Gå til innhold

Manuel kasse

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Grovt sagt har du to valg:

Fabrikkny, reprodusert kasse, Tremec 3550. Denne tåler en god del mer enn de originale 5-trinns kassene som er det andre valeg du har: Borg Warner T5.

Problemet er at en Tremec 3550 er dyr. Regn med 25-35000 kr hvis du importerer selv, avhengig av hva du skal ha motoren og kassa på

 

T-5 kassene har ikke sittet på større motorer enn 305, og de tåler ikke særlig mye mer enn dette heller.

 

Til info: Tremec har kjøpt opp Borg Warner.

 

Vær også obs på at begge disse kassene er levert originalt både til GM og Ford motorer, og de kassene går IKKE om hverandre.

 

Det er masse feller å gå i her.

Søk litt på nettet (f.eks AC-Cobra kitcar forum'er). Grav og spør. Vurder nøye før du kjøper noe. Særlig brukt.

 

Billigste manuelle kasse som tåler krefter? Få tak i en pent brukt Corvette/Camaro 6 trinns manuell kasse via Techline Bilelektro på Harestua. 17000kr INKLUDERT svinghjul for 86- motor, clutch-hus, clutch, pressplate, gearstang, hoved- og slavesyliner.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Billigste manuelle kasse som tåler krefter? Få tak i en pent brukt Corvette/Camaro 6 trinns manuell kasse via Techline Bilelektro på Harestua. 17000kr INKLUDERT svinghjul for 86- motor, clutch-hus, clutch, pressplate, gearstang, hoved- og slavesyliner.

 

Sånn ca. hvor mye krefter tåler disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha de tallene et eller annet sted, men finner de ikke akkurat nå.

Det er muligens litt forskjell fra år til år, men den skal klare rundt 450 hkr ihvertfall.

 

Skal du ha mer krefter enn dette bør du nok over på Tremec's 5550 kasse.

 

Surf litt på engelske og amerikanske AC-Cobra forumer. De er vel kjente med T56 kassene.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Har sjekket litt sånn jeg også, før jeg slo det fra meg av budsjettmessige årsaker. Det ser jo besnærende ut. Splitter ny 5 eller 6 trinns kasse for 18-1900$, ikke sant?

 

Haken er at de kassene som selges her er HELT snaue. I tillegge til kassa må man kjøpe clutch hus, komplett clutch m/oppheng, svinghjul, givere for speedometer og ryggelys, el.sperre for ufrivillig revers gearing, yoke, gearkassefester, gearstang +++.

 

Dersom bilen som skal bygges om tidligere har hatt automatgear, må man selvsagt skaffe pedaloppheng også.

 

Ofte får man kjøpt kasse med ferdige kit for ombygging fra automat til manuell tilpasset f.eks Corvette eller Camaro. De kit'ene ligger på ca 3000-3500$

 

Selv om kassa f.eks skal inni en rod, må mye av de samme komponentene fra overnevnte kit brukes, derfor vil prisen selv for en slik havne på rundt 3000$

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår