Gå til innhold

ladetrykk GTR

Ranger emnet


EyeCon

Anbefalte innlegg

Har 2.5" effektanlegg og greenfilter på GTRen min.

Og lurte på hvordan lade trykket oppfører seg på gtr'er.

 

På min bil starter ladetrykket rett over 3000rpm ved ca 6bar. så kryper den opp til 1.1 bar ved passering av 5500rpm.

 

skal jeg ikka ha 1.1bar hele tiden fra 4000rpm?

 

Og hvordan blir ladetrykket juster? elektriskt? låg og klikket litt på en ledning som går inn på turboen ,den hadde batteri spenning. hva gjør denne?

 

hvis jeg vil stille ladetrykket til 1.3bar? hva må jeg gjøre?

 

på forhånd takk

[o] Mazda 323 GT-R 1993

[x] Ford Sierra 5dørs 1986 Vingebilwannabe (Solgt)

[x] Ford Sierra 3dørs 1984 (Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

6 bar ved 3000 rpm - WOW Devil

 

Tipper det er 0.6 bar, eller hva?

 

Ladetrykket oppfører seg slikt pga. at du har noe som heter "boost-creep". Wastegaten er rett og slett for liten, og mengden eksos som skal igjennom den for å holde trykket nede, er for stor.

 

Wastegaten bør portes opp, og man bør ha en boostkontroller (elektronisk eller blødeventil(med fjærbelastet kuleventil i tilegg).

 

Hvis man porter opp wastegaten, og får den til å stå fullstendig stengt opp til 1,2 Bar, vil man få en MYE bedre dreiemomentskurve. Den blir ikke så ketchup som den er nå, men vil gi mer i mellomregisteret.

 

Skal porte min wastegate snart. Kanskje lage en "how too"-reportasje på den?

 

Turboen må skrus ut, og eksoshuset skrus av turboen. Så er det "bare" å frese opp kanalen til wastegaten.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

6 bar ved 3000 rpm - WOW Devil

 

Tipper det er 0.6 bar, eller hva?

 

Ladetrykket oppfører seg slikt pga. at du har noe som heter "boost-creep". Wastegaten er rett og slett for liten, og mengden eksos som skal igjennom den for å holde trykket nede, er for stor.

 

Wastegaten bør portes opp, og man bør ha en boostkontroller (elektronisk eller blødeventil(med fjærbelastet kuleventil i tilegg).

 

Hvis man porter opp wastegaten, og får den til å stå fullstendig stengt opp til 1,2 Bar, vil man få en MYE bedre dreiemomentskurve. Den blir ikke så ketchup som den er nå, men vil gi mer i mellomregisteret.

 

Skal porte min wastegate snart. Kanskje lage en "how too"-reportasje på den?

 

Turboen må skrus ut, og eksoshuset skrus av turboen. Så er det "bare" å frese opp kanalen til wastegaten.

 

mvh

 

 

takker frank. begynner og bli gla i deg :hug:

 

Du vet alltid svaret:P

 

hadde satt pris på en howto jah.

 

Sindre

[o] Mazda 323 GT-R 1993

[x] Ford Sierra 5dørs 1986 Vingebilwannabe (Solgt)

[x] Ford Sierra 3dørs 1984 (Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

6 bar ved 3000 rpm - WOW Devil

 

Tipper det er 0.6 bar, eller hva?

 

Ladetrykket oppfører seg slikt pga. at du har noe som heter "boost-creep". Wastegaten er rett og slett for liten, og mengden eksos som skal igjennom den for å holde trykket nede, er for stor.

 

Wastegaten bør portes opp, og man bør ha en boostkontroller (elektronisk eller blødeventil(med fjærbelastet kuleventil i tilegg).

 

Hvis man porter opp wastegaten, og får den til å stå fullstendig stengt opp til 1,2 Bar, vil man få en MYE bedre dreiemomentskurve. Den blir ikke så ketchup som den er nå, men vil gi mer i mellomregisteret.

 

Skal porte min wastegate snart. Kanskje lage en "how too"-reportasje på den?

 

Turboen må skrus ut, og eksoshuset skrus av turboen. Så er det "bare" å frese opp kanalen til wastegaten.

 

mvh

 

 

helt konge!!! :)

 

lag en how-to a!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2.5" effektanlegg og greenfilter på GTRen min.

Og lurte på hvordan lade trykket oppfører seg på gtr'er.

 

På min bil starter ladetrykket rett over 3000rpm ved ca 6bar. så kryper den opp til 1.1 bar ved passering av 5500rpm.

 

skal jeg ikka ha 1.1bar hele tiden fra 4000rpm?

 

Og hvordan blir ladetrykket juster? elektriskt? låg og klikket litt på en ledning som går inn på turboen ,den hadde batteri spenning. hva gjør denne?

 

hvis jeg vil stille ladetrykket til 1.3bar? hva må jeg gjøre?

 

på forhånd takk

 

Hei, med 2,5" effektanlegg uten kat. og åpent luftfilter, så spretter trykket automatisk opp til 0,9-1,1 bar.

Skal du lade mer, skaffer du deg en boostcontroller.

Ledning med elektrisk spenning på turboen? Tviler sterkt på at det har noe med ladetrykket å gjøre. Hvis det skulle være en boostcontroller e.l. på den, så skal det gå en seperat slange inn på kompressorhuset, samt en på wastegaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

6 bar ved 3000 rpm - WOW Devil

 

Tipper det er 0.6 bar, eller hva?

 

Ladetrykket oppfører seg slikt pga. at du har noe som heter "boost-creep". Wastegaten er rett og slett for liten, og mengden eksos som skal igjennom den for å holde trykket nede, er for stor.

 

Wastegaten bør portes opp, og man bør ha en boostkontroller (elektronisk eller blødeventil(med fjærbelastet kuleventil i tilegg).

 

Hvis man porter opp wastegaten, og får den til å stå fullstendig stengt opp til 1,2 Bar, vil man få en MYE bedre dreiemomentskurve. Den blir ikke så ketchup som den er nå, men vil gi mer i mellomregisteret.

 

Skal porte min wastegate snart. Kanskje lage en "how too"-reportasje på den?

 

Turboen må skrus ut, og eksoshuset skrus av turboen. Så er det "bare" å frese opp kanalen til wastegaten.

 

mvh

er det MYE arbeid å porte opp wastegaten? eller er det bare stødig-hånd-og-litt-know-how arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man porter opp wastegaten, og får den til å stå fullstendig stengt opp til 1,2 Bar, vil man få en MYE bedre dreiemomentskurve. Den blir ikke så ketchup som den er nå, men vil gi mer i mellomregisteret.

 

Hei, vil ikke da motoren gå litt magrere i mellomregisteret, hvis den får et høyere trykk tidligere i turtallsregisteret, enn "vanlig"?

Da vi drev og mappet GT-R'en min, så merket vi at den gikk litt magert i mellomregisteret. Jeg hadde da fullt turbotrykk ved ca 3500 rpm, og frem til 5000 rpm, så gikk den litt magrere enn den gjorde før og etter dette turtallsområdet. Jeg hadde da et mye mindre eksoshus på turboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vil ikke da motoren gå litt magrere i mellomregisteret, hvis den får et høyere trykk tidligere i turtallsregisteret, enn "vanlig"?

Da vi drev og mappet GT-R'en min, så merket vi at den gikk litt magert i mellomregisteret. Jeg hadde da fullt turbotrykk ved ca 3500 rpm, og frem til 5000 rpm, så gikk den litt magrere enn den gjorde før og etter dette turtallsområdet. Jeg hadde da et mye mindre eksoshus på turboen.

 

Hei.

 

Egentlig skal det ikke ha noe å si sålenge alt er iorden. GT-R har luftmengdemåler som sitter før turboen. All luft som går inn der, blir det tilsatt bensin til, uansett om det er 2 kg ladetrykk (inntill styre-enheten skjønner at man har stillt trykket for høyt).

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Egentlig skal det ikke ha noe å si sålenge alt er iorden. GT-R har luftmengdemåler som sitter før turboen. All luft som går inn der, blir det tilsatt bensin til, uansett om det er 2 kg ladetrykk (inntill styre-enheten skjønner at man har stillt trykket for høyt).

 

mvh

 

Ok, that makes sense. :D

Er det kanskje da slik GT-R originalt går litt magert i mellomregisteret? Vi fant ut at den gikk ikke "skummelt-magert", mer "gå-dårlig-magert". Godt mulig at det var noe med bensintilførselen min der og da, men.. well

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, that makes sense. :D

Er det kanskje da slik GT-R originalt går litt magert i mellomregisteret? Vi fant ut at den gikk ikke "skummelt-magert", mer "gå-dårlig-magert". Godt mulig at det var noe med bensintilførselen min der og da, men.. well

Lenge sia du skifta bensinfilter???

2004 BMW M3 (sommerbil)

1993 Mazda 323 GTR (vinterbil)

2005 Yamaha RX1 tubo ic (snøscooter)

2006 Artic Cat M7 162" (snøscooter)

2006 Yamaha YZF R1 SP (motorsykkel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag sjekket vi komp'en på motoren, målte da ca 14%gjennomslipp på sylinder 1-2-4 og 4% på syl nr 3.

 

fikk da hørre at dette var veldigt godt?

mazdafun?:) har du noen tall?:P

[o] Mazda 323 GT-R 1993

[x] Ford Sierra 5dørs 1986 Vingebilwannabe (Solgt)

[x] Ford Sierra 3dørs 1984 (Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kompresjonen skal ligge på ca. 12 bar på hver sylinder.

 

ja nå vett jo ikkje heilt eg kor mange bar det var... veit bare at det var så så mange prosent gjennomslipp.

[o] Mazda 323 GT-R 1993

[x] Ford Sierra 5dørs 1986 Vingebilwannabe (Solgt)

[x] Ford Sierra 3dørs 1984 (Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår