Gå til innhold

En 4. ordens bandpass kasse

Ranger emnet

Fres

Anbefalte innlegg

Heisann, er igang med anlegget mitt nå, har lest litt om forskjellige kasser og kom frem til denne. Er det noen andre som har prøvd denne type kasse?

Skal bruke den sammen med en Pioneer TS-W3004SPL.

Tekst fra perel-import

En 4. ordens bandpass kasse er i bunn og grunn en lukket kasse med tillegg av et såkalt akustisk filter foran elementet. Dvs. at man har et bassrefleks kammer i tillegg til den lukkede delen. Elementet står altså da i skilleveggen mellom disse kamrene.

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som Perel IKKE sier noe om, er at en 4. ordens bandpasskasse krever MYE kunnskap for å bli korrekt dimensjonert. Mao bør du styre unna med mindre du har svært god peiling på hva du driver med. Når jeg i tillegg ikke har funnet noen T/S-parametre på elementet blir det hele totalt uaktuelt. Det hjelper lite at man vet hva man driver med dersom man ikke aner hva man har å jobbe ut fra...

Pioneer selv foreslår kasser fra 24 til 50 liter. Men om det er lukket eller portet sier de ingenting om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det elementet er godt egnet til båndpass, og det følger som regel med kasseforslag på lukket, bassrefleks, og båndpass sammen med elementet, samt alle nødvendige opplysninger for å regne ut kassen. gjorde i allefall det på 121spl elementet, så regner med det følger med på det elementet også.

dette gjelder for 3004spl elementet:

Vas 37.46

Qts 0.32

FS 26.2

Recommended sealed enclosure (Litres) 24.1 - 49.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle prøve noe jeg ikke har sett eller hørt før jeg :)

Men kan hende jeg skrinlegger hele greia... tenke på saken, har et par dager på meg før elementa kommer nå så.

Men det probox programmet, har du en link der jeg kan laste det ned. finner ikke noe på google

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Har kommet fram til at jeg kjører på med en lukket kasse.

Men når jeg satt og skulle regne ut målene til kassa fant jeg denne forklaringen på pioneer sin hjemmeside:

24.1-49.5 Liter, det er ganske stor variasjon det... Noen som har perfekte mål slik at kassa er ferdig til elementene kommer i morra!?

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Har kommet fram til at jeg kjører på med en lukket kasse.

Men når jeg satt og skulle regne ut målene til kassa fant jeg denne forklaringen på pioneer sin hjemmeside:

24.1-49.5 Liter, det er ganske stor variasjon det... Noen som har perfekte mål slik at kassa er ferdig til elementene kommer i morra!?

Bare det at Pioneer bruker desimaler forteller litt om hvor lite gjennomtenkt disse tallene er.

Hvorfor ikke bare 24 - 50 liter og så forklare hva slags Qtc spenn det dreier seg om!?

I grunn og bunn er det slik at større en lukket kasse er jo bedre låter det.

Bare vær obs på at store lukkede kasser gjør at elementet tåler mindre belastning.

Stor kasse = lav Qtc = dyp bass og rask impulsrespons

Liten kasse= høy Qtc = ikke så dyp bass men med litt pukkel opp i frekvens.

(litt imponatoreffekt)

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok vente til du ser papirene til elementene.

Du kan ikke gå utifra den infoen som står på webben der, da skulle du i såfall tatt kontakt med pioneer i forrige uke for å fått dette opplyst.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Tenkte bare jeg skulle prøve noe jeg ikke har sett eller hørt før jeg :)

Men kan hende jeg skrinlegger hele greia... tenke på saken, har et par dager på meg før elementa kommer nå så.

Men det probox programmet, har du en link der jeg kan laste det ned. finner ikke noe på google

Probox ligger vel på sidene til mds.se hvertfall?

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider