211 820 13 77. Denne har 6 lamper. Avantgard modellen har samme print/holder men bare 5 pærer og har delenummer 211 820 15 77. Men disse plastholderene har et hull som skiller dem da de er på litt ulike plasser. I dette hullet skal det en styrepinne fra selve lykta, derfor vil ikke disse printene gå om hverandre... og de er svindyre. Regn med 950-1150 kroner pr side. Pærene er loddet inn med hardlodding, så de er ikke enkle å bytte. Her er det lagt opp til å suge penga dine ut av deg... men lampene holder lenge da. om du vil finne de rimelig så er det relativt enkelt å skaffe brukt i Polen for rundt 3-400 kr... noen ganger for begge sidene. Ellers leverer Auto Trio disse selvsagt. + MB forhandlere da selvsagt. Ellers er det ikke lett å finne disse.
  2. Ja, selvsagt. Det forutsetter at den orange/svarte ledningen fra styringen er koblet til den enden av den blå ledningen som ble kuttet og som går til døra. Den blå ledningen går egentlig fra dørlåsen og rett til vakumpumpa. I dørlåsen er det en vippebryter som den blå ledningen er koblet til på senteruttaket, når du vrir nøkkelen for og åpne låsen vil du legge +12v på den blå ledningen og vakumpumpen trigges. Når du låser legger du jord til den samme blå ledningen og vakumpumpen "suger" (låser) dørene. Det du gjør er altså å kutte denne blå styreledningen og legge enden fra dørlåsen inn på styringen via den orange/sorte ledningen og den andre enden av den blå styrekabelen til en hvit ledning inn til styreenheten. Det betyr at den blå styreledningen går via styreenheten. Den vil da virke både med nøkkelen som før og med fjernkontrollen via styreenheten. Håper dette var oppklarende.
  3. For de som bestiller akkurat den kontrollen som er nevnt i tråden og som søker informasjon om selve fjernstyringsboksen legger jeg ut følgende informasjon: (til MB 124) I den medfølgende instruksjonsboka er det koplingskjema 4 på side 5 som er det aktuelle. Fra styringsboksen så koples følgende: -Gul/sort til +12V -Gul til jord (-) -Hvit til den siden av den kuttede blå ledningen som går til sent.lås pumpa -Orange/sort til den siden av den blå kuttede som går ut til dørlåsen -Orange til (Kortsluttes/kobles sammen med) Hvit/sort - Hvit/sort (se over) koples til orange. Hvis du vil ha med den blå blinkende lampa som følte med kobles den til eget utak på siden av enheten (arm&memory led) Og til slutt setter du dip-switchene til stilling for 3,5 sek. (se diagrammet på side 6 og 7 i instruksjonsboka) I det diagrammet vil du også kunne se alle de andre triggefunksjonene som er tilgjengelig. Jeg har ikke brukt noen av disse og har derfor ikke noen erfaring med det. Håper dette er til nytte. mvh morten G
  4. Se anvisning i denne tråden: http://www.bilforumet.no/e-klassen/253145-ettermontering-tradlos-apner-sentrallasen.html
  5. Når du trykker "låseknappen" legges en blå ledning som går til vakumpumpa (under høyre baksete) til jord og vakumpumpa "suger vakum" i systemet og bilen låser seg. Når du trykker "lås opp" legges det +12V til den samme blå ledningen som trigger pumpa til å "blåse" trykk som da låser opp bilen. se forøvrig denne tråden her: http://www.bilforumet.no/e-klassen/253145-ettermontering-tradlos-apner-sentrallasen.html
  6. 1. Skru ut stjerneskruen og ta av plastdekslet rundt selve dørmekanismen/låsen 2. ta av vindussveiven ved å skyve "trekket" bakover og så ta av sveiva og den grå plastforingsringen som sitter mellom sveiva og døra. 3. Vipp ut og ta av den trekanten som sitter ved speilet 4. Vipp ut og ta av plastramma som sitter rundt døråpneren 5. Fjern lett en skumgummibit som er tredd inn i øvre del av dørhåndtaket i det rommet som nå er synelig rundt døråpneren. 6. Skru ut den 10mm bolten som fester dørhåndaket (bak skumgummibiten). 7. Nå sitter dørtrekket i praksis bare i noen klemmeklips i toppen langs vinduskarmen, samt at det er en god del vinkelhaker i plast som er tredd ned i dørchassiset på baksiden av trekket. Så her er det nå bare å løfte hele dørtrekket oppover til det er løst. På innsiden er det et tynt plasttrekk som løsnes forsiktig slik at du kan sette det på plass igjen før du setter det sammen igjen. :cheers:
  7. Alternativene til montering under dashbordet på førersiden er i døra eller under baksetet der vakumpumpa sitter. Jeg har hatt oppe begge disse stedene og anbefaler i alle fall ikke bakseteløsningen. Bak er det sinnsykt trangt og vanskelig pga golvtrekket. Jeg skar opp et stort kryss i teppet for å forsøke å lette jobben, men det var fortsatt trangt, og ledningene inn til pumpa er godt forseglet både i pølse og kontakt (rund plastsveiset kontakt) og sitter liksom bak pumpa fra der du kommer til... så det var trangt og vanskelig. I døra kan det jo selvsagt ordnes, og dørtrekket er jo enklere å demontere. I så fall kan jo den brune og den rød/hvite ledningen sikkert brukes som +12V og jord, og den blå er jo som sagt triggeledningen til pumpa. :cheers:
  8. http://www.bilforumet.no/teknisk/253145-ettermontering-tradlos-apner-sentrallasen.html :cheers:
  9. Om det er en gammel bil og du ikke er så sinnsykt nøye, men vil bevare bilen som en bruksgjenstand som ikke bobler av rust så er epoxy ganske effektivt. Er nok en del som vil slakte meg nå for det er en litt utrad måte å løse det på. Men jeg sliper ned ved hjelp av fein-maskinen min for så å legge et lag epoxy over og så lakke oppå der med farge + et lag klarlakk etterpå. Det blir ikke helt strøkent, men det blir greit nok på en gammel bil og det stopper rusta i mange år etterpå. Epoxyen (klar) gjør at det blir lufttett inn til metallet som er angrepet, så det stopper også prosessen i metallet, eller i alle fall forsinker prosessen veldig. Jeg har til og med bare smørt klar epoxy rett oppå slike bobler som du har og utviklingen stopper opp og prosessen bremses voldsomt. Men som sagt, har du en strøken bil du vil ha deønn strøken er jo ikke dette løsningen. Mine biler er bruksbiler som jeg kjører til de ikke skal kjøres mer... slik er min filosofi :)
  10. For min del så startet jeg med å invistere i et økonomisett med det meste, samt at jeg kjøpte kvalitet på det som brukes absolutt mest - 10, 12 og 13, 15 og 17 mm f.eks. Og så kjøpte jeg Hazet skraller og latmannsarm. Når noe ryker så kjøper jeg en erstatning av kvalitet... Heyco, Hazet, Kammasa eller Bacho f.eks. på den måten tas invisteringen i kvalitet litt mer på langsen. Og når jeg står fast og må fikle meg igjennom, så tar jeg signalet og bruker en 100 lapp eller to på et spesialverktøy som hadde gjort operasjonen lettere... da har jeg det for hånden neste gang. Men poenget her er at da tar man alt litt eller litt, og slipper å ta en kjempeinvistering der og da... Men jeg er nå bare en hobby-mekker jeg da som skrur egne biler for å slippe verkstedregninger Men jeg er MANN - og menn liker ofte verktøy
  11. Se siden med produktet helt ned før du bestiller, du skal nemelig krysse av for bilmerke til logo og nøkkeltype til din bil. Jeg skjønte ikke dette i første runde og måtte sende dem en epost i håp om å få endret ordren etterpå... det gikk fint det også, men det er alltid lettere og ta det med en gang.:cheers:
  12. Jeg har søkt mye for å finne informasjon om dette emne uten å lykkes. Men nå har jeg ettermontert trådløs sentrallåsåpner på min MB 230 T /1991 og tenkte jeg skulle gi en detaljert oppskrift for andre som trenger dette: Først av alt kjøpte jeg inn denne: http://www.rclick.co.uk/product_info.php?cPath=50&products_id=671 fra en engelsk nettbutikk. Er strålende fornøyd! kr. 324,- ferdig rett i postkassa med to fjernkontroller, 2 ekstra gummifelt til trykkfeltene på fjærnkontrollen, fjernkontroller med valgfri bilmerke-logo og med to nøkkelemner (også valgfritt fra liste til din bil) som jeg har fått slipet her i Norge. Så nå er kontrollene (som er masive og gir god følelse av kvalitet)komplette med nøkkel. "Sentralen" har + og minus 12v strømtilførsel, + en rekke ulike trigg-utganger (el.vinduer, alarmtrigg, blinklystrigg, horn-trigg, såkalt komfort-trigg mm), men det følger med detaljer koblingsskjemaer for de fleste biler. Og ikke minst følger det med en ledlampe til å feste i vindu som gir blinkende lys når bilen er låst, som en alarm. For min del var det 2 ledninger til ground/jord, 2 ledninger til konstant +12v og 2 ledninger til trigging av sentrallåsen (låse opp/ låse igjen) som måtte kobles. På MB 230 - w124 karroseri demonteres dekselet så du kommer under i dashbordet under rattet. Du demonterer også gulvmatta på førersiden (den originale i bunnen) og da kommer det en sort plastboks/kanal til syne langs dørlista mot førerdøra. Denne kanalen åpner du og der ser du noen svarte og noen gule kabler og vakumslanger. I den tykkeste svarte pølsa gjør du et snitt (vær sikker på at du tar rett så du ikke kutter i en vakumslange, men klemmer du på dem så kjenner du at det er ledninger inni)og der finner du tre ledninger: en rød/hvit, en Brun og en Blå. Den blå er den vi er ute etter! Denne skal kuttes i to og på den delen som går bakover i bilen (den går til vakumpumpa for sentrallåsen som ligger under høyre baksete) kobler du inn styrekbel 1 etter skjema (i mitt tilfelle en hvit kabel)og på den andre delen som kommer fra dørlåsen kobler du inn den andre styrekabelen (i mitt tilfelle en orange/svart kabel) Når du da også har tilsluttet 2 +12v permanent (kobles inn på en solid 12v sentral som sitter på venstre side under dashbordet som er demontert (legg deg inn i fotrommet og se opp og inn til venstre så ser du den. Jordingen strakk jeg over rattstammen og feste de med en mutter til en skrue i godset. Og vips så har du fjernkontroll på 230'n. Litt om sentrallåssystemet på MB 230: Det går på luft og vakumpumpen (under høyre baksete) lager trykk for å åpne og suger luft for å stenge/låse bilen. I dørlåsene sitter det en bryter med 3 punkter der senter er en blå ledning som kommer rett fra vakumpumpa. Når du vrir nøkkelen for å låse opp kobles den ene ledningen (rød/hvit)med +12V til den blå triggerledningen og vakumpumpen gir trykk som åpner låsene. Om du vrir nøkkelen for å låse så er det den brune ledningen som kobles mot den blå og det er jord/Ground. Dette trigger vakumpumpen til å suge og vakumet låser bilen. Så ved å kutte den blå kabelen og legge inn en styrepuls som kan gi både +12v og jord/ground via å trykke på åpne eller lukkeknappen i det beskrevne fjernkontrollkitet så skjer det samme som når du bruker nøkkelen. Det er god plass til sentralen under der og led-lampen (alarm-simulering) tredde jeg bare ned fra høytalerhullet på førersiden ved frontvinduet, da kommer du rett ned til styreboksens plassering. Jeg kjempet en del for å skjønne dette, derfor tar jeg meg bryet med å dele kunnskapen om noen andre trenger den. Alt fungerer perfekt og jeg er strålende fornøyd. For 324,-!!!
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.