Gå til innhold

Hvor får jeg reparert forsterkeren min billig?

Ranger emnet


jas

Anbefalte innlegg

Har en 1200w Dragonsound 4 kanal forsterker som har fått svidd noen komponenter etter at jeg testa en litt for kraftig sub...

 

Så da lurte jeg på om det er noen som vet hvor jeg kan få fiksa den billig?

Vet det er noen motstander som har gått tel en viss plass...

95' Opel Omega 2.5 V6

89' Toyota Celica 1.6GT "konebilen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som vanligvis skjer er at utgangstransistorene ryker. da tar den samtidig også med seg noen motstandere i samme krets. selve komponentene koster ikke mange kronene om det er en ny forsterker hvor det er lett å få tak i deler og skjema, men det er feilsøkingen og jobben som koster. så tror nok det vil koste ca det samme på verksteder, men får du tak i en som kan gjøre det privat blir det billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett hvor du leverer den for repp trenger du å få tak i skjema fra importøren av merket. Verkstedene må nemmelig ha ett skjema hvor verdiene på alle komponentene står for at de skal reparere den. Importøren kan sikkert hjelpe deg med å finne ett verksted også. er det ikke noe importør i norge så får du slite med å finne en i utlandet som gidder å sende deg skjema.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke noe veldig stort problem å reparere en sånn feil uten skjema som regel, som matador sa. men kan ta litt lenger tid bare. verdier på motstandere og transistorer er ikke det største problemet. er heller det at mange verksteder helst vil ha skjema om det er større kretser og/eller flere komponenter som er deffekt.

litt værre er det jo om du ikke har skjema, og komponenten har brudd, og den er så svidd på begge kanalene at du ikke kan se teksten/koden. men går fremdeles an å finne ut en verdi som vil fungere som regel.

 

men forstår fremdeles ikke hvordan dette kan skjedd ved å spille høyt med den bare. den skal jo tross alt tåle å kjøre på fult 24/7 så lenge den ikke klipper og får god kjøling. men kan jo være at den subben du hadde hadde veldig lav impedanse da. selv om det er et 4 ohm element for eks kan elementet fint være nede i en del lavere på enkelte frekvenser, men forsterkere er jo bygd for å klare dette også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder å skaffe skjema fra importøren tror jeg det kan bli vanskelig da det er en privatperson som importerte disse forsterkerene for å prøve å selge de... men nå har han selfølgelig slutta å selge de... :mad:

 

Det som skjedde når den kutta er at vi kobla på en Pioneer 12" på en god del watt og glemte å brokoble sånn at vi får maks effekt så da smalt det og det lukta svidd i bilen i flere dager etterpå...

95' Opel Omega 2.5 V6

89' Toyota Celica 1.6GT "konebilen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder å skaffe skjema fra importøren tror jeg det kan bli vanskelig da det er en privatperson som importerte disse forsterkerene for å prøve å selge de... men nå har han selfølgelig slutta å selge de... :mad:

:) ante meg det faktsik.... det merke er ikke akkurat veldig kjent....

 

Det som skjedde når den kutta er at vi kobla på en Pioneer 12" på en god del watt og glemte å brokoble sånn at vi får maks effekt så da smalt det og det lukta svidd i bilen i flere dager etterpå...

men dette var merkelig egentlig da slik ikke skal ha noe betydning, annet at man ikke får maksimal lyd uten at ampen rykker av den grunn... -selv om man "brokobler" med et element mellom begge kanalene og selv om ampen ikke er satt over til bro kobling vil utgangs signalen i begge kanalene ligge i "nesten" samme fase med den konsekvensen at det ikke blir mye lydtrykk/effekt, ved å velge brokobling i ampen så snus fasen på den ene kanalen, andre forsterkere (de som er født "trimode") har allrede den ene kanalen fasevendt hele tiden.

 

men, men... kan være noe enkelt og, det ser ut som flere kan ordne det for deg siden å reparere sånt er ikke noe stor problem uten service manual :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok noen bilder av forsterkeren... her får dere se sånn halvveis hva som har skjedd... beklager store og dårlige bilder....

 

 

Når vi åpna forsterkeren lå dette komponentet løst inne i den...

im0001733xv.jpg

 

 

og her ser dere svimerkene etter de andre som svei seg....

im0001720zq.jpg

 

og slik ser den ut utenfra...

forsterkeren28mv.jpg

95' Opel Omega 2.5 V6

89' Toyota Celica 1.6GT "konebilen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som er løst er bare en helt vanlig motstander, ikke noe fare. er det bare de komponentene som var svidd der som er skadet er dette en jobb som tar toppen 15 minutter, om man skal spise og drikke cola samtidig... :P

 

men spørsmålet er hva som har fått de komponentene til å svi seg. det er store muligheter for at de svidde seg pga den løse motstanderen, så det er ikke nødvendigvis noe annet som er feil. få den som fikser forsterkeren til å gå over alle loddingene samtidig. virker som at det har vært veldig dårlig loddejobb her eller at den har vært utsatt for mye vibrasjoner (montert på kassen for eks), og det kan tyde på at flere komponenter kan være i ferd med å løsne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til høyvolums produksjon er dette her neppe loddet for hånd...den lodde maskinen som vanligvis brukes er faktisk automatisk og består av en stor kar med flyttende lodding og kretskortet med påmonterte komponenter blir dratt over karet, for å unngå at loddetynnet fester seg andre steder enn de ønskede er de andre punktene "maskert" med et isolasjons film... samme type loddeteknologi brukes ved flere "high tech" elektronikk leverandører her til lands, bla gamle Kongsberg Våpen Fabrikk...

 

Men for all del, muligens en "automatiker" skulle sett på den maskinen? :) Anyway, en annen mulighet er at utgangs transistorene ble veldig varme som konsekvens at de kortsluttet og siden den samme strømmen skal gjennom den motstanden som har løsnet (den motstanden kalles "emitter motstand" -man kan se det utifra kretslayouten) og den har blitt så varmt at den har faktisk smeltet loddetynnet... ergo falt ut... :bump hvis du måler den motstanden så må verdien/motstanden være mindre enn 0,5ohm. yodude

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vet at det brukes loddemaskiner i dag. Men det skal ikke så mye til for at det ikke blir 100% bra med en slik maskin. :) som regel kontrolleres alle kortene etter at de er ferdige for å være sikker på at de er ok, men er ikke alltid de blir skjekket godt nok fordi de som skjekker de anntar at de er ok siden de aller fleste er det.

 

jas: leste PMen nå, men må desverre si at jeg ikke er spesielt interesert i det elementet. beklager. men takk for tilbudet. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår