Gå til innhold

Speedometer viser 20km\t for mye, kan det ordnes?

Ranger emnet


rakett

Anbefalte innlegg

Hei

skifta akkurat speedometer i den gamle omegaen min, fra et originalt 87mod uten turteller, til et fra en nyere omega, vet ikke helt hvilken årsmodell siden jeg henta det på dynga :P men det var en GL ihvertfall, jeg har en LS

men etter å ha satt på det nye speedometret, så synes jeg at det går så voldsomt fort!

 

testa litt med en kompis, og testen viste at det nye viser ca 20km\t for mye, så bilen min viser 70km\t i 50 sona.

spørsmålet mitt er vel egentlig om det er noe som kan gjøres med speedometret for å få den til å vise rett hastighet? har hørt om folk som har omkalibrert speedometer etter å ha skiftet hjuldiameter, så kan det gjøres?

har også tenkt på å ganske enkelt skifte pappskivene i speedometret, men hvordan i huleste heite får jeg rette tall der? er det bare å scanne inn og bytte på tallene? :P (nekter å tro at det er så enkelt da, menmen...lov og håpe)

 

håper dere kan hjelpe meg med dette lille problemet, det er nemlig sykt irriterende å kjøre rundt uten å vite hvor fort jeg egentlig kjører!

 

på forhånd mange takk.

---What does this button d.....---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg ofte sier, alt er mulig. Har tenkt tanken selv på å lage ei ny riktig skive. For å lage nye skiver er egentlig ikke så vanskelig. Jeg har brukt digitalkameraet mitt tidligere. Tok bilde rett foran fra også lagde ei ny skive over den gamle i Photoshop, men da beholdt jeg samme hastigheter.

 

Jeg har også en bil som viser feil. Min "nye" Sierra kjører i 58 når visern ligger på 50. Lurt på om jeg gidder å gjøre noe med det. Spurte Fordproffen og fikk til svar at det ER mulig å gjøre noe med de, men ikke vet jeg hvordan.

 

Kan du ikke ta opp det du bytta ut da? Se hva du finner?

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjah, da hadde man funnet ut hva som kan gjøres...snakka faktisk med Opelkometen i tromsø, og tro det eller ei, han hadde faktisk peiling!

det han mente var at det står et tannhjul på girkassa der wiren kommer inn, veldig lett tilgjengelig fra undersiden. dette tannhjulet får man i tre forskjellige størrelser, de er til og med fargekodet, så det eneste jeg trenger å gjøre er å skifte dette tannhjulet :)

nå gleder jeg meg bare til å finne ut hvilken farge jeg har på det som står på..

 

vi testa 80km\t også, det var ikke mye om å gjøre om at når speedometret mitt viser 100, så har jeg 80...blir det kontroll, så kan jeg bare legge meg i 90 :D

 

tror uansett ikke det er noen god idè å skru opp speedometret for å skifte noe i det..altfor følsomt inni der... lage skiver er jo ikkeno problem, så lenge tallene stemmer, men problemet mitt var jo at de ikke stemte..

 

men anyways, jeg har funnet svaret på mitt problem. takk for evt hjelp :)

---What does this button d.....---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På alle spedometer står det hvilken hastighetsføler de er laget for.

Se på tallene nederst til venstre W=709

100_0767lite.jpg

 

Ved bytte må du påse at dette tallet er det samme eller bytte spedomtertannhjulet i gearkassen din for å få riktig hastighet.

"Any fool with fast hands can grab a tiger by the balls, but it takes a hero to keep on squeezing"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke finne det hjulet på den bilen du skrudde ut instrumenta på da? Kom til å tenke på da, at kanskje kassa i Sierran min er bytta da.? Ikke alle som har 5trinns i den gamle. Eller speedometeret kanske? Visste jo om det lille tannhjulet, kom bare ikke på det. Får takke for svarene jeg også da;)

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at negativ misvisning er normalt på de aller fleste biler, Opel er kjent for å ha ca 10% negativ misvisning. Mener kilden var "Motor" bladet til NAF, men er ikke helt sikker.

 

Uansett, på min 2000 mod Astra kjører jeg i 64 når nåla viser 70km/t. dvs ca 9% misvisning.

 

Speedometer kan vel justeres, enten ved å fysisk flytte nåla på akselen, eller som dere sier, med tannhjul. Nyere speedometer vil jeg tro kan justeres elektronisk, siden de ikke har wiretilkobling mellom girkasse / speedometerhus.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

har testa litt fram og tilbake nå jeg...

hvordan i pokker funker egentlig et speedometer??

jeg tenkte som følger; hvis jeg bytter ut tellerverket til speedometret, fra det gamle speedoen som virket, til den nye som ikke virka helt, DA må det da funke..

sånn tenkt, sånn gjort...plukka fra hverandre shitten, satte inn tellerverket fra det speedoet som virket, og satte sammen igjen...men tror dere det virket?

nei, speedometret fusker fortsatt! og nå har jeg satt inn tellerverk fra det gamle speedometret som viste rett hastighet!

hvordan i alle dager kan dette ha seg?

det jeg vet er:

det gamle speedometret viste rett hastighet

det nye speedometret viste 20km\t for mye

jeg tok tellerverket fra det gamle til det nye

speedometret viser fortsatt 20km\t for mye.

 

er det noe jeg har gått glipp av?

---What does this button d.....---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår