Gå til innhold

Hva skal jeg se etter? Kjøpe 240.

Ranger emnet


Gran

Anbefalte innlegg

hmm, se etter rust:

* reservehjulsbrønner

* skjermer

* kanaler

* gulv, ved jekkefester

 

mekaniske:

* sjekk bremser

 

elektriske:

* sjekk at alt fungerer (lys, vifteanlegg, o.l)

 

heftelser:

* http://www.brreg.no (PS!! den slår ikke opp skyldige årsavgifter!!)

 

ellers: interiør, lakk, etc.

prøv helst å få tak i injectionbil.. i 87 var det K motorer på forgasserene, som har mye tull! forgassermotor er og jalla vedr.bens.forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk også i baggasjerommet, nærmest seteryggen, på hver side der, har det ofte en tendens til å begynne å ruste...

 

vil også anbefale deg en injection-motor, fra 88 mod og nyere, har selv hatt både A motor (vanlig forgasser) og K motor (vacum forgasser), og den sistnevnte er ganske grei å ha med å gjøre, helt til det skjer noe med den, da sitter du der med en motor som kan gi det hjerteinfarkt...!

 

K motoren bruker relativt lite bensin til å være en volvo motor, av typen forgasser, men vil fortsatt anbefale deg F motor, fordi bensin-forbruk er brukbart og at den er en relativt feilfri motor som er grei å ha med å gjøre...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk nøye gulv og kanal under førersetet. Sjekk under passasjersetet også, men der pleier det ikke være så ille som under førersetet. Vær også forberedt på å måtte bygge om fra Cisac til Pierburg-gasser, når trøbbelet starter. Rust under dører og bakluke, hvis det er stv, bør du også se etter.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk nøye gulv og kanal under førersetet. Sjekk under passasjersetet også, men der pleier det ikke være så ille som under førersetet. Vær også forberedt på å måtte bygge om fra Cisac til Pierburg-gasser, når trøbbelet starter. Rust under dører og bakluke, hvis det er stv, bør du også se etter.

 

Hvis den er ombygd, er det lett og se?

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-motor (forgasser)

 

motor8.jpg

 

K-motor (idiot forgasser)

 

DSC00776.jpg

 

E-motor (K-jet innsprut)

 

Emotor.jpg

 

F-motor (Elektronisk innsprut, bilde viser med turbo)

 

B230FT.jpg

 

16V motor (samme som F)

 

16v.jpg

 

Diesel motor ( D24 - VAG produkt)

 

869467_352x224.jpg

 

Håper ting ble litt klarere nå

 

 

Tusen takk :D

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sms i går, av locked på forumet..

han var tilfeldigvis i bergen, så det ble en del prating, råning, etc.

 

men, uansett, her kommer poenget mitt:

Vi diskuterte hvor mye vi hater forgassere!!

 

vi hadde begge to volvo 242 med forgassere.

 

Om du kjøper deg en 240, er det en STOR FORDEL å betale litt mer, for å få innsprut! Da helst F-motor!

 

ps. for å gjøre ting litt enklere:

 

(b/d)xx(x)z(z)

b = bensin, d = diesel

xx(x) = sylindervolum - 19/21/23, 200/230

z(z) = motortype - A/E/F/ AT/ET/FT

 

feks:

B230A = 2.3 forgasser

B23A = 2.3 forgasser

B19A = 1.9 (nesten 2.0) forgasser

 

men, du har jo b23a og b230a?

b230 er "lavfriksjons"-motorer, som har ca. 10% mer effekt og mindre bensinforbruk. Rådelageret og rådene gjør at de i utgangspunktet er mindre trimvennelige enn b23. Blokken er dog. bedre støpt! Så potensiale er større, om du har $$$$. ps. ang "svakhet", gjelder det bare opp til 1988!

 

Om du skal ha en original motor, mener jeg at b230 er bedre enn b23.

Om du skal ha feks. 250hk, er gjerne b23 bedre.

 

Skal du ha 250-340hk+++, kjøper du b230ft/fk fra 95'-> 940 turbo.

 

FT ble ikke levert mye av i 240.

Du fikk ikke b230ft i 240, men b21ft ble levert i noen, primært i usa.

 

om du skal ha en original 240, så kjøp deg feks en med B230F motor.

om du har tenkt å bygge om bilen, ville jeg uansett kjøpt med innsprut, el. bakaksel, etc. pga. det er deler du da vil behøve uansett og det er mye dyrere å kjøpe delene løse, enn å kjøpe en komplett bil med deler på. Samt du slipper mye stress med outsourcing, ringing, porto, overføring av penger, venting på deler, etc.

 

min bil er bygget om fra forgasser, til 3.0 24v rekke-6 motor fra volvo 960.

motoren er utviklet i sammarbeid mellom volvo og porsches weissach ingeniørsenter.

 

I går, var det en porsche 911 i bergen.. jeg stod ved siden av den, med min "porsche volvo" og ruset motoren. han ruste sin også..

må faktisk komme til konklusjonen at motorlyden faktisk lignet ganske mye!!

 

han har vel boxxermotor, men.. uansett, lydkarakteristikken lignet!

 

sorry, det var litt offtopic, men..

poenget mitt var egentlig: med mindre du skal ha noe spesiellt (feks 2-dørs), så kjøp med innsprut! ellers koster det deg mye mer enn du liker!

 

bedre å bruke 0.8 på milen, enn 1.1 på milen.

sparer da fort inn de ekstra tusenlappene bilen koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår