Tazte Skrevet Juli 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2005 Er dette noe noen har funnet ut at er en kasseløsning som spiller optimalt? Jobber elementene push'n pull eller motsatt av hverandre? Siter -05 Vw Caravelle T5 2.5TDI -78 Fiat 126 -Norgesmester i dBdrag 05 -3.plass i dBDrag-NM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JenkaRiPS Skrevet Juli 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2005 Her jobber de nok "motsatt vei". Push pull her ville jo resultert i motfase og da hadde det ikke røska så bra som det gjør :) Tror nok denne kasseløsningen er valgt pga looken. Ved å snu elemetet og øke volumet litt så vil det resultere i det samme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet Juli 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2005 litt logikk ;) de subbene øverst er montert slik for de får jo ikke plass andre veien for der er jo den andre subben i veien med sin magnet ;) så de står jo nok som i en vanlig bassrefleks vil jeg tro.. dessuten vil "push-pull" og "motsatt av hverandre" bety det sammme ;) mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JenkaRiPS Skrevet Juli 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2005 Falt meg faktisk ikke inn at størrelsen på elementene gjør det rimelig vanskelig å montere andre veien doh Jeg velger og skylde på sommerferie og sene kvelder :???: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tazte Skrevet Juli 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2005 litt logikk ;) de subbene øverst er montert slik for de får jo ikke plass andre veien for der er jo den andre subben i veien med sin magnet ;) så de står jo nok som i en vanlig bassrefleks vil jeg tro.. dessuten vil "push-pull" og "motsatt av hverandre" bety det sammme ;) mvh, stig Der tar du vel egentlig feil... Dvs... den ene er snudd... dermed dytter den på toppen ved å slå ut og den foran drar ved å slå ut. sett i forhold til hvert element. Ved å slå motsatt... dvs en ut og en inn vil trykket i kassa øke og portene vil spy ut en herlig dunkadunka-lyd. Når jeg tenker etter skjønner jeg jo at en push.'n pull løsning ville vært nytteløst. At dem ikke får plass i kassa samme veien har jo ikke stort med saken å gjøre. Bygge større kasse er løsningen da. Veit dem bruker noe lignende i dBdrag i danmark med stor suksess vistnok. Er kassa helt åpen inni eller er det noen skillevegger eller slikt? Siter -05 Vw Caravelle T5 2.5TDI -78 Fiat 126 -Norgesmester i dBdrag 05 -3.plass i dBDrag-NM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tazte Skrevet Juli 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2005 Bilder av andre lignende kasseløsninger anyone? Siter -05 Vw Caravelle T5 2.5TDI -78 Fiat 126 -Norgesmester i dBdrag 05 -3.plass i dBDrag-NM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet Juli 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2005 ved feks isobarik mister man jo ca.3db, sjøl om kassa blir mindre,eller ca halve størrelsen er dette det dummeste jeg har sett (om det er tilfelle) for den bilen der har jo plass til dobbelt så stor kasse..om ikke mer..hehe.. om alle subber spiller samme vei, eller altså de oppå slår nedover mens de nede slår utover vil jo noe skje som du kan fundrere på.. jeg vet hva vil skje men du kan jo teste deg litt ;) for dette har andre prøvd før... kan jo bli jo bare flytting av luft..mellom elementa..hehe..kommer noe ut av portene...? men isobsarik er jo ikke helt rett slik som dette er gjort.. mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Juli 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2005 Der tar du vel egentlig feil... Dvs... den ene er snudd... dermed dytter den på toppen ved å slå ut og den foran drar ved å slå ut. sett i forhold til hvert element. Er kassa helt åpen inni eller er det noen skillevegger eller slikt? det er deg som har misforstått litt tazte... :) det sfh sier er riktig, også ang årsaken til at elementene har magneten ut...du har sikker erfart hva som skjer når den ene bassen er i motfase i forhold til den andre!! andre årsaker til at man har samme typpe element med magneten ute i forhold til den andre er for å "eliminere" mekaniske forvrengning som oppståt i opphenget/chassis/speider, ved å snu den ene elementen så vil den mekaniske forvrengeningen være i motfase i forhold til den andre elemenenten og ergo eliminere hverandre.... selv syns jeg at en slik montering gir beste lyd-vel og merke i subb område-, men man må ta hensyn til den progresive fjæreningen som elementen er beregnet på.... mer HiFi elementer vil du ha noe å vinne på dette rent lydmesig men vet ikke helt ang SPL. Har selv brukt en trykk kasse med 2x10" der den ene var snud og spilte faktisk 134,x dB med 2x25watt på dBDrag. Mener å huske at mange andre hadde også andre meninger ang dette.... Devil en slik emme har allrede vært oppe ang fordeler/ulemper med slik montering av elementen. Åsen gikk med bassen du brente? Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Juli 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2005 Der tar du vel egentlig feil... Dvs... den ene er snudd... dermed dytter den på toppen ved å slå ut og den foran drar ved å slå ut. sett i forhold til hvert element. Ved å slå motsatt... dvs en ut og en inn vil trykket i kassa øke og portene vil spy ut en herlig dunkadunka-lyd. Eh, hvis en slår ut og en inn blir vel resultatet ikkeno trykk! Dette er en helt alminnelig bassreflekskasse der fasen er snudd på det ene elementet for at begge skal bevege seg likt ut og inn av kassa. Mvh Dag Johansen (som har bygget de kassene) Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tazte Skrevet Juli 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2005 det er deg som har misforstått litt tazte... :) det sfh sier er riktig, også ang årsaken til at elementene har magneten ut...du har sikker erfart hva som skjer når den ene bassen er i motfase i forhold til den andre!! andre årsaker til at man har samme typpe element med magneten ute i forhold til den andre er for å "eliminere" mekaniske forvrengning som oppståt i opphenget/chassis/speider, ved å snu den ene elementen så vil den mekaniske forvrengeningen være i motfase i forhold til den andre elemenenten og ergo eliminere hverandre.... selv syns jeg at en slik montering gir beste lyd-vel og merke i subb område-, men man må ta hensyn til den progresive fjæreningen som elementen er beregnet på.... mer HiFi elementer vil du ha noe å vinne på dette rent lydmesig men vet ikke helt ang SPL. Har selv brukt en trykk kasse med 2x10" der den ene var snud og spilte faktisk 134,x dB med 2x25watt på dBDrag. Mener å huske at mange andre hadde også andre meninger ang dette.... Devil en slik emme har allrede vært oppe ang fordeler/ulemper med slik montering av elementen. Åsen gikk med bassen du brente? Mange faguttrykk i denne teksten men tror jeg skjønte poenget ditt. Var ikke jeg som brant. var kjæresten. Hun må nok prøve seg på en blowjob på cb for å få et nytt. :) Siter -05 Vw Caravelle T5 2.5TDI -78 Fiat 126 -Norgesmester i dBdrag 05 -3.plass i dBDrag-NM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tazte Skrevet Juli 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2005 Eh, hvis en slår ut og en inn blir vel resultatet ikkeno trykk!Dette er en helt alminnelig bassreflekskasse der fasen er snudd på det ene elementet for at begge skal bevege seg likt ut og inn av kassa. Mvh Dag Johansen (som har bygget de kassene) Men øker dB ved å montere det slik kontra begge foran på stadard portet kasse? Siter -05 Vw Caravelle T5 2.5TDI -78 Fiat 126 -Norgesmester i dBdrag 05 -3.plass i dBDrag-NM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Juli 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2005 Men øker dB ved å montere det slik kontra begge foran på stadard portet kasse? Nei, det gjør det ikke. Den bilen er ikke bygget spesifikt for db-drag så måten det er montert på var tenkt som litt show. Dere får kose dere med bildene for neste gang dere ser den bilen er det mest sansynlig nye kasser i den. Hvis jeg rekker det før Rudskogen da. Mvh Dag Johansen :jackinbox Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet Juli 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2005 Der tar du vel egentlig feil...blabla...bla..blah... nei...faktisk...jeg gjør nok ikke det ;) vil tro jeg vet hva jeg babler om :D haha.. mvh stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
megabillig Skrevet Juli 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2005 nei...faktisk...jeg gjør nok ikke det ;) vil tro jeg vet hva jeg babler om :D haha.. mvh stig Ingen tvil at du har peil og masse TID å sitte her på forumet såpass mye som du gjør. Du burde hatt medalje for den. Er du fortsatt i England og "lærer"? :-) Tro meg, du blir aldri ferdig med den skolen. Altfor mye nytt som dukker opp, det var derfor vi kutta ut salg av datamaskiner i 1998. For et hodeverk gitt. Et puzzlespill men likevel...... Siter Per Pedersen BMW 728i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet Juli 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2005 denne er til deg tazte: glemte å si at ved montering av subber med membranen nedover kan det faktisk gå utover slaglengden/tålighet kontra samme element montert rett forover.. husker ikke formelen i hodet men den finns der ute et sted :) det er jo forsåvidt logikk, for et element slår jo utover/nedover...og peker membranen nedover vil jo membranenn sige litt ned pga tyngdekraften... menne......hvor mye dette egentlig har å si er jo en annen sak :) så logisk/teoretisk vil denne kassen diskutert her ha et sånt problem.. den nedover-monterte subben vil ha et lite `sig` i opphenget som den andre ikke har.. og vil dermed oppnå lettere maksimal slaglengde utover/nedover pga tyngdekraften, men ikke flytte seg like lett tilbake/oppover pga tyngdekraften.. på de elementer montert forover vil jo tyngdekraften ikke ha slik innvirkning, og den vil flytte seg like lett utover som innover.. vel...når man sier det slik vil jo også de nedover-monterte subbene ligge i et litt redusert magnetfelt, samenlignet med de andre.... for magnetfeltet er vel en parabolisk kurve på desse... og da vil jo ikke det elementet ha like stort magnet kraft på spolen.. hmmmmmm....... er det virkelig slik.....tazte :D mvh, stig (som sikkert nettop, med desse ord, har hisset på seg både Dag og Glenn på EN gang...hehe...) Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.