Gå til innhold

Forsterker til rundt 2000kr

Ranger emnet


HOFSOE

Anbefalte innlegg

Vel, som jeg sikkert har sagt tidligere så har jeg hatt planer om å kjøpe meg forsterker i bilen min i sommer.

 

Jeg tenkte på å legge ut ca. 2000 kr +/- ikke så mye over iallefall, men da kommer kabler utenom.

 

Forsterkeren skal nå i første omgang kobles til disse JBL høytalerene men jeg satser på senere i år (forhåpentligvis) å få kjøpt meg en sub. Og da tenker jeg på noe som denne Pioneeren eller denne Rockford'en eller denne JBL'en. Jeg vet ikke enda. Tiden vil vise.

 

Men burde jeg kjøpe meg 2 kanals forsterker eller burde jeg kjøpe meg en 4 kanals forsterker.

 

Har ingen planer om å sette inn noe frontsett i bilen min. Det kommer evt. til å skje når jeg bytter bil om 1-2 år.

Så det jeg kjøper nå kommer jeg til å ta ut av bilen å sette opp i min nye bil når den tid kommer.

 

Og hvordan kabler burde jeg kjøpe?

 

Så har du noen forslag til hva jeg burde kjøpe av forsterker så må du bare si i fra.

 

(Tenkte kanskje det var greit å si noe om hva jeg tenker på å bruke forsterkeren til litt senere ettersom den ikke bare kommer til å bli brukt på 6*9 høytalerene mine.)

 

Og hvis det skulle ha noe å si, så kjører jeg nå en Peugeot 106 1995 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

syns du skal lese den tråden her....

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=82266

har du igen form for frontsett??

syns du skal kjøpe en 4 kanaler da den gir deg flere koblings muligheter og eventuelt seinere kan du suplere med en 2 kanaler eller dedikert mono til subben. :thumb

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke noe fast regnestykke for akkurat dette. Men såvidt jeg vet finnes det ikke forsterkere i denne prisklassen som dobler effekten vel halvering av impedans. Denne yter 80w i 4Ohm og 130w 2Ohm, noe jeg ser på som normalt for en forsterker av dette kaliberet. Impedans/effektforholdet avhenger helt av forsterkerens oppbygining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke noe fast regnestykke for akkurat dette. Men såvidt jeg vet finnes det ikke forsterkere i denne prisklassen som dobler effekten vel halvering av impedans. Denne yter 80w i 4Ohm og 130w 2Ohm, noe jeg ser på som normalt for en forsterker av dette kaliberet. Impedans/effektforholdet avhenger helt av forsterkerens oppbygining.

 

 

Tror du misforstår det som ble skrevet over. Det er snakk om å brokoble 2 av kanalene til en subb. I følge Eltek sin side yter den da 250w rms i 4 ohm når 2 kanaler brokobles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som jeg sikkert har sagt tidligere så har jeg hatt planer om å kjøpe meg forsterker i bilen min i sommer.

 

Jeg tenkte på å legge ut ca. 2000 kr +/- ikke så mye over iallefall, men da kommer kabler utenom.

 

Forsterkeren skal nå i første omgang kobles til disse JBL høytalerene men jeg satser på senere i år (forhåpentligvis) å få kjøpt meg en sub. Og da tenker jeg på noe som denne Pioneeren eller denne Rockford'en eller denne JBL'en. Jeg vet ikke enda. Tiden vil vise.

 

Men burde jeg kjøpe meg 2 kanals forsterker eller burde jeg kjøpe meg en 4 kanals forsterker.

 

Har ingen planer om å sette inn noe frontsett i bilen min. Det kommer evt. til å skje når jeg bytter bil om 1-2 år.

Så det jeg kjøper nå kommer jeg til å ta ut av bilen å sette opp i min nye bil når den tid kommer.

 

Og hvordan kabler burde jeg kjøpe?

 

Så har du noen forslag til hva jeg burde kjøpe av forsterker så må du bare si i fra.

 

(Tenkte kanskje det var greit å si noe om hva jeg tenker på å bruke forsterkeren til litt senere ettersom den ikke bare kommer til å bli brukt på 6*9 høytalerene mine.)

 

Og hvis det skulle ha noe å si, så kjører jeg nå en Peugeot 106 1995 modell.

 

Dynabel er en god forsterker til prisen.

 

Hva med å titte litt rundt etter noe brukt? Er ofte mange gode kupp du kan gjøre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off-topic: (orker ikke starte ny tråd)

Så når man brokobler 2x80@4ohm, så blir det 1x250@2ohm?

skjønte ikke helt det der

Hvordan blir regnestykket?

 

en 2 ohm stereo forsterker klarer ikke lavere enn 4 ohm brokoblet. men til gjenngjeld får du sammenlagt 2 ohm effekten, og ikke 4 ohm effekten.

 

skal du bruke 2 av kanalene til subb blir det sånn: denne forsterkeren er på 2x 130W RMS 2 ohm, altså får du da 2x 130W RMS 2 ohm = 1X 260W RMS 4 ohm.

 

blir vanskelig å forstå regnestykket om man glemmer impedansen, og spesielt når dynabel har oppgitt spesifikasjoner som ikke stemmer 100% med teorien.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforstår det som ble skrevet over. Det er snakk om å brokoble 2 av kanalene til en subb. I følge Eltek sin side yter den da 250w rms i 4 ohm når 2 kanaler brokobles.

 

Har nok ikke det :) Jeg tolker spørsmålet som "hvordan blir 2x80w 1x250w?" For å forstå det må man se hva forsterkeren leverer i 2Ohm. Det jeg mener er at det ikke finnes noe fast regnestykke for hvor mye en forsterker leverer ved forskjellig last - dette varierer fra produsent til produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ikke det :) Jeg tolker spørsmålet som "hvordan blir 2x80w 1x250w?" For å forstå det må man se hva forsterkeren leverer i 2Ohm. Det jeg mener er at det ikke finnes noe fast regnestykke for hvor mye en forsterker leverer ved forskjellig last - dette varierer fra produsent til produsent.

 

Hat lest innlegget ditt 2 ganger til nå og funnet ut at jeg misforsto det du har skrevet. Min feil skal innrømme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår