Gå til innhold

Ny type kasseløsning?

Ranger emnet


Tazte

Anbefalte innlegg

litt logikk ;)

 

de subbene øverst er montert slik for de får jo ikke plass andre veien for der er jo den andre subben i veien med sin magnet ;)

 

så de står jo nok som i en vanlig bassrefleks vil jeg tro..

 

dessuten vil "push-pull" og "motsatt av hverandre" bety det sammme ;)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt logikk ;)

 

de subbene øverst er montert slik for de får jo ikke plass andre veien for der er jo den andre subben i veien med sin magnet ;)

 

så de står jo nok som i en vanlig bassrefleks vil jeg tro..

 

dessuten vil "push-pull" og "motsatt av hverandre" bety det sammme ;)

 

mvh, stig

 

Der tar du vel egentlig feil...

 

Dvs... den ene er snudd... dermed dytter den på toppen ved å slå ut og den foran drar ved å slå ut. sett i forhold til hvert element.

 

Ved å slå motsatt... dvs en ut og en inn vil trykket i kassa øke og portene vil spy ut en herlig dunkadunka-lyd.

 

Når jeg tenker etter skjønner jeg jo at en push.'n pull løsning ville vært nytteløst.

 

At dem ikke får plass i kassa samme veien har jo ikke stort med saken å gjøre.

Bygge større kasse er løsningen da.

 

Veit dem bruker noe lignende i dBdrag i danmark med stor suksess vistnok.

 

Er kassa helt åpen inni eller er det noen skillevegger eller slikt?

-05 Vw Caravelle T5 2.5TDI

-78 Fiat 126

-Norgesmester i dBdrag 05 -3.plass i dBDrag-NM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved feks isobarik mister man jo ca.3db, sjøl om kassa blir mindre,eller ca halve størrelsen er dette det dummeste jeg har sett (om det er tilfelle) for den bilen der har jo plass til dobbelt så stor kasse..om ikke mer..hehe..

 

om alle subber spiller samme vei, eller altså de oppå slår nedover mens de nede slår utover vil jo noe skje som du kan fundrere på..

jeg vet hva vil skje men du kan jo teste deg litt ;) for dette har andre prøvd før...

kan jo bli jo bare flytting av luft..mellom elementa..hehe..kommer noe ut av portene...?

 

men isobsarik er jo ikke helt rett slik som dette er gjort..

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du vel egentlig feil...

 

Dvs... den ene er snudd... dermed dytter den på toppen ved å slå ut og den foran drar ved å slå ut. sett i forhold til hvert element.

Er kassa helt åpen inni eller er det noen skillevegger eller slikt?

 

det er deg som har misforstått litt tazte... :) det sfh sier er riktig, også ang årsaken til at elementene har magneten ut...du har sikker erfart hva som skjer når den ene bassen er i motfase i forhold til den andre!! andre årsaker til at man har samme typpe element med magneten ute i forhold til den andre er for å "eliminere" mekaniske forvrengning som oppståt i opphenget/chassis/speider, ved å snu den ene elementen så vil den mekaniske forvrengeningen være i motfase i forhold til den andre elemenenten og ergo eliminere hverandre....

 

selv syns jeg at en slik montering gir beste lyd-vel og merke i subb område-, men man må ta hensyn til den progresive fjæreningen som elementen er beregnet på.... mer HiFi elementer vil du ha noe å vinne på dette rent lydmesig men vet ikke helt ang SPL. Har selv brukt en trykk kasse med 2x10" der den ene var snud og spilte faktisk 134,x dB med 2x25watt på dBDrag.

 

Mener å huske at mange andre hadde også andre meninger ang dette.... Devil en slik emme har allrede vært oppe ang fordeler/ulemper med slik montering av elementen.

 

Åsen gikk med bassen du brente?

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du vel egentlig feil...

 

Dvs... den ene er snudd... dermed dytter den på toppen ved å slå ut og den foran drar ved å slå ut. sett i forhold til hvert element.

 

Ved å slå motsatt... dvs en ut og en inn vil trykket i kassa øke og portene vil spy ut en herlig dunkadunka-lyd.

 

 

Eh, hvis en slår ut og en inn blir vel resultatet ikkeno trykk!

Dette er en helt alminnelig bassreflekskasse der fasen er snudd på det ene elementet for at begge skal bevege seg likt ut og inn av kassa.

 

Mvh

Dag Johansen

(som har bygget de kassene)

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er deg som har misforstått litt tazte... :) det sfh sier er riktig, også ang årsaken til at elementene har magneten ut...du har sikker erfart hva som skjer når den ene bassen er i motfase i forhold til den andre!! andre årsaker til at man har samme typpe element med magneten ute i forhold til den andre er for å "eliminere" mekaniske forvrengning som oppståt i opphenget/chassis/speider, ved å snu den ene elementen så vil den mekaniske forvrengeningen være i motfase i forhold til den andre elemenenten og ergo eliminere hverandre....

 

selv syns jeg at en slik montering gir beste lyd-vel og merke i subb område-, men man må ta hensyn til den progresive fjæreningen som elementen er beregnet på.... mer HiFi elementer vil du ha noe å vinne på dette rent lydmesig men vet ikke helt ang SPL. Har selv brukt en trykk kasse med 2x10" der den ene var snud og spilte faktisk 134,x dB med 2x25watt på dBDrag.

 

Mener å huske at mange andre hadde også andre meninger ang dette.... Devil en slik emme har allrede vært oppe ang fordeler/ulemper med slik montering av elementen.

 

Åsen gikk med bassen du brente?

 

Mange faguttrykk i denne teksten men tror jeg skjønte poenget ditt.

 

Var ikke jeg som brant. var kjæresten.

Hun må nok prøve seg på en blowjob på cb for å få et nytt. :)

-05 Vw Caravelle T5 2.5TDI

-78 Fiat 126

-Norgesmester i dBdrag 05 -3.plass i dBDrag-NM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, hvis en slår ut og en inn blir vel resultatet ikkeno trykk!

Dette er en helt alminnelig bassreflekskasse der fasen er snudd på det ene elementet for at begge skal bevege seg likt ut og inn av kassa.

 

Mvh

Dag Johansen

(som har bygget de kassene)

 

Men øker dB ved å montere det slik kontra begge foran på stadard portet kasse?

-05 Vw Caravelle T5 2.5TDI

-78 Fiat 126

-Norgesmester i dBdrag 05 -3.plass i dBDrag-NM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men øker dB ved å montere det slik kontra begge foran på stadard portet kasse?

 

Nei, det gjør det ikke.

Den bilen er ikke bygget spesifikt for db-drag så måten det er montert på var tenkt som litt show.

Dere får kose dere med bildene for neste gang dere ser den bilen er det mest sansynlig nye kasser i den.

Hvis jeg rekker det før Rudskogen da.

 

Mvh

Dag Johansen :jackinbox

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei...faktisk...jeg gjør nok ikke det ;) vil tro jeg vet hva jeg babler om :D haha..

 

mvh stig

 

Ingen tvil at du har peil og masse TID å sitte her på forumet såpass mye som du gjør. Du burde hatt medalje for den. Er du fortsatt i England og "lærer"? :-)

 

Tro meg, du blir aldri ferdig med den skolen. Altfor mye nytt som dukker opp, det var derfor vi kutta ut salg av datamaskiner i 1998. For et hodeverk gitt. Et puzzlespill men likevel......

Per Pedersen

BMW 728i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne er til deg tazte:

 

glemte å si at ved montering av subber med membranen nedover kan det faktisk gå utover slaglengden/tålighet kontra samme element montert rett forover..

husker ikke formelen i hodet men den finns der ute et sted :)

 

det er jo forsåvidt logikk, for et element slår jo utover/nedover...og peker membranen nedover vil jo membranenn sige litt ned pga tyngdekraften...

 

menne......hvor mye dette egentlig har å si er jo en annen sak :)

 

så logisk/teoretisk vil denne kassen diskutert her ha et sånt problem..

 

den nedover-monterte subben vil ha et lite `sig` i opphenget som den andre ikke har..

og vil dermed oppnå lettere maksimal slaglengde utover/nedover pga tyngdekraften, men ikke flytte seg like lett tilbake/oppover pga tyngdekraften..

 

på de elementer montert forover vil jo tyngdekraften ikke ha slik innvirkning, og den vil flytte seg like lett utover som innover..

 

vel...når man sier det slik vil jo også de nedover-monterte subbene ligge i et litt redusert magnetfelt, samenlignet med de andre....

for magnetfeltet er vel en parabolisk kurve på desse...

og da vil jo ikke det elementet ha like stort magnet kraft på spolen..

 

hmmmmmm....... er det virkelig slik.....tazte :D

 

mvh, stig

(som sikkert nettop, med desse ord, har hisset på seg både Dag og Glenn på EN gang...hehe...)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår