Gå til innhold

Måling av hestekrefter


CoilOver

Anbefalte innlegg

Det er en enkel måte å sjekke hvor mange hk du får ut av motor modifiseringer uten å benke bilen.

 

Du deler bilens vekt på 0-100km/t i sekunder. Eks. En Primera som veier 1165 kg og tar 0-100 km/t på 9 sekunder = 130 hk

 

Hvis du modifiserer motoren og du bruker 8,5 sekunder fra 0-100 km/t, deler du 1165 med 8.5 og finner nå verdien 137 hk. En økning på 7 hk.

 

Så kan du dele antall hk med 1,36 for å finne ut antall Kilowatt. Så hvis du tester bilen FØR du gjør noen modifiseringer (og noterer ned hvor mye bensin du har på tanken, osv, slik at beregningen blir mest mulig riktig), så kan du lett måle antall økning i hk uten å benke bilen.

 

(Så klart dette blir ca. beregning, men det er bra nok for de fleste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. så dere primera eiere tror at om dere får 388hester i bila deres så klarer dere 0-100 på 3sekunder?

samme som wrc og grp. b bila...

 

Tenkte det måtte komme en gjeng tullinger å kommentere innlegget. :boxing Vi snakker om små modifiseringer. Hvis bilen faktisk gjør 8,5 sekunder fra 0-100 km/t, i motsetning til 9 sekunder på 0-100 km/t, så kan det ikke nektes for at det har skjedd en forbedring. Det er et enkelt regnestykke som gjelder for små modifiseringer.

 

Men jeg kan godt ta ditt eksempel. 0-100 km/t på 3 sekunder (livlig fantasi du har), vil jeg tippe bilen har langt over 388 hester hvis vi går etter din livlige fantasi.

 

Kilden fra dette er hentet fra http://www.primeracarclub.co.nz/

 

Krever ikke den helt store IQ'en å se at regnestykket faktisk stemmer ved små modifiseringer. Sleng på effektanlegg og utfør regnestykket. Du vil komme fram til ca. antall hk. Sleng på turbo, og regnestykket blir unøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet man jo aldri helt sikkert vekta på bilen da denne sjeldent stemmer 100% med det som står oppført i vognkort. Det spiller også en stor rolle hvorvidt du kjører i medvind/motvind (luftmotstand som triggerhappy nevner), hvor heldig du er med giringa + alt det andre triggerhappy nevner.

 

En reduksjon av 0-100 fra 10sek til 9.5sek kan jo også skyldes ren øking av moment og faktisk reduksjon av max hk ( en bil som har en veldig bratt effektkurve hele veien (og f.eks 200hk) vil jo være tregere fra 0-100 enn en bil med veldig flat effektkurve (og f.eks 185hk).

 

Edit: når jeg leser dette så skjønner jeg at dette kan mistolkes. Det jeg mener med bratt effektkurve er en som øker jevnt hele veien, mens med flat så mener jeg en som går høyt opp med en gang og ligger stabilt høyt over et stort spekter. Desto mer jeg tenker meg om tror jeg at jeg kanskje har blandet begrepene her.

 

 

Send inn denna her til Mythbuster på discovery så skal du nok se at den blir BUSTED!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet man jo aldri helt sikkert vekta på bilen da denne sjeldent stemmer 100% med det som står oppført i vognkort. Det spiller også en stor rolle hvorvidt du kjører i medvind/motvind (luftmotstand som triggerhappy nevner), hvor heldig du er med giringa + alt det andre triggerhappy nevner.

 

En reduksjon av 0-100 fra 10sek til 9.5sek kan jo også skyldes ren øking av moment og faktisk reduksjon av max hk ( en bil som har en veldig bratt effektkurve hele veien (og f.eks 200hk) vil jo være tregere fra 0-100 enn en bil med veldig flat effektkurve (og f.eks 185hk).

 

 

Send inn denna her til Mythbuster på discovery så skal du nok se at den blir BUSTED!

 

For det første. Du tar ikke utgangspunkt i dårligste måling, men beste måling før modifisering. I regnestykket tar du hensyn til bilens vekt, din vekt, antall liter bensin. Og driter du deg med å gire dårlig, tar du ei runde på nytt. Det her er ikke snakk bruke medianen som resultat, men beste måling.

 

Uansett hva du skriver og mener, så kan du ALDRI komme bort i fra at en bil som normalt utgjør 9 s fra 0-100 km/t, går fra 8 sekunder på 0-100 km/t på samme strekning som du testet sist, så har det skjedd en forbedring som kan regnes ut. :boxing

 

Og blåser det motvind, og du fremdeles får 8,5 sekunder, så får du uansett et resultat som du kan bruke i regnestykket.

 

Nå er jeg lei av å argumentere imot slike idiotiske utspill. Den neste som vil debattere dette skal få lov til å komme med et matematisk eller annet bevis for at regnestykket ikke kan brukes ved "små" (merk ordet små, for dere som tydligvis ikke klarer å lese. Det betyr at hvis det kommer utspill som "388 hester, 0-3 sekunder osv så betyr det :fuckme2:, for da har du ikke klart å lese tråden) modifiseringer.

 

Damnit folkens. :boxing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Skjønner ikke helt hvordan du skal få dette til å stemme, selv ikke for små modifiseringer. Det er greit at du får et tall på antall hk før og etter modifisering, som kanskje, eller kanskje ikke stemmer, men utregningen har såvidt jeg ser ingenting som underbygger at de tallene du får faktisk er hestekrefter. At tallene tilfeldigvis kan se ut som antall hestekrefter betyr ikke at resultatet du får i utregningen har noe med antall hestekrefter å gjøre.

 

Hestekrefter er en måte å måle arbeid gjort per enhet tid. Når du deler antall kg på antall sekunder deler du bare vekten på tid, vekten til bilen har ingenting med hvilket arbeid motoren gjør, beklager :-)

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Skjønner ikke helt hvordan du skal få dette til å stemme, selv ikke for små modifiseringer. Det er greit at du får et tall på antall hk før og etter modifisering, som kanskje, eller kanskje ikke stemmer, men utregningen har såvidt jeg ser ingenting som underbygger at de tallene du får faktisk er hestekrefter. At tallene tilfeldigvis kan se ut som antall hestekrefter betyr ikke at resultatet du får i utregningen har noe med antall hestekrefter å gjøre.

 

Hestekrefter er en måte å måle arbeid gjort per enhet tid. Når du deler antall kg på antall sekunder deler du bare vekten på tid, vekten til bilen har ingenting med hvilket arbeid motoren gjør, beklager :-)

 

Neida, jeg sier ikke at dette gir en nøyaktig måling, men jeg påstår at det kan brukes som ca. beregning når du gjør en liten modifisering. Om regnestykket komme fram til 3 ekstra hk etter du har montert på effektanlegg (som eks.), eller kun 7 hk i følge regnestykket, så er det kun ment som en liten pekepinn på hvor mye hk det kan dreie seg om. Ser ikke helt hvor "big-deal" det skal være å regne på dette, når det gjelder små modifiseringer.

 

Hvis herr Hansen har gjort regnestykket og målingene før og etter modifisering, og han kommer fram til 2-4 hk, så må han få lov til å hevde at han minst har 2-4 ekstra hk, siden ytelsene viser forbedringer. Hvis noen absolutt ønsker å ha det nøyaktig på benk, så må de for all del gjøre dette. Dette regnestykket er heller ikke nøyaktig som utregning av hk til kw er, det er kun ment som en pekepinn. :)

 

I det en faktisk gjør andre større endringer i bilen, så blir eksemplet ikke brukbart, på samme måte som det å regne ut stoppavstand ved bremsing (Formelen en bruker der, fungerer ikke før farten er høy nok (f.eks. 5-10 km/t vil ikke gi riktig svar).

 

Til slutt. Vi snakker om å akselerere gjennom 2 gir i 0-100 km/t. Det er alt for mange variabler til å regne dette ut nøyaktig. Det gir kun en ideè om hvor mye økning, men ikke med en nøyaktighet. Mitt siste svar i denne tråden. :pray :fuckme2: :boxing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg lei av å argumentere imot slike idiotiske utspill. Den neste som vil debattere dette skal få lov til å komme med et matematisk eller annet bevis for at regnestykket ikke kan brukes ved "små" (merk ordet små, for dere som tydligvis ikke klarer å lese.

 

I stedet for at vi skal motbevise deg, hvorfor kan ikke du komme med en matematisk begrunnelse på hvorfor dette faktisk benyttes til å regne seg frem til økning i hestekrefter.

 

 

Jeg kan komme med en begrunnelse MOT denne. Kjør bilen din 0-100 på flata, deretter 0-100 i nedoverbakke og tilslutt 0-100 i oppoverbakke. Mener du at bilen din har mer hk i en nedoverbakke enn en oppoverbakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Som jeg prøvde å si, har det tallet du får ingenting med hestekrefter å gjøre i det hele tatt. Å tro at det gir en antydning om hestekrefter er helt feil, det finnes overhodet ingenting som underbygger dette.

 

Som jeg prøvde å vise er enhetene du får ved denne utregningen helt bak mål, det sier seg selv at vekt/tid ikke er et mål på kraft. Definisjonen på kraft er arbeid(f.eks joule) delt på tid (typisk sekunder). Kraft kan da eks oppgis i watt. En hestekraft er 745.69987158227022 Watt.

 

Det vi andre prøver å presisere er at regnemetoden din er tatt helt ut av lufta, og derfor blir resultatene tilsvarende. Like greit som å regne med feilaktige metoder er å bare anta at modifiseringen du har gjort gir en viss effekt.

 

Det er ikke meningen å være pirkete, men som sagt er det ikke noen grunn til å drive med slike utregninger, uten at de kan begrunnes matematisk. Hvis du er interessert i å lære mer om hvordan hestekrefter regnes ut anbefaler jeg denne siden på Wikipedia.

 

EDIT: minst en skriveleif :)

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Nå ble det en heavy diskusjon her. :boxing Er det ikke like greit og kjøre en tur på ruller? Per Guldbransen på autoconsult tar ca 1200 for en ren effektmåling. Da får du med utskrift av kurver som man kan skryte av også. Er det en lett trimmet bil så er det ikke noe fare for ras heller. Det går jo ikke an og banke frem et effektbevis med kalkulatoren på mobilen. Her må vi ha utskrifter, enkelt og greit.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. så dere primera eiere tror at om dere får 388hester i bila deres så klarer dere 0-100 på 3sekunder?

samme som wrc og grp. b bila...

 

det skulle stemme det ja.. forbanna tulling.. hold deg til ditt eget forum.. *ford - grøss*

 

Denne formelen funker fint for primera som ikke er plaget med grep før man paserer 240-250 hk.. opp til da funker det fint

 

*punch*

 

ANYWAYS, mye av poenget med den formelen er å kunne måle hvor mye hk bilen øker når man gjør småe modder.. ikke å finne ut hvor mye hk bilen egentlig har..

 

Kjører man et par gode runs før modding og et par gode etterpå får man en fin indikasjon

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår