morten pettesen Skrevet Juli 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2005 Mange som mener att elementer er raskere jo lenger ned man kommer på skalaen. Hva er grunnen til dette? La merke til en har som nevnte att en 15" er mye tregere enn 12". Siter Ligger i blindsona Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pettergutt Skrevet Juli 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2005 Det er vel pga at en 12" flytter på mindre masse enn en 15". Blir litt som en mus som akselererer kjappere fra side til side enn en elefant. Det finnes sikkert en likning for det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten pettesen Skrevet Juli 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2005 Hvis du setter på en STØRRE å mer strøm sterk monoblokker da? Siter Ligger i blindsona Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Juli 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2005 Det finnes ingen slik regel, dem som hevder dette, mangler fundamental kunnskap om passive elementers funksjon. Et element skal aldri være raskere, eller treger enn frekvensen elementet skal spille. Jeg tar selvsagt som en selvfølge at alle som uttaler seg om ting vet hva f.eks 40Hz er. For dem som ikke vet det så er 40Hz 40 cykler pr sekund. Når oss som har drevet med dette en stund snakker om "raske" basser, er dette relatert til elementets dynamikk. altså elementets opptreden ved skiftninger i nivå. En 15" kan i så måte være like "rask" som en 8". Og gjerne "raskere". Husk et en 8" må bevege seg svært mye lenger enn en 15" for å flytte tilsvarende mye luft. Dette betyr at den gjerne vil ha lengre avstander å vandre ved transienter. Det må også fortelles at et element som kan spille 7000 cykler, selvsagt er raskere enn et element som kun kan spille 500 cykler. Alt dette relateres til motorkonstruksjon, oppheng og membran. Et element med lav bevegelig masse, og ikke minst lav svingspole induktans vil ha potensiale til å være et raskere element enn et element hvor det motsatte er tilfellet. Hus igjen at et raskt element er et element som kan spille høyt i frekvens, mens et dynamisk element er et element som starter og stopper raskt. Et element kan teoretisk være det ene uten å være det andre. Det betyr at et element (1) som begrenser seg til 500 cykler, gjerne kan være mer dynamisk ved 100 cykler enn et element 2 som ikke har sin begrensning før ved 7000 cykler. Dette selv om element 2 er et raskere element, ikke nødvendigvis er mer dynamisk ved lavere cykler. Håper dette gav en lettfattelig forklaring på hva som er korrekt. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten pettesen Skrevet Juli 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2005 Dæven Glenn... Skal ikke begynne som en konfirsansièr? Genialt å utfyllende svar Siter Ligger i blindsona Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Juli 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2005 Takker Morten, BilstereoNorge trenger endel opplæring, og jeg har tatt det på meg som min personlige byrde å gjøre dette..................................nææh............tøyset litt nå, men prøver å dele litt av min kunnskap med dem som er villige til å lære. Litt hemmeligheter holder jeg dog for meg selv he he mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dansken Skrevet Juli 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2005 testa litt i min bil golf 2 før hadde jeg 1 stk 12 tommer med ok forsterker nå har jeg 4 stk 7 tommer bass elementer , mye dypere bass og mye kraftigre . er ikke altid størelsen det kommer ann på . Ble overasket kor mye bass 4 små 7 tommer klare og levere . Har kobbet sånn det spille parvis 2 skt 7 " i ver kasse med basrefleks Siter BMW 525 D E 61TOURAN TID Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PoW1 Skrevet Juli 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2005 Flott kasse du har der Dansken, det skal du ha :) Intressant lesestoff dette her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Juli 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2005 er ikke altid størelsen det kommer ann på . Ble overasket kor mye bass 4 små 7 tommer klare og levere . Har kobbet sånn det spille parvis 2 skt 7 " i ver kasse med basrefleks Beklager, men dette blir dessverre et helt håpløst sammenlikningsgrunnlag i dette tilfellet. For det første er antakeligvis 7"-elementene fra en helt annen produsent enn 12"-en. Kassen er (naturlig nok) også avstemt til en helt annen frekvens, og derved introduserer du ALTFOR mange variabler til å trekke noen som helst konklusjon utover det faktum at 7" spiller subjektivt bedre enn 12"-en. Et 12" element kan fint oppleves langt "kjappere" enn ett eller flere 7" elementer. OBS!Det man også bør huske på midt oppi det hele, er at mindre elementer som regel har mindre output i de nedre oktavene (mindre lyd jo dypere bass altså), slik at man derfor hører mer til midbassfrekvensene, og på det grunnlag feilaktig antar at elementene er "kjappere". Det eneste som skjer er at du hører mer til de kjappe frekvensene ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten pettesen Skrevet Juli 23, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2005 Håper noen liker denne tråden. Prøve å slå ihjel myten om "trege" elementer så større dem er Siter Ligger i blindsona Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg