Gå til innhold

Tar du service på bilen din? Er det verdt pengane?

Zeph

Anbefalte innlegg

Bilen min har hatt service etter følgande km:

M 20 000 - H 40 000 - M 50 000 - H 60 000 - M 75 000 - H 90 000.

H = Hovedservice, M = M-Service

Den er gått 109 000 og eg tenkte eg skulle ha den på service ved 110 000.

Det er 2 ting eg veit er "feil" med bilen, den har ikkje potte grunna rust og tåkelyset virker ikkje (kopla det til baklyset). Vil verkstaden utbetre dette utan å spørje meg først? Lyset vil dei nok slite litt med då eg har kutta og kopla om ledningen i bagasjerommet, under ei matte.

Kva vil prisen bli? 3, 4, 5, 6 tusen?

Sender dykk bilen på service? Kor ofte?

Nissan Primera P11 98-modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det meste selv jeg..da vet jeg at hvis noe blir fucka, så kan jeg bare skylde på meg selv, OG, jeg stoler mere på meg selv en på verksted-folk. Ikke for å slenge noe dritt til noen mekanikere her nå da..men jeg vet at folk ser på ting forskjellig..er mye folk der ute som ser på jobben som "bare jobben"..mens jeg faktisk bryr meg om bilen min ;)

Jeg har hatt den på verksted for å bytte noen remmer. Glemte igjen et av dekslene bakpå lyktene, som ødela..hmm..var vel servoremma tror jeg. Og da ble det bytta rem til AC'n samtidig. Ellers vil jeg prøve å gjøre det meste selv.

Billigere blir det og.

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil gjere så mykje som mulig (helst alt) sjølv, men er ingen mekanikar, så eg har ikkje så mykje peiling kan du sei. Har faktisk ikkje peiling på kva dei gjer på service. Skifte diverse væsker, reim osv...fikser eg, men skal eg gjere meir må eg ha litt innstruksar, eller i det minste vite kva eg skal sjå på :P. Står slikt i Haynes?

Skulle hatt ein tråd her der du kunne liste opp vedlikehald du gjer på bilen.

Kva gjer dei på service? Dei har vel ei liste over punkter dei sjekker?

Ein annan ting eg tenkte på var at eg fekk det i serviceheftet, det er mange som ikkje kjøper ein bil pga mangel på servicehefte.

Nissan Primera P11 98-modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en Haynes bok ja..er et fint verktøy om man ikke kan noenting. Jeg var i samme situasjon som deg for bare et halvt år siden, men nå har jeg tatt service og byttet toppdekselpakning og er skikkelig stolt av meg selv :P

Det jeg gjorde nå var vel raskt oppsummert sånn cirka følgende:

Bytte olje, rotor, fordelerlokk, tennpluggkabler, tennplugger, oljefilter, bensinfilter, luftfilter, luftfilter til kupeen..og..ja..det var vel det egentlig.

Så vidt jeg kommer på i farta. Alt i alt ble vel dette en 1600 kroner eller noe. De hadde tilbud på en Nissan-sjappe i nærheten, med 20% på alle deler, så jeg kjøpte inn alt da. Den prisen er også inkludert olja, som kom på nesten 500 spenn (råflott castrol olje :P). Det er dog ikke iberegnet tennpluggkablene, som kom på cirka 1000 spenn. Bytte til blå NGK-kabler. Men jeg tror Phillips lager kabler til våre biler, og de koster cirka halvparten av de originale kablene Nissan fører. Så kanskje du kan få de til en 6-700 kroner?

Så bestiller du en Haynes bok på Haynes-hjemmesidene, får den om en uke-10 dager, og så setter du i gang :)

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funne haynes boka til primera p10 og p11 på biltema men desverre på engelsk, så gadd ikkje å kjøpe den pga er sikkert masse ord på engelsk eg ikkje forstår!gidder ikke bla opp i ordboka for kvart ord..

-Nissan Skyline R32 GTR

-Nissan Silvia S14

-Nissan 180sx

-Nissan Primera P10 SR20Di/De T

-Nissan Laurel C33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm nå husker jeg ikke siden helt. Men det er en norsk side som selger disse bøkene og da får du med en enkelsk - norsk tekniske ordbokblekke. Får også en del av bøkene på svensk, men husker ikke om primera boka er oversatt.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider