Gå til innhold

montering av fjærer

Ranger emnet


Leo323

Anbefalte innlegg

jeg har en Mazda 323 (signaturen) som jeg har skaffa Jamex fjærer (m/tuv papirer) til. skal på eu godkjenning i morra og da spurte jeg hva de skulle ha for å montere det.

4000kr med timespris 720. er det en fornuftig pris? han mente 1,5 time på hver side foran, stemmer det? det er ikke noen mekkeglade folk rundt i østfold som hadde vært sugne på å ta på seg jobben før helgen? noen som har tips eller kommentarer til jobben? skal ikke bytte noe annet enn selve fjærene-

buckle up Dorothy cause Texas is going byebye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spørs jo, er litt annerledes på noen biler..iallefall min egen erfaring..

på poloen feks, så er det snakk om 3 bolter så er demperen ute framme,

mens feks på min gammle sierra så må du ta av bremsekaliper, skive, nedre bærearm og annet dill som jeg ikke husker i farta for så å ta ut demperen..

vet ikke hvordan det er med deg jeg ? er ganske ny i dette, men det er da min egen erfaring..

er forstillingskontroll i regnet dette? da det koster ca 1000 i seg selv

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en Mazda 323 (signaturen) som jeg har skaffa Jamex fjærer (m/tuv papirer) til. skal på eu godkjenning i morra og da spurte jeg hva de skulle ha for å montere det.

4000kr med timespris 720. er det en fornuftig pris? han mente 1,5 time på hver side foran, stemmer det? det er ikke noen mekkeglade folk rundt i østfold som hadde vært sugne på å ta på seg jobben før helgen? noen som har tips eller kommentarer til jobben? skal ikke bytte noe annet enn selve fjærene-

 

1 1/2 time på hver side forran??? det må være med 200 røykepauser!

 

det er 4 skruer på toppen, og to nede som forbinder spindel og demper.

 

komprimer fjær, løsne en skrue på toppen, av med toppen, sette på ny fjær/demper,på med toppen, og skru fast igjen.

 

på 1 1/2 time skulle jeg klart 3 eller 4 hjørner om jeg hadde luftverktøy!

 

jeg syntes det var vel dyrt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 1/2 time på hver side forran??? det må være med 200 røykepauser!

 

det er 4 skruer på toppen, og to nede som forbinder spindel og demper.

 

komprimer fjær, løsne en skrue på toppen, av med toppen, sette på ny fjær/demper,på med toppen, og skru fast igjen.

 

på 1 1/2 time skulle jeg klart 3 eller 4 hjørner om jeg hadde luftverktøy!

 

jeg syntes det var vel dyrt... :)

 

kan du gjøre det for meg? :pray ..... :P

fra spøk til alvor, tror jeg gjør det selv istedet, og tar en forstillingskontroll når jeg er ferdig.

toppen er toppen på dempern ikke sant? den skåla fjæra sitter oppi? hvordan kommer jeg til på oversia der? fra motorrommet? eller er det derfor jeg må komprimere fjæra mens bilen står på bukker?

 

Mvh Bassaddict

buckle up Dorothy cause Texas is going byebye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lå under og koste litt med grusen og det var akkurat som du sa. to skruer nederst og fire oppi motorrommet, så rimlig enkelt ut, 1,5 halv time for en fagmann er ihvertfall helt uhørt.

da har jeg bestemt og gjøre det selv, noen tips? noe jeg bør bytte i samme slengen?

hva bør jeg bruke til å holde sammen fjæra med? og det blir plass til å smette på fjæra under skjermen oppå dempern? eller må jeg plukke fra hverandre dempern?

 

takk for all hjelp! Mvh Bassaddict

buckle up Dorothy cause Texas is going byebye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel anbefalt å bytte dempere viss du skal senke bilen mer enn 40mm.

Du trenger fjærklemme eller to til å presse sammen fjørene (kan sikkert lånes på et verksted)

Er vel en fordel å ta ut hele fjærbeine (demper og fjær) ved bytting av fjærer.

Seat Leon cupra tdi4

Accord 2,0 exi

Vectra 2,0 16v -95 (Solgt)

Manta GSI -86 (Prosjekt)

Vectra 2000 4x4 -89 (Solgt)

Ascona A -72 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger minimum 2 fjærklemmer for å komprimere fjærene (trygt). Sørg for å få tak i noen klemmer som komprimerer langt nok, hvis ikke blir det et he****e å få satt sammen røkla. Bytt dempere samtidig, så slipper du å gjøre det senere, samt at du får mer glede ut av senkningen din :D

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme bak som forran, bare færre skruer i toppen.

 

toppen=toppskålen, den som er skrudd fast i dempertoppen, og holder fjæra sammen.

 

samma greia som forran.ta ut hele sulamitten,løsne toppskruen i demperen, men ikke ta den av, bruk en fjærklemme på hver side, dra driten sammen, skru av toppen, av med gammel fjær, på med ny komprimer den, pass på at du setter fjæra rett vei, samt plasserer enden av fjæra i sporet i bunnskåla, på med topp, skru fast demperen i toppen litt men ikke helt, skru av fjærklemmer, dra ut 2 cm på hver side av gangen, ikke løsne en side helt. når du har sluppet helt ut, skru fast toppskruen i demperen, og sett greia på plass igjen :)

 

good luck! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten, fortsatt interessert i GT motoren ell? :D

ja! men jeg vurderer også å ta inn en gtx og skru over dela. er det vanskelig å få turbo på den motoren du har? beholder jeg fwd drivlinja er motoren din ganske aktuell, men skal jeg ha gtx drivverk trenger jeg turbo.

 

nå har jeg skrudd ut all plasten baki bilen, og tatt ut baksetene, vaska og orna, du kan tro 15 år med innestengt lukta dritt, så de to skruene på toppen, dette skal gå bra.

 

 

offtopic, legger en svær madrass inni hele bak, og en kjempedyne, JEG skal hvertfall sove godt på gatebil :thumb

 

edit: hva betyr "dra ut 2 cm på hver side av gangen, ikke løsne en side helt." wired?

buckle up Dorothy cause Texas is going byebye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår