Gå til innhold

HVem dekk type/dimensjon/merke egner seg best for drifting?

Ranger emnet


Joastarlet

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen aning, så derfor spør jeg dere som sikkert kan dette :hello: :pray

 

Det kan sies at det forskes på saken...

Dekkdimensjon vil selvfølgelig være avhengig av hvilken bil du har, hvor brede dekk du har bak er mye avhengig av hvor mye pulver du har i motoren.

I Japan brukes det en god del 225/40-18 fram og 255/35-18 bak, en del kjører også 17" framme. Har vel lest at en av s13 til signal auto bruker 215/40-17 fram og 235/35-18 bak. Det virker som om det kan være en fordel å kjøre med lav dekkside for mer presis respons, det kan dog være mer krevende å kjøre med et stivt oppsett (lav profil på dekkene, stive dempere, foringer etc.)

men fungerer nok best når man begynner å komme på et visst nivå.

 

Det skal ikke utelukkes at stilen har mye å si og at det derfor også gjelder å ha store blinbling felger. Brede dekk bak gir også mere røyk grunnet støøre dekkflate som spinner, forutsatt at hjulene spinner i høy nok hastighet.

 

Selv kjører jeg 215/45-17 rundt om på min 200sx s13, men kommer til å gå

for 215/35-19 fram og 235/35-19 bak.

 

Av dekkmerker forskes det mye ennå, og det kommer mye an på underlag og føre, dekkdimmen du ønsker og hvor mye effekt du har.

 

Mange dekktyper har en tendens til å slippe bannen tidlig uten at dekkene er utslitte, og det er ikke bra...

 

For øyeblikket ser det ut til at de fleste i Norge velger å bruke de dekkene som er tilgjengelige og gjerne bruke standardim.

 

Jeg mener at det er litt for tidlig å komme med konkrete svar (ved vurdering av dekk på det europeiske/norske markedet) da det

gjerne vil bli villedende. Håper å vite mer mot sesongslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører med alt mulig rart. di dekkene som jeg syntes er lettest å hondtere som er lett å få tak i er pirelli 6000. å continental. (husker ikke hva mere dem het?) i mitt tilfelle blir det 16". lettest å få takk i. hvis jeg fikk velge ville jeg kjørt på 255 35 18 bak å 225 40 18 forran. feks dunlop. det er et dekk som funker. det sitter noe helt j.....! da er man avhengig av mye hk igjenn da.

www.kennethmoenmotorsport.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører med alt mulig rart. di dekkene som jeg syntes er lettest å hondtere som er lett å få tak i er pirelli 6000. å continental. (husker ikke hva mere dem het?) i mitt tilfelle blir det 16". lettest å få takk i. hvis jeg fikk velge ville jeg kjørt på 255 35 18 bak å 225 40 18 forran. feks dunlop. det er et dekk som funker. det sitter noe helt j.....! da er man avhengig av mye hk igjenn da.

 

Foresten, hva er mye hestekrefter? :holder det med 300hk? hmmmmmmmmm

 

Off topic:

Kjenner du Christian Waagaard?

http://www.turbo-kid.com

'94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM

'93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM

'93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt-

'82 Toyota StarletR.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott :P håper på litt over 300.. er 255 standard, har bare bytta til 3 toms annlegg(ikke torshov:)) og nytt luftfilter.. så jeg vet ikke hvor mye det er jeg..:P

 

RX7 jah? Funker greit i original, men er visst kilen å kjøre... spør Kenneth, han vet! ;)

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp jeg vet..:P han kjøpte en rød rx-7 av fattern en gang.. (den som ble camelon med flammer, crazy tunning eller no ettervert) hehe...

 

Men tror ikke kenneth er for mye på pcen..:P

http://www.turbo-kid.com

'94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM

'93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM

'93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt-

'82 Toyota StarletR.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Foresten, hva er mye hestekrefter? :holder det med 300hk? hmmmmmmmmm

 

Off topic:

Kjenner du Christian Waagaard?

 

Nå vet jeg bare RS-R supraen har ca 600 hk, men er vel kanskje ikke det letteste og drifte med.

 

Ser ut som du har fet bil. hiv ut noen bilder av den a, og gjerne film;)

 

Kommer du på fsr-treffet i morra eller?

"Oversteer is best cause you don't see the tree that kills you" -Richard Hammond.

 

 

- BMW E30 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg bare RS-R supraen har ca 600 hk, men er vel kanskje ikke det letteste og drifte med.

 

Ser ut som du har fet bil. hiv ut noen bilder av den a, og gjerne film;)

 

Kommer du på fsr-treffet i morra eller?

 

kan gjerne hive ut noen bilder, men nå har det seg sånn at jeg ikke har lappen ennå... :hammer nå er den også i deler i garasjen..:P hehe

 

Rx-715juni1024768Internett.jpg

IMG_1677.jpg

http://www.turbo-kid.com

'94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM

'93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM

'93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt-

'82 Toyota StarletR.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår