Gå til innhold

kjølevæske til passat

Ranger emnet


sn|per

Anbefalte innlegg

Noen som har en grei fremgangsmåte for hvordan jeg rengjør kjølesystemet med radiatorrens? Og deretter fylle på ny kjølevæske?. I følge instruksjonsboken skal det være rød G12 væske på denne. Jeg kjøpte rød kjølevæske G30 på biltema..Kan jeg bruke denne?

Bilen er en 97 passat 1.8T

- 92 Bmw 318i

(x)97 VW Passat 1.8T

(x)84 VW Golf

(x) 78 Ascona B

(x) 91 Bmw 318i E36

(x) 86 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står vel greit forklart på den radiator rens boksen.

Pass bare på å få spylt igjennom etter du har tatt rensen. G12 er bare betegnelse på "original" påfylt kjølevæske. Så lenge du bruke rød, eller long life kjølevæske som det heter så funker det bra. Shell f.eks. har ikke erfaring med biltema sin.

 

beste er vel å tappe ut fra nederste punktet på radiatoren og selve motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva G30 er aner jeg ikke, men hvorfor ikke bruke G12 eller G12 pluss, så slipper man å lure.....? når du skal rense kjølesystemet er det beste å spyle gjennom systemet med vann først, og deretter ta ut termostaten og la motoren gå med rensestoffet i ( fosfatfritt oppvaskmiddel fungerer minst like bra som alle dyre rensemiddler ) , og tappe ut og spyle gjennom med vann igjen og deretter fylle på ny frostvæske etterpå. Hvis du skal rense pga avleiringer bruker ekspansjonstanken å være vanskelig å få skikkelig ren, så det kan være like greit å spandere på seg ny, syns å huske den er rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg stod ovenfor samme problemstilling i fjor med min 99' Passat 1,6. Etter å ha forhørt meg på div. verksteder, endte jeg opp med å levere den inn :-( Orket bare ikke det styret med uendelig lufting i etterkant...

 

MEN om du skal gjøre det selv, så er det viktigste å IKKE blande ulike typer kjølevæske. Mange VW-motorer "må" dessuten ha en 'skikkelig' kjølevæske, som G12. Tror Biltema sin G30 er helt ok, men jeg tok ikke sjansen.

 

Det har vært tilfeller der folk har fyllt på vanlig glykol, og denne har klumpet seg og forhindret kjøling ---> motorhavari...

 

Anyway, tror jeg betalte rett over 1000-lappen for gjennomspyling og påfylling med G12 på Snap Drive her i Bergen.

/thomas

----------

2005 Volvo V70 D5 Summum 163hk

2000 Passat 115hk TDI PD

x-1999 Passat 1,6 (krasjet - se avatar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår