Gå til innhold

Fjerning av emblemer

Dulle

Anbefalte innlegg

Fikk brått for meg at jeg skulle ta av alle merkene på bilen her en dag..det vil da si Primera, Nissan og GT bakpå, samt Nissan-merket foran, dette for å få bort all den teite krommen jeg ikke vil ha.

Merket i panseret fant jeg jo fort ut at var dumt å ta av..siden dette sitter med to sånne pinne-saker i panseret, så det blir hull etter det..kanskje jeg får sveisa det når jeg skal ha hellakkering eller noe, det får tiden vise.

Uansett..bakpå, der gikk det flott å få av merkene med hårfønern til ho mor og litt tanntråd. Problemet er limet som sitter igjen..

Jeg fikk av en del med fingrene..så kjøpte jeg meg noe som kalles Sitrus-spray, som er et produkt for å ta av limrester og klistremerker og sånt, og da ble det nesten borte..men jeg kan fortsatt se og kjenne noen smårester..

Finnes det noen triks for dette?

Noen som har erfaring med saken, og har noen triks å dele? :)

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk brått for meg at jeg skulle ta av alle merkene på bilen her en dag..det vil da si Primera, Nissan og GT bakpå, samt Nissan-merket foran, dette for å få bort all den teite krommen jeg ikke vil ha.

Merket i panseret fant jeg jo fort ut at var dumt å ta av..siden dette sitter med to sånne pinne-saker i panseret, så det blir hull etter det..kanskje jeg får sveisa det når jeg skal ha hellakkering eller noe, det får tiden vise.

Uansett..bakpå, der gikk det flott å få av merkene med hårfønern til ho mor og litt tanntråd. Problemet er limet som sitter igjen..

Jeg fikk av en del med fingrene..så kjøpte jeg meg noe som kalles Sitrus-spray, som er et produkt for å ta av limrester og klistremerker og sånt, og da ble det nesten borte..men jeg kan fortsatt se og kjenne noen smårester..

Finnes det noen triks for dette?

Noen som har erfaring med saken, og har noen triks å dele? :)

Fjerna et sånn "N" merke spm var på bilen min...de siste limrestene fjernet jeg med whitespirit...funka som F. Jeg tar gjerne over de merkene du ikke vil ha, for jeg vil ha mine helt svarte...

99 Primera GT

Nissan Car Club Norway

http://www.nccn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerna et sånn "N" merke spm var på bilen min...de siste limrestene fjernet jeg med whitespirit...funka som F. Jeg tar gjerne over de merkene du ikke vil ha, for jeg vil ha mine helt svarte...

Ærlig talt! Det er ikke mulig! Det var jo det samme som jeg muligens skulle gjøre!! Shit..

Partypulp: Jau..er nøye med å gjøre det hver gang jeg bruker noe på bilen jeg ikke vet helt sikkert hva er..som da selvsagt er veldig sjelden :)

Ronnyprimera: Hvor får jeg kjøpt denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt! Det er ikke mulig! Det var jo det samme som jeg muligens skulle gjøre!! Shit..

Partypulp: Jau..er nøye med å gjøre det hver gang jeg bruker noe på bilen jeg ikke vet helt sikkert hva er..som da selvsagt er veldig sjelden :)

Ronnyprimera: Hvor får jeg kjøpt denne saken?

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=88296

(ikke prøv rubbing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi rubbing er IKKE er til å fjerne limrester. Rubbing er en slipepasta beregnet for polering av ripete eller hardt nedmattede flater. Når du rubber en bil som er 6-7 år gammel, er lakken gjerne falmet, og du får et område som er lysere enn den gamle lakken. Overflaten blir også tynnere. Poenget her er å fjerne klister. Dette gjøres på noen få sekunder ved å bruke dekorasjonsstripefjerner.

Autosol er fint til å gjøre krom blankere, men jeg oppfattet det slik i denne tråden at det var snakk om å fjerne limrester som sitter igjen fra logo og teksten han tok av bilen, og ikke "polering".

Men du får gjøre som du vil Dulle. Jeg ville vaffel ikke utsatt min lakk for unødvendig slitasje. (Obs. Hvis du prøver det, så ikke fres for full guffe med høyt turtall. Det skal gjøres rolig og kontrollert. hehe)

Men ok. Siden jeg aldri har prøvd rubbing for fjerning av klister, skal jeg ikke blande meg i noe som har funket for andre. Kan godt hende det fungerer bra hvis en er forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt brukte jeg tanntråd til å fjerne emblemet, OG sitrus-spray til å fjerne mesteparten av limet..................

Får stikke å se på noe sånt på biltema Ronnyprimera..jeg har vært med å rubba en bil før..og..vel, mulig vi gjorde det feil, eller at det var et dårlig produkt eller noe, men det så en stund ut som bilen trengte hellakkering etterpå :P

Litt colourback og polering og sånt redda situasjonen, men det var mye jobb for lite glans.

Men, jeg sto og var litt rausere med sitrussprayen i stad, og nå er cirka alt limet av..mulig jeg kan få av resten med poleringsmaskinen :)

Takk for alle tips hvertfall :)

TobyT: Skulle egentlig det, men har lekt med tanken å lakkere Nissan-merket foran, og GT-merket bak helt svarte, og så sentrere GT-merket bak...får se hva jeg finner på..har ferie en uke til, og kjeder vettet av meg :P

Og så har jeg et hanskerom i fillebiter..mange prosjekter på en gang = surrete :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider