Gå til innhold

Hvordan gjøre en bil god å sladde/drifte med?

Ranger emnet


egilbaevre

Anbefalte innlegg

For drifting og sladding må en diffbrems til (f.eks. med 75% sperre), men bilen kan bli noe understyrt ved normal kjørestil.

 

Bilen må være lav foran og høy bak, litt ekstra negativ camber foran, og stivt hjuloppheng bak, spesielt krengestaget. Husk å forsterke festene.

 

Dessuten er servostyring og sinterclutch en fordel.

Holy Moses smell the roses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn etter personlig erfaringer virker det som at diffsperre er mest essensielt ...

 

Trenger ikke masse hester egentlig bare du har litt innsatsvilje :) Pudding tok jo langsvingen på Rudskogen har om dagen med rundt 130ish hester ... Nå er det jo sikkert en fordel med litt mer da i alle fall sånn i starten... ;)

 

Kan virke som at du trenger litt mer hester om du har stivt understell ?

Driftfun.com

- 2004 Mazdaspeed Miata

x 1983 Audi 80 CL

x 1992 Nissan 200SX Banebil - uten motor, girkasse, bensintank

x 1993 Mazda Miata Cruisekjerre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken forskjell utgjør en diffbrems rent kjøremessig? Vet at den gjør slik at bilen ikke spinner bare på ett hjul.

Blir det noe sånt som at du vist du kjører sleng med en bil uten diffbrems, spinner den på det ene hjulet og skrenser på det andre. Mens vist du har diffbrems spinner den på begge..?

 

Er det lettere å holde den på sladd da eller? lettere å kontrolere?

Har en diffbrems like mye å si uansett føre?

Aladin Oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken forskjell utgjør en diffbrems rent kjøremessig? Vet at den gjør slik at bilen ikke spinner bare på ett hjul.

Blir det noe sånt som at du vist du kjører sleng med en bil uten diffbrems, spinner den på det ene hjulet og skrenser på det andre. Mens vist du har diffbrems spinner den på begge..?

 

Er det lettere å holde den på sladd da eller? lettere å kontrolere?

Har en diffbrems like mye å si uansett føre?

 

heisann...

 

Har sier riktig angående med diffbrems, men man kan lett få begge hjula til å spinne uten diffbrems også ( kommer an på motoreffekt og hvor dårlig/gammel diffen er )

 

Det er mye lettere å kontrollere med diffbrems ja, det som ofte skjer når man kjører uten diffbrems er at man ikke alltid vet når den slipper på begge hjula, den blir ganske uforutsigbar... med brems da så vet du at begge hjula slipper...

 

Så til ditt første spørsmål i tråden her...

 

Hvor gjør en bil til å egne seg til drifting ? Kommer an på åssen du drifter og din EGEN kjørestil, men såklart så stiller man jo inn seg ett åssen bilen oppfører seg, derfor har man noen retningslinjer på dette...

 

(Dette blir litt av min mening, og derfor er sikkert noen uenige)

 

*Bra dekk, alså ikke bare glatte dekk, men noen det er litt framdriv i

*Helst bra foringer og ikke så mye slark i drivverket ( blir så mye påkjenning )

*En grei vektfordeling på bilen

*Manuell, og helst litt effekt

*Et trivelig innemiljø i bilen,da alså sitte bra og trives

*Ikke veldig myk bil og ikke veldig stiv

 

Pudding er et bevis på at bare man satser litt så kan man drifte bra, selvom han burde hatt litt mer effekt og litt stivere bil/understell. For stiv bil slik som min syntes iallefall jeg ikke er noe bra, jeg liker å bruke litt av tyngdekraften og vektforflyttninga i bilen visst jeg drifter, og det går nesten ikke på min pga den er altfor stiv :(

 

Mvh Magnus Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å drifte trenger du:

 

Bakhjulstrekker

150+ hester ( Helst 200+)

Diffbrems/Sveisa Sperre / Lamellbrems

Manuell Kasse

En god stol som du sitter fast i, og et godt 4 punkts belte.

 

Deretter kommer stiv bil bak, godt understell og ok dekk.

 

For min del savner jeg kun å sitte fast selv inni bilen. Når jeg satt i corollaen til FSR for lenge siden merket jeg på sekundet at hvor mye du selv sitter fast har mer å si en understellet til bilen nesten :)

 

Jeg selv i min bil velter rundt, tryner, kælver - krysser armer på rattet - ødelegger servo, og satser som om jeg vil bilen vondt.... (noe jeg vil) Spektakulært ja - bra drifting.... tja :)

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spektakulært ja - bra drifting.... tja :)

 

 

Innimellom ihvertfall.. Når du har stukket fingeren i været, sjekka vindretning, og stilt skuta sånn ca på feelingen direkte inn mot svingen ellerno... Den er vel litt upresis, DoriPug'en...? :drunk

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår