Gå til innhold

B230k

Ranger emnet


FiveTen

Anbefalte innlegg

Mitt K&N filter sitter helt fremme i grillen, dvs. at det bare får kaldluft. Åpne filtre må plasseres så langt frem som mulig, ikke midt i motorrommet...

det blir vel ikke regnet på?

vått filter = tett filter, med mindre du har rustfritt-stålfilter, som jeg har.

 

ps. jeg har selv filteret mitt noe ugunstig plassert nå, men jeg hadde ikke alternativ! fikk ikke plass til 960 luftfilterboks og det er bedre at jeg suger varmluft til jeg har råd til innkapslet filter, enn at jeg suger støv og varmluft.

 

det idèelle er innkaplset filter, som du får induction på.

evnt lage varmeskjold og en vegg som induction slangen kan peke på, slik at du ikke får vann på filteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir vel ikke regnet på?

vått filter = tett filter, med mindre du har rustfritt-stålfilter, som jeg har.

 

ps. jeg har selv filteret mitt noe ugunstig plassert nå, men jeg hadde ikke alternativ! fikk ikke plass til 960 luftfilterboks og det er bedre at jeg suger varmluft til jeg har råd til innkapslet filter, enn at jeg suger støv og varmluft.

 

det idèelle er innkaplset filter, som du får induction på.

evnt lage varmeskjold og en vegg som induction slangen kan peke på, slik at du ikke får vann på filteret.

Regn = Bilen står i garasje... Neida... Niks, blir ikke regnet på. Så etter min mening sitter det idiellt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, slik jeg ser det, så MÅ det være større overflate på filtret eller en helt annen "filterteknologi" for at det skal gå luft lettere gjennom filtret, hvis ikke vil jo det gå utover evnen til å fjærne skitt fra lufta, og da går det IKKE lang tid før motoreffekten synker en del, og i værste fall havner på 0 HK! og jeg vil tro at på min motor er det nok som DaButcher sier, at det vil gi en minnimal effektøkning! (PS. Jeg skjønte også at det ike må dra varmluft! ;) er ikke HELT blank! :))

 

Som jeg har tolket dette, er det egentlig bare å drite i å trimme denne motoren, og heller spare litt til og kjøpe meg B230FT-motoren, og heller ha en fin helt standard bil i mellomtida!?

 

Men mens jeg er i dytten, hvor er det mulig å få tak i en B230FT til den prisen? Hvor langt har den gått da? Og hvor mye arbeid er det å tilpasse for å få nymotoren på plass? (Gamlingen har vært Volvomekanikker i 10 år og gjort puttet en tilsvarende motor i en 240 da han var på min alder, men han er ikke så veldig intressert i å hjelpe meg, for han syns heller jeg skal beholde denne slik den er og selge den om noen år, og heller kjøpe en nyere volvo (740/850/940) når jeg får råd, men jeg synes 240-en ser mye penere ut! :D Og det er jo MYE tøffere å ha en bil som folk tror er treg å død, som går VELDIG bra!! :D)

 

Men mange takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån penger av faren din!

jeg vet av en 850R motor, chippet.

kjørt usle 15.000km!!

 

ferdig ombygget til RWD bil!

dvs. bunnpanne er en kortet inn 960 bunnpanne, fordeler er flyttet i fremkant.

selges uten turbo for 16.000

330hk har den med original turbo.

 

han kan skaffe turbo til bra pris.. (ny turbo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det slags motor? En volvomotor? Men har uansett ikke råd enda, så det må bli om en stund! Så du (eller noen andre) vet kansje hvor det er mulig å få tak i en motor? Vil helst ha en volvomotor, siden den antakelig vis er lettest å få plass til i motorrommet, og jeg får mye billigere deler da hvis jeg trenger det!

 

Så hvilken motor er greiest å få i en 240 87 mod? Av typen B230FT/FK eller B21ET eller lignende! ( har egentlig ikke peiling på hva slags motorer dette er, bare at FT/FK er høy/lav trykks turbomotorer fra 850 tror jeg!)

 

Det er ikke da noen som har en link til ei side hvor jeg kan finne ut mer om de forskjellige motortypene? Har prøvd å søkt litt på nett uten resultat!

 

Igjen mange takk for alle svar! :)

 

:wave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fk\ft er vel ikke noen 850 motor.. men derimot motoren som dabutcher fåreslår er en 850 motor.. altså vi snakker kun volvomotorer her.. :P

fk\ft kom vel i di siste 240`ene og 740`ene.. og i mange 940\960..

correct me if i`m wrong.. men mener å huske det var noe slikt..

Tommy aka Vagga

 

Volvo 240GLE(1987) b230k

Mercedes 190D(1988) 2.5D

Mitsubishi Grandis(2005) 2.0DiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fk\ft er vel ikke noen 850 motor.. men derimot motoren som dabutcher fåreslår er en 850 motor.. altså vi snakker kun volvomotorer her.. :P

fk\ft kom vel i di siste 240`ene og 740`ene.. og i mange 940\960..

correct me if i`m wrong.. men mener å huske det var noe slikt..

 

 

ft genrasjon 1. kom fra 90-95. 2.gen kom fra 95-99

 

fk kom fra 95-99.

 

motorene er i bunn og grunn like, vare akutatoren som er forskjellige

 

de kom bare i 940.

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, til dette bilder, kan jeg bare si:

  1. Nei!
  2. Nei!!
  3. Nei!!!

 

 

Hva med hull i panseret og et lite fint scoop på toppen så det kommer frisk luft inn.

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig at plasseringen på bilde ikke er så gunstig (har ikke lagt opp rør ennå), men litt av poenger er jo at man fjerner motstander i rørene. Motoren må tross at bruke krefter på å suge inn lufta, og gjennom de orginale 240 rørene er det ikke så sykt god plass. Greit at gasspjeld\forgassern er den største hindringen, men da bør man sørge for at det blir den eneste motstanden. De fleste i rallycross sammenheng setter filterne rett på gassern for at motstanden skal bli lik 0.

 

Men en liten regel om KN filer er at dersom du har mer enn 100HK pr. liter motorvolum så er det nødvendig, under det gir det minimal\ingen økning. Er jo for lyden\synet sin del at folk har det (de fleste)

 

Slenger med et bilde av Petter Solberg sin 242 motor, her er dog radiatoren montert ett eller annet lurt sted, men det viser poenget, Filter rett på gasser gir best flow og er mest vanlig

autofil_pluss_038.jpg

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ft genrasjon 1. kom fra 90-95. 2.gen kom fra 95-99

 

fk kom fra 95-99.

 

motorene er i bunn og grunn like, vare akutatoren som er forskjellige

 

de kom bare i 940.

 

Må rette litt her,

1.utgave FT kom i 1988,den hadde lh2,2 og garret turbo (og gammle grenrøret)

2.utgave ft kom i 1990,den hadde da lh2,4,garret turbo og sterkere råder og aksial lagret flyttet bakerst.

3.utgave ft kom i 1991,samme som i 1990 Men nå hadde den fått den "nye"

blokka som hadde annen støping ang kanalene utvendig på blokka til underspylinga.

4.utgave ft kom i 1993,nå har den fått underspyling og hullet der hvor den mekaniske bensinpumpa sitter på gassermotorer er borte.

 

 

i 1994/95 kom fk motoren,men ft`n var levert med denne turboen noen år tidligere..En kompis har en 93 modell 940 turbo og denne har mitsu 13c turbo samme som fk motorene.så i 95 var det egentlig ikke noe spesielt som skjedde.Når 940 grenrørert kom er jeg noe usikker på,men det var ca i 1990.

Visse andre små modifiseringer ble også gjort sånn spm kaldstartdysa forsvant rundt 1993..

 

Er sikkert noe jeg har glemt,men dette skal stemme ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår