Gå til innhold

Hvordan booste mer uten att motoren tar kveld? Tips og trix for safe trimming??

Ranger emnet


clone baby

Anbefalte innlegg

Hei, har store planer om mer power ut av 4g32b motoren min ifra mitsubishi. Det er en 1.6l 8v ohc med org 125hk og org boost trykk på 0.5bar. Har ettermontert IC og proggresiv bensintrykks regulator samt større eksos og kd luft filter.

 

Booster nå 0.75 og har ikke hatt den på rulle ennå, men regnes med og være 150-160hk..

 

Først må jeg få tak i en fuel cut defender slik att jeg kan booste mer men hva annet kan være luddig og ha på stell om jeg f.eks. skal booste 1bar?

 

Tenkte også på ny turbo fra en s13 200sx, hva bør jeg passe meg for og oppgradere da?

 

Alt av tips og trix taes igodt imot! :)

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en fin link som viser deg hvor mye tuning av besin og tenning har å si for en motor..

Hjernen på en orginalbil er optimalisert for de delene som er montert standard, pluss at noen kan kompansere for mer ladetrykk til en viss grad..

Alle endringer du gjør på en motor kan endre bensinblandingen din. Feks andre stempler, andre dyser, bensintrykksregulator, mer ladetrykk osv..

 

Så alt i alt vil det si at en motor kan gå dunken selv om den ikke har nådd fysisk smertegrense pga tuningen...

En skikkelig bygd motor med smidd veiv/stempler/råder ++++ som skal tåle f.eks 1000 hk, kan gå i jernmel bare ved 300hk hvis bensinblanding og tenning blir litt for mye feil...

 

Les mer her hva som skjer og hvorfor, med bilder..

http://honda-tech.com/zerothread?id=878397

 

Nyttig å ha i tankene som man diller med å bytte deler og sånt..

Enkleste måten å ha kontroll på dette er ved å kjøpe seg bredbåndslambda.. Koster rundt 2000,- fra statene.. Anbefales til alle som bytter turboer, dyser og øker ladetrykk osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Kjøp heller eksostemp måler og finn ut av hva temp. skal være for bilen din

EGT-målere er det ingen tunere med respekt for seg selv som mapper etter. Bredbåndslambda er tingen; en motor kan gå helt fint på 11.8 AFR, mens den detonerer på 12.8. Det er stort sett umulig å mappe blandingsforholdet med bare en EGT-måler, spesielt når man faktorerer inn at tenningstidspunktet påvirker EGT i minst like stor grad som blandingsforholdet.

 

Det er mange som lager rimelige og nøyaktige WB02-målere; PLX, TechEdge, Zeitronics, AEM og Innovative er noen eksempler. Er du laget av penger, så har også Autronic en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår